Als de scooter een tikkend geluid maakt, of wanneer de scooter sist, ploft of knalt moet u mogelijk de scooter kleppen laten nakijken. Ook het moeilijk starten van de scooter, of vermogensverlies kan een gevolg zijn van problemen met de kleppen.
Waarom kleppen stellen scooter
Na verloop van tijd kunnen kleppen van positie veranderen door slijtage en thermische belasting. Dit beïnvloedt de lucht-brandstofverhouding en prestaties van de motor. Onjuiste klepafstelling kan leiden tot vermogensverlies, inefficiënt brandstofverbruik en zelfs schade aan de motor.
Bij een nieuwe scooter is belangrijk dat je de klepspeling tussen de 300-500 kilometer controleert en indien nodig opnieuw afstelt. Dit geld ook wanneer je nieuwe cilinder en/of cilinderkop hebt geplaatst.
De volgende problemen kunnen optreden bij een niet goed afgestelde klepspeling: Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Een grote beurt kost 350 tot 500 euro voor een 3,2. Dit is een doorsneeprijs die geldt voor de meeste specialisten (check maar op internet). Overigens is het prima mogelijk om alleen je kleppen te laten stellen, maar normaal gesproken is dan ook het andere onderhoud aan de orde.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Hydraulische klepstoters: tikken
Een tamelijk eenduidig signaal van een defect is een duidelijk hoorbaar tikken van de de stoter direct na het starten van de motor - vooral bij een koude start. Het getik of geklapper houdt na een tijdje weer op.
Als de scooter een tikkend geluid maakt, of wanneer de scooter sist, ploft of knalt moet u mogelijk de scooter kleppen laten nakijken. Ook het moeilijk starten van de scooter, of vermogensverlies kan een gevolg zijn van problemen met de kleppen.
De oorzaak van een verbrande klep is dat de temperatuur van de klepschotel te hoog is geworden. Dat kan doordat de klep niet goed sluit, bijvoorbeeld door te weinig klepspeling. Als de klep niet goed sluit kan deze zijn warmte niet goed kwijt aan de klepzitting. In dat geval is het probleem dus warmte-afvoer.
Ons advies is om uw brommer of scooter iedere 3000 kilometer te laten nazien. Tijdens de onderhoudsbeurt wordt in ieder geval de motorolie vervangen. Tijdens de onderhoudsbeurt wordt een grote controle gepleegd.
Bij 2-takt motoren gebeurt dit via spoelpoorten en bij 4-takt motoren gaat dit via kleppen. Dit lijkt een klein verschil maar dit verschil zorgt er wel voor dat een 2-takt en een 4-takt totaal verschillende motoren zijn met grote verschillen en hun eigen voor- en nadelen.
Over het algemeen duurt een grote beurt zo'n 2,5 à 3 uur. Voor een grote scooter onderhoudsbeurt, klein of groot, dien je altijd een afspraak te maken.
Als op een rollertestbank blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd (ook al is het maar enkele kilometers), dan krijg je een boete. Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden.
Het belangrijkste voordeel van motoren met onderliggende in plaats van bovenliggende nokkenas hebben we reeds besproken. De techniek is namelijk minder ingewikkeld. Bovendien zijn pushrod motoren over het algemeen compacter qua buitenmaten omdat er minder ruimte boven de cilinders nodig is.
Waarom moet men de klepspeling afstellen. De kleppen en alle onderdelen van het bedieningsmechanisme zetten uit zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt, dus er moet altijd ruimte tussen het bedieningsmechanisme zitten. Een andere reden voor klepspeling is slijtage.
Wanneer de kleppen van de scooter niet goed staan, heb je de kans op de volgende problemen: Compressie verlies, waardoor de scooter slecht tot niet start. Je hebt geen tot nauwelijks trekkracht. Dit merk je doordat de scooter niet goed optrekt en op toeren komt.
Wat doet een spruitstuk scooter? Een spruitstuk van de scooter verbindt het motorblok In de carburateur en zorgt er ook voor dat de benzine en lucht in het motorblok komen. Het spruitstuk van de scooter zit op het membraan.
Het slijpen van kleppen is nodig om oneffenheden te verwijderen en de juiste hoek te herstellen. Het inschuren is nodig om de afdichting op de zetel optimaal te laten zijn.
Vuistregel is dat een motor geen bijgeluiden hoort te maken. Een tikkende motor, piepende motor, schrapend geluid in de motor, een bonkend geluid in de motor… Welk bijgeluid je ook hoort, het duidt op een probleem. Doorrijden is onverstandig en kan leiden tot motorschade en bijkomende kosten.
Het geluid wat je hoort zijn de kleppen, bij warme motor hoor je deze meer als bij koude motor. Tikkende kleppen hoor je vooral als de boel koud is. Niet goed en gewenst maar kan technisch weinig (minder) kwaad. Als de klepspeling te vast is hoor je de kleppen niet tikken.
Soms hoor je een tikkend of ratelend geluid in je auto en in de meeste gevallen wordt dat tikkende geluid veroorzaakt door een probleem met de kleppen. Vooral bij stationair draaien zijn tikkende kleppen duidelijk hoorbaar.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
De uitvoering van een kleine kleine beurt zijn ongeveer €75 tot €125. Een grote beurt is wat duurder, omdat daar een reparatie bij kan komen. Een grote beurt kost ongeveer €120 tot €220.