Je wil niet alleen de woorden horen (de feiten) die de ander zegt, maar vooral de hele boodschap van de ander begrijpen (ook de betekenis én de gevoelens). Door actief te luisteren laat je zien dat je werkelijk wil weten wat de ander bezig houdt of bedoelt.
Actief luisteren bestaat uit: iemand met volle aandacht aanhoren, belangstelling tonen, iemand de ruimte geven zijn verhaal te doen, laten merken dat je actief luistert door samen te vatten, vragen te stellen, door te vragen en feedback te geven.
Luisteren betekent iets met aandacht (aan)horen. Een goede luisteraar toont belangstelling wanneer hem of haar iets verteld wordt en geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Je hoort niet alleen aan wat de ander zegt, maar probeert ook tussen de regels door te luisteren.
Door kort oogcontact laat je merken dat je luistert en aandacht hebt. ander de ruimte. Je lichaam is naar de ander toegewend en open (geen armen of benen over elkaar wat een gesloten indruk kan maken). woorden van de ander) bevestigen dat je de ander gehoord hebt en moedigen aan om door te vertellen.
Volgens de onderzoekers kunnen we het gevoel aflezen aan de oogbewegingen, doordat die een universele rol bij het zicht spelen. Als we met onze ogen knijpen, blokkeren we het licht en verscherpen we focus en contrast, wat handig is als je iemand tegenover je hebt die je niet vertrouwt.
Als iemand je opeens opvallend lang aankijkt, kan dat voor sommigen beangstigend aanvoelen. Een blik op iemand werpen, is aandacht geven aan die persoon. Als je iemand langer dan een paar seconden in de ogen kijkt, kan dat voelen alsof iemand ongevraagd je persoonlijke ruimte binnendringt.
Actief luisteren: kort samengevat
Heb de oprechte intentie om te begrijpen wat je gesprekspartner zegt. Kijk degene met wie je in gesprek bent in de ogen. Wees geduldig en wacht netjes totdat hij of zij is uitgepraat. Non-verbaal zegt nog veel meer; let dus op de houding van je gesprekspartner.
Empathisch luisteren wil zeggen dat je echt wilt weten wat de ander te vertellen heeft. Als empathisch luisteraar ben je bezig met de ander, je voert het gesprek met interesse in de ander. In het gesprek ben je erop gericht om de ander echt te horen, te begrijpen en zijn gevoelens te onderkennen.
Als iemand slecht luistert, ook nadat je hem nadrukkelijk aandacht hebt gevraagd voor jouw boodschap, dan is het zaak de teugels wat strakker aan te halen. Nodig de slechte luisteraar uit voor een gesprek.Leg uit waarom het belangrijk is dat de boodschap goed overkomt.Vraag hem expliciet om er goed naar te luisteren.
Kijk degene waarmee je spreekt met belangstelling aan. Doe geen andere dingen terwijl de ander praat. Als je luistert draait het om het begrijpen van de ander. Dat doe je door het tonen van oprechte belangstelling.
Er zijn drie belangrijke luistervaardigheden die we kunnen leren: nieuwsgierig luisteren, open vragen stellen, en gebruikmaken van positieve lichaamstaal en non-verbale communicatietechnieken.
De betekenis van actief luisteren
Actief luisteren is het tegenovergestelde van passief luisteren waarbij de spreker slechts gehoord wordt. Het is belangrijk dat de actieve luisteraar ook gezien wordt door de spreker. Actief luisteren omvat daarom luisteren met alle zintuigen.
Empathie is een eigenschap die zich kenmerkt door het hebben van een sterk inlevingsvermogen in de ander. Er is dus altijd sprake van twee of meerdere personen. Het is in relatie tot de ander.
Empathisch vermogen of empathie is de kwaliteit om de gevoelens van anderen aan te voelen. Inlevingsvermogen gaat een stapje verder dat is het aanvoelen of inleven van andermans gevoelens maar ook het begrijpen van de belangen, wensen of behoeften van de ander.
Voorbeelden van valkuilen bij luisteren:
je wilt een goede indruk maken en onderbreekt je gesprekspartner/klant en maakt diens zin af. je voelt je onzeker wanneer je manager aangeeft dat hij niet veel tijd heeft. je denkt dat je korting moet geven omdat de klant over prijzen begint te praten.
Als je een ik-boodschap geeft, geef je je eigen gevoelens en wensen weer en geef je geen commentaar op de ander. Als je echter een jij-boodschap geeft, geef je een oordeel over de ander.
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen. Non-verbale signalen of lichaamstaal begrijpen en gebruiken (denk aan houding of gezichtsuitdrukking)
Onderzoek toont aan: een blik kun je niet voelen
We zullen je direct uit de droom helpen: je wist niet echt dat diegene naar je keek. 'Dat blijkt ook uit diverse studies die daarnaar zijn gedaan', weet David Maij.
Als je met al jouw kracht en diepte in iemands ogen kijkt, is jouw blik een doordringende blik, een blik die dieper gaat. Zo´n doordringende blik wordt niet door iedereen als prettig of plezierig ervaren.
Als iemand je niet durft aan te kijken
Ze vinden het bedreigend omdat ze niet weten wat anderen (over hen) denken als zij ze aankijken. Daar hebben ze vaak ideeën over die niet altijd waar zijn. Ze voelen zich angstig of verlegen. Daarom kijken ze liever de andere kant op.
Wat zijn symptomen van een lui oog? Verminderd zicht, meestal aan één oog;Soms moeilijk diepte kunnen zien;Soms loensen of scheel kijken.