De maximale lengte van een oplegger is wettelijk niet bepaald. Maar een combinatie van een trekker met oplegger mag niet langer zijn dan 16,50 meter. Er zijn wel enkel uitzonderingen in Nederland. Namelijk voor kermis en/of circusvervoer: hiervan mag het samenstel niet langer zijn dan 24 meter.
Een standaard oplegger heeft een lengte van 13,60 meter. Een oplegger kan gebruikt worden bij een Scania en geheel naar wens gemonteerd worden. De totale wettelijke lengte van een vrachtwagen met oplegger mag in totaal 16,50 meter zijn.
Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 lang is en (in Nederland) maximaal 50 ton zwaar mag zijn.
De lengte van deze combinatie mag niet meer bedragen dan 18,75 meter. Verder moet u rekening houden met de volgende afmetingen: de afstand tussen de achterzijde van de cabine en de achterzijde van de aanhangwagen is maximaal 16,40 meter. de maximale laadlengte is beperkt tot 15,65 meter.
Volgens KB van 15 maart 1968, art32bis van 1 januari 1985 is de maximale breedte van een vrachtauto vastgesteld op 2,55 m. De maximale hoogte is 4 m en de maximumlengte is 12,00 meter. Een combinatie van vrachtauto met aanhangwagen mag niet langer zijn dan 18,75 meter.
De maximale lengte voor een aanhangwagen is 12 meter. Dit is gemeten vanaf hart koppeling tot achterzijde aanhangwagen. De totale combinatie mag echter niet langer zijn dan 18 meter. Deze maximale lengte staat vast voor een auto met aanhangwagen.
De maximale lengte van vrachtauto met aanhangwagen mag namelijk niet langer zijn dan 18,75 meter. De maximale lengte van een oplegger is wettelijk niet bepaald. Maar een combinatie van een trekker met oplegger mag niet langer zijn dan 16,50 meter.
Regels voor een auto met ondeelbare uitstekende lading
Aan de beide zijkanten mag de lading 20 centimeter uitsteken. Aan de achterzijde mag het tot 1 meter uitsteken zonder markeringsbord. Met een markeringsbord mag de lading maximaal de helft van de lengte van je auto uitsteken en niet meer dan 5 meter.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
De maximale wettelijke afmetingen van een oplegger in de Europese unie zijn: een lengte van 12 meter gemeten vanuit het hart van de kingpin, een hoogte van maximaal 4 m en een breedte van 2,55 m (en in het geval van een koel- of vriesoplegger met een minimale wanddikte van 45 mm, geldt een maximale breedte van 2,60 m).
In NL kun je particulier gewoon een vrachtwagen kopen, wegenbelasting betalen, verzekeren en rijden maar. Zolang je alleen eigen goederen vervoert legt niemand je een stro breed in de weg, al koop je er een van 40 ton MTM.
Een van de internationale vrijstellingen geldt voor (combinaties van) voertuigen van niet meer dan 7,5 ton bestemd voor het transport van spullen die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft. Het voertuig mag alleen binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van de onderneming worden gebruikt.
Vrachtauto's zijn alle motorrijtuigen die geen personenauto, bestelauto, motor of autobus zijn, met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg. De toegestane maximummassa van een vrachtauto bestaat uit het ledig gewicht van de vrachtauto plus het laadvermogen van de vrachtauto.
LZV's zijn Lange Zware Vrachtvoertuigen met een lengte van maximaal 25,25 meter en een gewicht van maximaal 60 ton.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
De Belaz 75710 is meer dan 20 meter lang, ruim 8 meter hoog en 9,75 meter breed.
LZV 1 dag individueel: €800,- p.p. LZV 2 dagen individueel: €1575,- p.p. LZV 2 dagen duo-les: €800,- p.p. LZV praktijkexamen: €710,- p.p.
LZV staat voor Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie en wordt ook wel ecocombi genoemd. Deze combinaties mogen een maximale lengte van 25,25 meter hebben en een gewicht van maximaal 60 ton (57,5 ton bij twee assen). Een stuk langer en zwaarder dan de reguliere vrachtwagen dus.
Maar als we generieke prijzen zouden moeten noemen, dan begint een nieuw model vaak bij prijzen vanaf 100.000 en ligt het gemiddelde rond de 140.000,-. En kost een tweedehandse vrachtwagen met oplegger vaak ongeveer de helft, waarbij de prijs gemiddeld rond de 70.000,- ligt.
Vervoer je een lading op het dak van je auto? Dan mag deze aan de voorkant uitsteken. Maar alleen als het ondeelbare lading betreft en deze niet meer dan 3,5 meter voor het stuurwiel uitsteekt. Je moet bovendien ook deze lading markeren met een markeringsbord.