Leren lezen staat centraal in groep 3. Gelijk op de eerste schooldag leert je kind al zijn eerste woordje lezen en aan het einde van groep 3 moeten de kinderen alle letters (klanken) kennen en moeten ze al lekker vlot kunnen lezen.
Ze kennen ongeveer 12 letters, kunnen hakken (boom = b-o-o-m), plakken (b-o-o-m = boom), rijmen, woordbeelden vergelijken (poes-loes) en herkennen een aantal woorden. Van deze kinderen verwachten we dat ze probleemloos het einddoel van de methode behalen, dus minimaal AVI-E3.
Zo moet een kind in groep 3 eenvoudig logisch kunnen redeneren, veel informatie kunnen verwerken en opslaan in het geheugen en aandacht kunnen vasthouden. Ook moet het de Nederlandse taal voldoende beheersen om instructies te kunnen volgen en gedragsregels aan te leren.
Correct lezen van 50-70 woorden per minuut voor een goed tekstbegrip betekent dat het zinvol is om aandacht te besteden aan het leestempo. Vanaf de tweede helft van groep 3 verschuift het accent van het decoderen van klankzuivere woorden naar het accuraat en snel lezen van woorden met steeds complexere woordstructuren.
Het herhaald hardop lezen verhoogt naast de leesvaardigheid, ook het zelfvertrouwen van leerlingen. De teksten worden eerst voorgelezen door de leerkracht. Tijdens het voorlezen kan ook het lezen met intonatie gestimuleerd worden, wanneer de leerkracht vloeiend, expressief en betekenisvol voorleest.
De meeste kinderen in groep 3 beginnen op niveau AVI-start of AVI-M3 (midden groep 3).Aan het einde van groep 3 lezen de meeste kinderen op AVI-niveau E3 (eind groep 3). Tip: laat uw kind zelf zijn boeken uitkiezen. Er is namelijk een relatie tussen leesmotivatie (leesplezier) en leesvaardigheid bij kinderen.
Veilig leren lezen kim-versie
Veilig leren lezen is een succesvolle methode voor aanvankelijk lezen en taal in groep 3. De vernieuwde didactiek van de kim-versie is bewezen effectief: de resultaten op de Cito-toetsen DMT, AVI en spelling zijn aanzienlijk beter dan het landelijk gemiddelde.
Om het leestempo te verhogen kun je je kind het beste laten oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Gebruik lekker veel variaties, lees boeken die aansluiten bij de belevingswereld van je kind, wissel het zelf lezen af met samen lezen of voorlezen en beloon!
Hij vond ook dat vanaf groep 3 een minimum van 90 minuten lezen per dag noodzakelijk is en dan gaat het om het daadwerkelijk lezen van kinderen; het maken van echte leestijd. Klassen waar dit in hoge mate gebeurde bleken tot de succesvolle klassen te behoren.
Welke letters leert je kind in kern 3? In kern 3 van Veilig leren lezen kim-versie leren de kinderen de letters d, oe, z, ij en h. De kinderen oefenen het lezen en maken van woordjes die bestaan uit van één lettergreep met die letters die ze kennen, zoals kaas, eet en nee.
In groep 3 ligt de nadruk op taal en dan vooral op het leren lezen. Al met al slokt taal een groot deel van de lestijd op: ongeveer een derde van alle uren die je kind op school zit, is het bezig met taal! In de eerste helft van groep 3 is dat zelfs nog meer, want het proces van leren lezen kost nu eenmaal tijd.
Kinderen die in de maanden januari tot maart geboren zijn, worden late leerlingen genoemd. Met name kinderen uit de maand januari kunnen eerst een half jaar in groep 0 meedraaien en daarna nog 2 jaar in groep 1 en groep 2. Hierdoor kleuteren ze in totaal 2,5 jaar.
Vanaf groep 3 leert je kind letter-voor-letter en woord-voor-woord lezen. 'ik', 'vuur', 'daan'; je kind start als eerste met korte woordjes van vaak maar 1 lettergreep. Geleidelijk oefent je kind met steeds langere woorden en leert het hele zinnen bouwen.
Een klein deel van de kinderen leert de basisvaardigheden van lezen voordat ze naar school gaan, en met relatief weinig hulp . Meestal tonen ze kennis van letters tegen de tijd dat ze twee zijn, en gaan ze daarna snel over op het herkennen van woorden en het lezen van teksten.
In groep 3 gaat je kind veel lezen. Elke dag op school staat lezen en de verwerking van de leesopdrachten wel minimaal 1,5 uur per dag op het rooster. En toch is alleen die tijd op school niet genoeg om goed en vlot te leren lezen. Daarom is het belangrijk om ook elke dag thuis aandacht te geven aan het lezen.
Lees in de herfst minimaal 71 woorden per minuut met vloeiendheid; lees in de winter minimaal 92 woorden per minuut met vloeiendheid; lees in de lente minimaal 107 woorden per minuut met vloeiendheid . (Hasbrouck, J. & Tindal, GA (2006). Normen voor mondelinge leesvaardigheid: een waardevol beoordelingsinstrument voor leesleraren.
Het THREE READS-protocol omvat het drie keer lezen van een wiskundig scenario met elke keer een ander doel . De EERSTE LEZING is om de context te begrijpen. De TWEEDE LEZING is om de wiskunde te begrijpen. De DERDE LEZING is om een plan te genereren om het probleem op te lossen.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Sommigen stellen voor om gewoon meer te oefenen met lezen om je snelheid en begrip te verbeteren . Hoewel dit helpt, is het een heel langzaam en geleidelijk proces en leidt het niet tot drastische verbeteringen. Om de snelheid drastischer te verbeteren, moeten we het begrip verminderen. Om het begrip te vergroten, moeten we langzamer lezen.
Stimuleer verschillende leesactiviteiten
Onderneem verschillende leesactiviteiten. Onderzoek toont aan dat – naast voorlezen – praten over boeken, boeken cadeau geven en een bezoek aan de boekhandel en bibliotheek het leesgedrag en de leesmotivatie stimuleren.
Actief leren is een van de meest effectieve leerstrategieën. In plaats van passief informatie op te nemen, ga je actief aan de slag met de leerstof. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een mindmap, het stellen van vragen en het maken van oefeningen.