Deze spanning bedraagt tussen de 0,1 en 0,9 volt en kan worden gemeten met een multimeter. Een motor zal altijd blijven schommelen tussen arm en rijk om de katalysator goed te laten werken.
Wat is een lambdasonde precies? De lambdasonde of lambda sensor meet dus het aandeel zuurstof wat zich in het uitlaatgas bevindt, en geeft dit door aan de ECU. Deze sensor bestaat uit een keramische cilinder met enkele draden eraan om te verwarmen en signalen door te geven, en bevindt zich in de uitlaat.
Het lambdavenster (lambdawaarde valt tussen 0,97 en 1,03) beschrijft het ideale gebied voor de katalysator, hierbinnen worden de beste reinigingsprestaties bereikt. Over de verschillende lambdawaardes kunnen we het volgende stellen: λ=0,85 – maximale prestaties, hoog verbruik, schadelijk voor het milieu.
Met een kapotte lambdasonde kan de auto nog wel rijden, maar in geval van de sensor nà de katalysator wordt de werking van de katalysator niet meer gecontroleerd. U wordt dus niet meer gewaarschuwd als de katalysator niet goed werkt.
Symptomen en gevolgen van een defecte lambdasonde
Dit gebeurt wanneer de lambdasonde te weinig of geen spanning afgeeft. Naast een hoger brandstofverbruik kan dit ook leiden tot een slechte verbranding en dus tot een vermindering van de motorprestaties.
Bank 1 betekend cilinderblok 1. Bij een V6 heb je dus 2 banken. Bij een 4-cilinder maar 1.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Het vervangen van de lambdasonde in een autowerkplaats is relatief goedkoop en kost tussen de 40 en 200 euro. Deze investering betaalt zichzelf snel terug door besparingen op brandstof.
Ook in combinatie met de katalysator is de lambdasonde op deze plaats in staat dit zeer nauwkeurig na te gaan. Zo heet de eerste lambdasonde die voor de katalysator zit ook wel regelsonde. Degene na de katalysator wordt vaak diagnosesonde genoemd, omdat deze uitsluitend checkt.
Het monteren van een lambdasonde is niet moeilijk. Draai de oude lambdasonde met een speciale ringsleutel los, en vervang hem door de nieuwe. Als de lambdasonde erg vast zit, helpt het om de motor eerst warm te laten draaien en speciaal krachtgereedschap te gebruiken.
Lambda Sonde Emulator elimineert "CHECK ENGINE" probleem in het geval van een beschadigde of verwijderde katalysator. Emulator werkt als een verband tussen de collector en de lambda sonde. Verschuif de lambda sonde weg van de uitlaatgas en zorg dat de rookgasanalyse als gemiddeld wordt gelezen.
Deze code betekent dat de verwarmde circuit in de zuurstofsensor van de bank 1 afneemt tijd nodig om gesloten te starten. Sensor # 2 zou de tweede sensor stroomafwaarts van de motor zijn.
Actuele foutcodes:
Een actuele foutcode betekent dat de storing op het moment dat je het storingsgeheugen van een regeleenheid uitlees aanwezig is. Een stekker van een wielsensor is niet aangesloten. Het controlesysteem herkent dit en er wordt een foutcode opgeslagen.
AC01 - Rekeningnummer incorrect
Het rekeningnummer waarvan je probeert te incasseren is onjuist of onbekend.
De lambdasonde bevindt zich in het uitlaatspruitstuk in de nabijheid van de motor, terwijl auto's met EOBD II (Europese voertuigen na 2001) ook een tweede sensor achter elke katalysator hebben, met als doel de prestaties van de katalysator te meten.
De NOx-sensor zit direct na de Selective Catalytic Reduction (SCR-katalysator) in de uitlaat gemonteerd. De NOx-sensor controleert of er nog NOx in de uitlaatgassen aanwezig is. Indien dat het geval is, zijn de schadelijke stoffen in NOx onvoldoende omgezet in de onschadelijke stof stikstof (N2) en water (H2O).
De prijzen liggen tussen 70 en 150 euro afhankelijk van het model van uw POLO.
Zonder rijden resulteert in verkeerde gegevens naar de ECS/ECU toe waardoor de motor veel meer brandstof gaat verbruiken als dat noodzakelijk is. Ook gaat dan de sensor in een rap tempo kapot waardoor je ook een foutmelding krijgt op de dash.
Dit betekent dat: Lambda = 1 → De werkelijke hoeveelheid lucht en de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht zijn gelijk. Lambda < 1 → Er is lucht tekort in verhouding tot de hoeveelheid benzine (rijk mengsel). Lambda > 1 → Er is te veel lucht in verhouding tot de hoeveelheid benzine (arm mengsel).