De bitten zijn gemaakt van kunststof waardoor het hele bit buigzaam is. Aan beide zijkanten zit het logo van TRUST. Een handige tip om het bit op de juiste manier in te doen: het logo is een paardenhoofd en moet rechtop te zitten. Op de foto kun je goed zien hoe het bit juist zit.
Aan de zijkant van de mond moet het bit aan beide kanten ongeveer een halve centimeter uitsteken (niet meer). Als het bit helemaal (strak) tegen de mond van je paard zit kunnen er wondje en schuurplekjes in de mondhoeken ontstaan.
Een watertrens heeft losse ringen, dit bit hoort niet meer dan 5 mm uit te steken aan beide zijden van de mondhoeken. Een trens met vaste ringen, zoals een bustrens of Pelham, hoort aangesloten aan de mond te zitten.
Je kunt zien dat een bit goed past als het bit aan beide zijden van de mond ongeveer 0,5 cm tot 1 cm uitsteekt. Bij een bit met losse ringen (zoals een watertrens) moet er niet te weinig ruimte overgehouden worden aan de zijkanten.
Een tongboog zorgt dat het mondstuk ook op de lagen inwerkt en daardoor een scherpere inwerking krijgt. Het ongebroken mondstuk maakt het onmogelijk eenzijdige teugelhulpen te geven en het mondstuk is daardoor niet geschikt voor ruiters die nog niet voornamelijk op been- en zithulpen rijden.
Een mullen bit ligt stil in de mond maar hiermee kan de ruiter wel wat sterker inwerken dan met de flexi soft variant. Het materiaal zorgt er weer voor dat het paard gestimuleerd wordt om het bit aan te nemen.
Bustrens en D-trens
De Bustrens is een vriendelijk bit voor de paardenmond en is heel eenvoudig. Dit bit knijpt niet in de hoeken van de paardenmond tijdens gebruik. De D-trens is vergelijkbaar met de Bustrens.
Een dubbelgebroken bit geeft meer druk op de tong en werkt iets minder in op de lagen. Het kan niet dubbel vouwen waardoor het bit niet tegen het gehemelte kan komen. Ook een dubbelgebroken mondstuk is vrij standaard en kan voor veel verschillende paarden worden gebruikt.
Voor het rijden van een jong paard is een bit waarbij de ringen vast zitten aan de zijkant het beste. Dit is bijvoorbeeld een bustrens, D-trens of kneveltrens. Hierdoor ligt het bit stil in de mond en heb je meer zijdelingse druk en begrenzing waardoor het sturen makkelijker gaat.
De juiste dikte is per paard of pony verschillend. Gemiddeld lopen de meeste paarden en pony's op een bit van 14 of 16 mm dik. Wanneer een paard minder ruimte in de mond heeft, is een bit van 10 of 12 mm dik geschikt. Een stang en trens combinatie kies je meestal iets dunner, omdat er 2 bitten in de mond liggen.
Het betekent vooral dat je paard je iets duidelijk wil maken. Tenzij een paard geen voortanden meer heeft, is het allereerst een teken van ongemak of pijn. Een open mond of uitstekende tong is dus heel onwenselijk, het betekent dat het paard ergens in zijn lijf ongemakkelijk is.
De oplossing zou kunnen zijn een bit met een andere breekpunt, andere ringen of juist geen breekpunt. Je hebt verschillende soorten bitten. De watertrens, D-trens en bustrens zijn de meest voorkomende bitten.
Bitringen helpen de mondhoeken en wangen van het paard te beschermen, daarnaast bevordert het gebruik van bitringen een stillere ligging van het bit in de mond.
Zo gaat dat bij paarden ook. Bepaalde bitmaterialen zorgen voor meer schuim dan andere. Alleen dat is de simpele reden waarom paarden met een bit over het algemeen meer kauwen en daarmee meer schuim aanmaken dan paarden met een bitloze optoming.
Ongebroken of locker bitten zijn echt dé bitten voor sterke paarden. Locker bitten werken als volgt: is je paard gewoon rustig en fijn, werkt het bit als een normaal enkel of dubbelgebroken bit.
De kinketting zit op de juiste lengte als je de teugel met het bit strak trekt en de scharen van het bit dan een hoek van 45 graden maken met de mondspleet.
Re: Wat is Groen gereden??
Ja, dit betekent inderdaad dat het paard nog maar net onder het zadel is en nog niet veel kent. Zadelmak dus.
Paarden die vaak onrustig zijn in de aanleuning kunnen baat hebben bij het gebruik van een ongebroken trens. Met het mondstuk van de ongebroken trens kan de ruiter wel sterker inwerken met de hand, waar wel rekening mee gehouden moet worden.
Een kneveltrens ligt stiller en stabieler in de mond dan een watertrens of een bustrens. Het voordeel van een kneveltrens is dat er meer zijdelingse druk op het hoofd van het paard komt waardoor het paard makkelijker te sturen kan zijn. Een kneveltrens heeft wel een scherpere inwerking dan een watertrens of bustrens.
Locked bitten
Een locked bit blokkeert op het moment dat de ruiter (of het paard) meer druk neemt op de teugels. Hierdoor verandert het bit in een ongebroken trens en werkt de ruiterhand sterker in.
Het gebruik van een bit voor een harde mond is alleen geschikt voor zeer ervaren ruiters. Een echte bestseller is de Busse stang, dit bit heeft 2 delen welke onafhankelijk van elkaar bewegen en een roterend middenstuk. Dit bit heeft een directe inwerking zonder dat het scherp is.
Het Myler bit Level 3 heeft een grote en brede tongpoort en is daardoor niet geschikt voor elk type paard. Het werkt meer in op de mondhoeken en lagen van het paard en gebruikt weinig druk op de tong.
Een Baucher bit is voorzien van een extra ring om je bakstukken aan te bevestigen. Hierdoor heeft een Baucher bit een lichte hefboomwerking, bij het geven van druk op de teugels wordt er lichte druk uitgeoefend achter de oren van het paard. Een Baucher bit is alleen geschikt voor gevorderde ruiters.
Een pessoa bit, ook wel 3-rings bit genoemd, is te herkennen aan de extra ringen onder de gewone bitring. Een pessoa bit heeft een hefboomwerking en kan worden gebruikt met enkele of dubbele teugels. Hoe lager je de teugels vast maakt des te scherper de inwerking.
Anders dan een trensbit werkt een stangbit via een hefboom. Bij een stangbit zit het bit in de mond van het paard, die vastzit aan een stang die buiten de mond hangt. Aan deze stang zitten de teugels, waardoor deze werkt als een hefboom en een ruiter de teugels fijnzinnig kan hanteren.