Diesel is een mengsel van diverse stoffen, waardoor het niet op één temperatuur bevriest. Diesel begint eerst te vlokken (Cloud Point), naarmate de diesel verder afkoelt ontstaan er meer vlokken en tot slot bevriest het (CFPP). Hierdoor raakt de brandstoffilter verzadigd en verstopt.
De brandstof begint vanaf -7 graden celcius al licht te kristalliseren. Additieven en filter voorkomen daarbij echte problemen maar werken tot iets onder -20 graden. Rond die -20 kan de parafine in de brandstof echte filterverstoppende vlokken vormen.
Geen petroleum of benzine bijmengen
Voeg geen petroleum of benzine toe aan de diesel. Dit vermindert het vlampunt, de viscositeit en de smerende werking van de diesel. De kans is zeer groot dat dit tot motorschades leidt.
Benzine heeft niet het zogenaamde vriespunt. Hetzelfde idee geldt voor kaarsvet en diesel. In plaats daarvan heeft benzine een vries bereik. Terwijl de temperatuur afneemt, verandert benzine geleidelijk.
Gewone zomerdiesel werkt vaak nog onder mild-winterse omstandigheden tot -20 °C. Winterdiesel werkt bij lagere temperaturen dan normaal. Een filterverwarming voorkomt echter niet dat de diesel al in de leidingen of tank kristalliseert.
Diesel is een mengsel van diverse stoffen, waardoor het niet op één temperatuur bevriest. Diesel begint eerst te vlokken (Cloud Point), naarmate de diesel verder afkoelt ontstaan er meer vlokken en tot slot bevriest het (CFPP). Hierdoor raakt de brandstoffilter verzadigd en verstopt.
Koude motor
Een van de redenen waarom een auto in de kou onzuiniger is, is dat hij na de start langer rijk loopt. Dat houdt in dat er in het inlaattraject meer brandstof per hoeveelheid lucht wordt aangeleverd.
Heeft u toch bevroren diesel, dan zit er niets anders op dan wachten tot de diesel ontdooit. Vervang het brandstoffilter en verwarm bevroren leidingen met b.v. een warmeluchtblazer. Is de diesel eenmaal ontdooit, dan kunt u deze zonder problemen nog gebruiken.
Bij het absolute nulpunt zijn alle stoffen vast. Voor elke stof kun je het vriespunt en kookpunt opzoeken. Toegevoegd na 23 uur: Ik word terecht gecorrigeerd dat helium zelfs rond het absolute nulpunt bij een normale druk nog vloeibaar is.
Als de temperatuur van uw olijfolie tot onder + 14ºC daalt, zal het beginnen te "bevriezen". Olijfolie bestaat namelijk uit ongeveer 27 verschillende stammen van oliezuur, elk met een eigen vriestemperatuur. Dus tussen + 9 ° C en + 14ºC kunnen er bewolkt patronen te zien zijn in uw olijfolie.
Antwoord. Een dieselmotor van de oude generatie draait op petroleum (keroseen), maar geeft dan veel rook (het is dus niet ideaal) en minder vermogen.
Heb je een dieselauto? Dan kan je geheel of gedeeltelijk op plantaardige olie gaan rijden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn hier geen ingewikkelde ombouwingen voor nodig. Mits je het bij gedeeltelijk rijden op plantaardige olie houdt.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Om te kunnen bevriezen, moeten watermoleculen ergens een beginnetje van een ijskristal maken. In superschoon water gaat dat heel moeilijk, en dat bevriest daarom pas rond de min 40 graden (het smelt altijd bij nul graden). Water dat bij temperaturen onder het vriespunt nog vloeibaar is, wordt onderkoeld water genoemd.
Soms is bij temperaturen onder nul graden toch stromend water nodig. Dat kan, als je je buitenkraan maar open laat staan.
Drinken invriezen is mogelijk, maar je moet met het volgende rekening houden. Water (of een andere willekeurige vloeistof) zet uit tijdens het invriesproces. De vloeistof neemt bij het invriezen toe in massa.
De benzinevariant zal grofweg 1:15 rijden (met één liter benzine rijd je 15 kilometer); de dieselvariant ongeveer 1:20. Het brandstofverbruik is uiteraard van het model, de leeftijd van de auto en je rijstijl.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
De drie fasen
Stoffen kunnen voorkomen in drie verschillende toestanden: vast: metaal, papier, plastic, steen, hout. vloeibaar: water, benzine, alcohol.
Benzine heeft een vriespunt van rond de -50. Op dat punt bevriest benzine dus wel.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
Wie de investering aandurft, maakt zijn eigen duurzame diesel al voor 20 eurocent per liter. De GreenGenie maakt brandstof van keukenafval. Een liter plantaardige olie erin, een liter biodiesel eruit.