Wanneer je kunt leren van een incident, omdat in de zorgverlening iets niet goed is gegaan, meld je het incident in het Veilig Incidenten Melden (VIM) of het Melding Incidenten Cliënten (MIC)-systeem.
MIC melding
Als je een medicatiefout opmerkt, moet hiervan een melding gemaakt worden. In veel organisaties heet dit een MIC melding (melding incident cliënt).
Medicatiegerelateerde incidenten zijn de meest voorkomende incidenten in de zorg. Dit omvat het toedienen van de verkeerde dosis, het toedienen van medicatie aan de verkeerde patiënt of het niet toedienen/uitdelen van een dosis.
MIC-procedure
Als een zorgverlener een incident meemaakt, maakt hij/zij hiervan zo snel mogelijk melding. Melding kan ook door een andere direct betrokkene gebeuren.
Controleer bij losse medicatie: juiste cliënt, juiste medicijn, juiste hoeveelheid, juiste tijd, juiste vorm.
Door incidentmeldingen krijgt u inzicht in wat er misgaat en waar u kunt verbeteren. Het aanpakken van de onveilige handelingen moet de basis vormen en een vermindering van het aantal ongevallen als gevolg hebben.
Doe bij elk incident of calamiteit altijd het volgende:
Bel bij een ernstige situatie naar 112 én het interne alarmnummer (toestel xxx). Bel bij een minder ernstige situatie naar het interne alarmnummer (toestel xxx). Roep de BHV'er die bij jou in de buurt zit. Volg de instructies van de hulpverleners en de BHV'ers.
Verplicht melden
Of als de cliënt is overleden omdat er iets niet goed is gegaan in de zorgverlening. Bijvoorbeeld: verzorgenden hebben de valpreventie niet goed uitgevoerd. Vervolgens valt de cliënt en breekt zijn heup. Of een cliënt heeft verkeerde geneesmiddelen gekregen met ernstige bijwerkingen tot gevolg.
Bij Veilig Incident Melden (VIM) worden incidenten en bijna-incidenten binnen uw dagelijks werk gemeld, geanalyseerd en worden verbetermaatregelen voorgesteld. In de praktijkgids VIM staat duidelijk omschreven wat u ziekenhuisbreed moet regelen voordat u kunt beginnen met VIM-en.
Medicatie-incidenten kunnen in grote lijnen onderverdeeld worden in drie groepen: de drie 3 P's (Pil, Proces en Patiënt).
Gevolgen van medicatiefouten
Medicatiefouten belasten zowel patiënten, verpleegkundigen als ziekenhuizen. Ziekte of pijn kan optreden en in ernstige gevallen kunnen medicatiefouten zelfs leiden tot de dood. Naast de directe gevolgen voor de pasgeboren of premature baby, komt ook het vertrouwen van de ouders in gevaar.
Calamiteit Iedere niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van zorg en die heeft geleid tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een patiënt of cliënt.
de Wet BIG; de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen; de Wet toelating zorginstellingen.
Redenen om een incident wél te melden
Op deze manier komt er inzicht in wat er bij jullie gebeurt. Zo is je collega beter voorbereid op wat er kan gebeuren. Alleen als het probleem duidelijk in beeld is, kan er iets veranderen.
Er wordt gemeld door middel van een MIM-formulier (melding incident medewerker) als er sprake is van grensoverschrijdend gedrag ten opzichte van een medewerker. Dit formulier wordt op papier ingevuld en aan de teamleider gegeven.
Als het om een (bijna)incident gaat, geven we dit door aan de Decentraal Incident Meldingencommissie (DIM). Ze doen soms onderzoek, en geven in elk geval adviezen voor verbetering waar de afdeling mee aan de slag gaat. Een mogelijke zorgcalamiteit wordt gemeld bij de Commissie Calamiteiten Patiëntenzorg (CCP).
Binnen ZGR worden per kwartaal verschillende meldingen verzameld en geanalyseerd. Het gaat om meldingen incidenten cliënten (MIC) en meldingen incidenten medewerkers (MIM).
Als je aangifte doet, verzoek je om strafvervolging. Dit betekent dat je wil dat de dader gestraft wordt. Doe je een melding, dan stel je de politie op de hoogte van de situatie.
Ondanks de zorgvuldige protocollen van ziekenhuizen komt het helaas voor dat er fouten worden gemaakt tijdens een operatie of behandeling. Ook kan een diagnose te laat of verkeerd worden gesteld. Een medisch incident kan grote gevolgen hebben.
MIM (Melding Incidenten Medewerkers)
Het betreft melding van incidenten die zich hebben voorgedaan in of op het terrein van de instelling en die tot een schadelijk gevolg voor medewerkers of mensen die in de instelling werkzaam zijn, hebben geleid of hadden kunnen leiden.
Een interne melding bestaat altijd uit de volgende meldregels (gegevens): • Wie: uw naam en telefoonnummer plus eventueel de afdeling. Waar: de plaats van het incident. Wat: het soort incident of wat er gebeurd is.
Via MIC kun je incidenten rondom de cliënt anoniem vastleggen. Het gaat namelijk niet om veroordeling, maar oplossingsgericht: hoe is deze situatie tot stand gekomen en hoe kunnen we er met het team voor zorgen dat het niet weer gebeurt. En misschien zijn er wel meerdere collega's die hetzelfde is overkomen.
complicatie: - een onbedoelde of ongewenste uitkomst van zorg, - tijdens of volgend op het (niet) handelen van een hulpverlener, - die voor de gezondheid van de patiënt zodanig nadelig is dat aanpassing van het medisch (be) handelen noodzakelijk is dan wel dat er sprake is van (onherstelba- re) schade.