Als de katalysator niet meer functioneert, zal het motorstoringslampje in het dashboard gaan branden. Andere mogelijke storingen zijn een motor die sneller oververhit raakt, nare luchtjes onder de auto, teruglopend motorvermogen of meer rook uit de uitlaat.
Hoort u daarbij een metalig gerinkel of geratel, zijn de fijne lamellen in het interieur reeds kapot en een vervanging is nodig. Is geen geluid te horen, kan de katalysator worden gereinigd. Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden.
Wat gaat het kosten? Een nieuwe katalysator kost tussen de 200 en 400 euro.
Een kapotte katalysator moet vervangen worden. Je kunt er niet mee door blijven rijden. Dit beschadigt de motor en een werkende katalysator is bovendien een verplichting. Bedenk daarnaast dat zonder dit auto-onderdeel de uitlaatgassen van je auto zeer giftig zijn.
Ben je niet helemaal overtuigd dat de katalysator van de auto die bij jou op de brug staat optimaal werkt? Check dan de werking van de katalysator door gebruik te maken van een infrarood (ir) thermometer, die bedoeld is om contactloos de temperatuur van een oppervlakte te meten.
Heb je een vervuilde katalysator en wil je jouw katalysator reinigen? Dat kan je zelf doen met een katalysator reiniger. Een brandstofadditief is eenvoudig toe te voegen aan je brandstoftank.
Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat.
Zonder katalysator kan uw auto prima functioneren. Wel voldoen de uitlaatgassen niet aan de wettelijke eis en zodoende bent u in principe in overtreding; de auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuring. Er is echter geen handhaving op behalve controle van de samenstelling van de uitlaatgassen tijdens de APK.
Katalysatoren zijn nog geld waard, omdat er bij Menten Metaal de monoliet eruit wordt gehaald. Hierdoor kunnen er in een later stadium het flinterdunne laagje platina, palladium en rhodium worden terug gewonnen. Deze edelmetalen leveren veel geld op.
Je auto ruikt naar rotte eieren
De geur van zwavel of rotte eieren is meestal een teken dat er wat schort aan de katalysator in het uitlaatsysteem. Het wijst op waterstofsulfide in de motor, wat de katalysator normaal gezien zou omzetten in (geurloze) zwaveldioxode.
LAMBDASONDE KAPOT: SYMPTOMEN
hoog brandstofverbruik. slecht motorvermogen. hoge uitlaatgasemissies (AU)motorcontrolelampje brandt.
Het lampje van de katalysator duidt erop dat het reinigingssysteem van de katalysator stuk is, waardoor de uitlaatgassen niet meer gefilterd worden. Ook het brandstofverbruik zal stijgen.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Het vervangen van de lambdasonde in een autowerkplaats is relatief goedkoop en kost tussen de 40 en 200 euro. Deze investering betaalt zichzelf snel terug door besparingen op brandstof.
Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Benzineauto's zijn al vele jaren verplicht voorzien van een katalysator, waarin een groot deel van de uitgestoten stikstofoxiden wordt omgezet in niet of minder schadelijke stoffen.
Plaatsing van de katalysator
De katalysator zit voor in het uitlaatsysteem, onder de auto of vlak na de motor. In de katalysator bevindt zich een keramisch blok met een honingraat structuur.
Precies, een katalysator leeghalen zorgt ervoor dat de uitlaatgassen in die lege ruimte snelheid verliezen omdat ze van een kleine buis in een grote opvangkamer belanden.
Wat doet de katalysator? De uitlaatgassen van auto's schoner maken. Of preciezer: CO (koolmonoxide), NOx (stikstofoxide) en HC (onverbrande koolwaterstof) oxideren naar niet-schadelijke stoffen.
Een nieuwe katalysator kost tussen: 200 en 400€ afhankelijk van het model en het motortype van de Peugeot 206, maar ook van het merk dat u zult kiezen.
Een verstopt onderdeel beperkt de doorstroming van de uitstoot. Wanneer hij lekt, circuleert hij potentieel schadelijke stoffen. Zowel verstopte als lekkende katalysatoren hebben een belemmerend effect op de acceleratie van de auto.
In tegenstelling tot een katalysator, die is ontworpen om de uitstoot van verontreinigende stoffen in de gasfase te verminderen door middel van een chemische reactie, is een deeltjesfilter ontworpen om deeltjes op te vangen en vast te houden totdat ze kunnen worden geoxideerd of verbrand in het DPF-filter zelf.
Een nieuwe katalysator kost tussen: 200 en 400€ afhankelijk van het model en het motortype van de Ford FOCUS, maar ook van het merk dat u zult kiezen. Alle katalysators die wij verkopen worden geleverd met een afdichtingsring en bevestigingsringen, die meestal tegelijkertijd vervangen moeten worden.
Bij een geel of oranje lampje op het dashboard kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.