Hierbij neemt men de binnenbeenlengte x 2,16= cranklengte in mm. M.a.w. iemand heeft een binnenbeenlengte van 80cm x 2,16= 172,8 mm. Volgens de formule zou deze persoon dus een cranklengte van 172,5 mm. moeten rijden.
BSA (ook wel BSC of Engelse norm genoemd):
Dit is de meest voorkomende. Er zijn twee maten voor de breedte, 68 mm of 73 mm, en de binnendiameter is 34,8 mm.
De breedte van de bottom bracket bij een BB30 is 68mm of 73mm. Op de racefiets is het altijd 68mm. Op mountainbikes komt 68mm ook het meeste voor, maar soms is er daar voor de bredere variant gekozen van 73 mm. De diameter van de bottom bracket is 41.96mm en de lagers worden altijd los in het frame geperst.
De lengte van de crank is meestal te vinden aan de binnenzijde van de crank, aan het uiteinde, daar waar je je pedaal monteert. Grote kans dat die van jou 175 millimeter lang is. Hoe langer de crank, hoe groter de lastarm/hefboom, dus hoe meer kracht je kan zetten.
Door een korte crank, kan je dieper zitten waardoor je minder luchtweerstand hebt en dus sneller bent zonder in te moeten leveren aan kracht. Toch kan een kortere crank op een MTB wel degelijk veel voor je betekenen.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen. Alle nieuwere kwaliteit fietsen hebben vaste kogellagers als daar speling op komt moeten ze worden vervangen. Fietsen van ongeveer 30-40 jaar oud hebben trapassen met losse lagers deze kan je wel afstellen.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie.
Het HOLLOWTECH II crankstel is ontwikkeld in een streven de optimale balans tussen stijfheid en rotatieprestaties te bereiken in een lichtgewicht en mooi crankstelontwerp.
Dat systeem is in feite een samensmelting van BB30 met Press-Fit bottom brackets. Bij PF30 zitten de lagers in de cups van het bottom bracket welke in het frame geperst is. Het is dan geschikt voor een 30mm as (van je crank) of kleiner als je een adapter gebruikt, wat veel merken van cranks hebben.
BB86-92 Press fit
Dit is één van de trapassen die veel gebruikt wordt, in zowel racefiets als mountainbike. Ook hier zitten de lagers in een kunststof huis. Voor de racefiets is de breedtemaat 86.5mm en 92mm voor de mountainbike.
Ze zorgen ervoor dat iemand een hogere cadans kan draaien, meer ruimte met het pedaal heeft in de bochten en minder pijn ervaart in de onderrug, gewrichten of spieren. Kortere cranks kunnen ook helpen om problemen met de pasvorm te verhelpen.
Een crank, of in het Nederlands kruk, is het verbindingsstuk tussen de trapas van de fiets en het pedaal. De cranks en de twee of drie daaraan gemonteerde kettingwielen (voorbladen) vormen tezamen het "crankstel".
Hoe breed moet een racefiets stuur zijn? Voor de breedte van het stuur is het van belang dat deze ongeveer even breed is als de breedte van je schouders. Meet hiervoor de breedte van het ´schouderdak´, het breedste punt van je schouders dat uit bot bestaat.
Op de meeste fietsen, de drive kant en heeft een links schroefdraad, dus je zult met de klok mee moeten draaien om de borgring los te maken. Zodra de aandrijf kant wordt verwijderd, moet de niet-aangedreven zijde gemakkelijk los te maken zijn door deze tegen de klok in te draaien.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Standaard onderhoudsbeurt voor racefietsen:
De prijs voor de standaardbeurt is € 99,95 exclusief de kosten voor eventueel te vervangen onderdelen en meerwerk.
3.000 - 3.500 km mee.
En met schone remblokjes/remschijven maken je remmen minder herrie en gaan ze ook langer mee. Het is daarom zaak om je fiets regelmatig schoon te maken. Reken voor het gemak een schoonmaakbeurtje na elke 300 kilometer, of eerder wanneer je fiets vies is geworden door slecht weer.
Beter gezegd: 5,8 resp 5,1 Watt/kg, want daar gaat het om. Een vermogen van 150 tot 200 Watt bij 60-65 kg is al heel mooi om de kale berg te beklimmen. Een laag gewicht, jezelf en je fiets, is dus een heel groot voordeel. Een kleiner vermogen per kilo vraagt om kleinere verzetten.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.