Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning.Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Je kan een simpele test uitvoeren door de accu met een voltmeter te testen. Met deze test kan je zien of de accu nog voldoende voltage levert en met het juiste voltage wordt opgeladen. Met deze voltmeter kan je eenvoudig controleren of de accuspanning en laadspanning in de auto in orde zijn.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Volledig opgeladen AA-, AAA-, C- en D-batterijen hebben een lading van 1,5 volt. Een 9 V batterij heeft een lading van 9 volt. Als de lading meer dan 1 volt lager is dan waar deze zou moeten zijn, vervang de batterij dan. Een normale lading voor lithium-ionbatterijen is 3,7 volt, maar dit kan variëren.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Je kan met een multimeter ook een batterij controleren, bijvoorbeeld een van 1,5 volt. Accu meten. Zwarte meetsnoer in COMM en de en de rode in V, je kan dan spanning met op de pollen. Tussen de 12,3 en de 12,7 Volt is de accu vol en bij 11,6 is de accu leeg.
Ah staat voor ampère uur en is een eenheid voor elektrische lading. Bijvoorbeeld: een 45Ah (20h) accu kan in totaal 45Ah afgeven, gemeten over 20 uur. Dit is dus een gemiddelde van 2,25 Ampère, 20 uur lang. Als de accu meer lading moet afgeven over een kortere tijd, zal het aantal Ampère uur afnemen.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Het kost u €10,- euro om een accu door te laten meten. Hierbij geven wij u ook een grafiek waarin U kunt zien wat de accu nog aan restcapaciteit over heeft.
Hoe weet je of de dynamo van je auto kapot is? Als het controlelampje voor de accu op het dashboard brandt, kan dit te betekenen hebben dat de dynamo van uw auto kapot is. Dit lampje licht altijd na het starten van de motor even op, maar zou daarna vanzelf weer moeten uitdoven.
De capaciteit van een accu wordt gemeten in Ah, oftewel ampère-uur. Zoals de naam als zegt, betekent dit hoeveel ampère de accu een uur kan leveren. Zo kan een 12V lithium accu met een capaciteit van 100Ah een uur lang 100Ah leveren aan een 12 volt apparaat.
Laat gratis je accu testen bij KwikFit!
Functies van de multimeter
De rode snoer hoort in de aansluiting van de grootheid die je wil meten. De iconen die meestal tussen de aansluitingen staan geven het maximale meetbereik weer, zonder dat de zekeringen kapot gaan. Dit verschilt dus per categorie multimeter. De meeste multimeters hebben een draaischakelaar.
Om de lekstroom te meten kan je een ampere meter (multimeter) tussen je aarde draad plaatsen. Je meet dan de stroom die dus via je je apparaten lekt naar de aarde. Je kan heel makkelijk meten welke apparaten er lekken door ze in of uit te schakelen.
Een kabel doormeten
Sluit het zwarte meetsnoer op COM en het rode meetsnoer op VωmA. Kies met de draaischakelaar het symbool o))). Hou de rode meetpen tegen het ene metalen uiteinde van de kabel en de zwarte meetpen tegen het andere. Als de multimeter piept, is de kabel nog goed.
Er zijn twee methodes voor het meten van verliesstroom. Bij de ene omsluit men de aardingsgeleider met de stroombek en bij de andere omsluit men twee geleiders (of drie geleiders, eventueel met nulgeleider) tegelijkertijd (zie tekening).
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
Een loodaccu van 12 volt die helemaal volgeladen is levert vaak een voltage van ongeveer 12,7V. Als de loodaccu nog maar 20% heeft dan levert hij nog maar 11,6V. Een volgeladen lithium accu levert 13,6V maar levert 12,9 V op 20%.
Technisch mankement: Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Meet de weerstand met een multimeter
Bij het meten van de weerstand dient de batterij van de multimeter als spanningsbron. Dit betekent dat bij het meten van weerstand een lage gelijkspanning aanwezig is aan de meetpunten van de multimeter wanneer de draaischakelaar in het "Ohm" meetbereik wordt gezet.
TIP 2: Oudere eenvoudigere modellen accu's moeten op tijd handmatig ontkoppeld worden om te stoppen met laden. Overladen kan de levensduur van uw accu nadelig beïnvloeden.