Bij een motor van na 1972 moet de compressie druk liggen tussen 7.5 en 9.5 bar. Bij oudere motoren ( 1970 en 1972) is deze een halve bar hoger. De slijtage grens is 6.0 bar met een maximaal druk verschil tussen twee onderlinge cilinders van 2 bar. Bij de oudere motoren (1970 en 1972) is de slijtagegrens 7.0 bar.
Hoe werkt compressie meten bij diesel motoren
Nadat de motor is opgewarmd zet je hem uit en verwijder je de injector van de te meten cilinder. Stop de compressiemeter in dat injectiegat, trap het gaspedaal in en laat de startmotor een keer of 5 rondgaan. Je kunt nu de compressie van de cilinder aflezen op de meter.
In een dieselmotor kan de druk oplopen tot 35-40 bar, in een benzinemotor zal dit eerder 14-15 bar zijn. Omdat het hier gaat over grotere drukken moet de meter stevig vast zitten om lekken te voorkomen maar vooral om de hoge druk in de cilinder aan te kunnen.
De Compressie druk bij buitenboordmotoren ligt rond de 10 Bar. Meten compressie; Bij benzine motoren is de compressie bij koude motor niet interessant , dit in tegenstelling tot diesel motoren.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Compressietest geeft conditie van motor weer. Om een idee te krijgen in de conditie van een motor kun je een compressietest laten uitvoeren. Bij een goed blok is de druk in de cilinders hoog. Als er slijtage is opgetreden zal de compressiemeter dus minder druk weergeven.
Vaak zijn de eerste symptomen een constant verlies van koelvloeistof en / of motorolie. Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking.
Compressie verlies verhelpen
In veel gevallen wordt compressie verlies veroorzaakt door vastzittende zuigerveren of versleten zuigerveren. Doordat zuigerveren versleten zijn ontstaat er ruimte, hierdoor treedt er compressie verlies en olieverbruik op.
Onze 2CV-motoren hebben een relatief hoge compressie van 1:8,5.
minstens 8 bar moet je wel hebben iig..
je kan niet zondermeer zeggen dat de druk tussen de 9 en 12 bar moet zijn.
Cilinderoverslag betekent dat er in een cilinder geen (goede) verbranding plaatsvindt. Dat kan herkend worden aan een schuddende motor. Stationair draait de motor onregelmatig rond en bij het gas geven hoor je een trilling in de motor.
Compressieverlies heeft een mechanische oorzaak. De schade in de cilinder kan ernstiger worden, de kans is reëel dat het spoedig definitief afgelopen kan zijn met de motor. De katalysator krijgt het ook te verduren van de onverbrande benzine die er doorheen gaat, en zal geen lang leven zijn beschoren.
Net als bijna alle onderdelen van de auto kunnen ook injectoren slijten, of acuut kapot gaan. De slijtage slaat meestal toe na een bepaald aantal kilometers. Dit proces kan wel versneld worden door het tanken van mindere brandstof, zoals brandstof uit het buitenland of brandstof die niet voor jouw auto geschikt is.
Als je de klep zelf schoonmaakt, zal je dat weinig geld kosten. Maar komt het zover dat je de klep moet laten vervangen dan kan dat tussen de 1200 en 1500 euro kosten afhankelijk van het model en type auto.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Verwijder de bobine uit de auto.
Als je beschikking hebt tot een weerstandsmeter of een multimeter kun je de weerstand meten van de bobine.
Oorzaken stotteren auto bij gas geven / hoog toerental
Dit kan bijvoorbeeld een probleem zijn met de bobine. Bij auto's met een bouwjaar van voor het jaar 2000 kan het ook de bougiekabel zijn.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Bij een 70cc moet je ervoor zorgen dat je compressie niet boven de 14,9:1 komt en als je compressie boven de 13:1 komt moet je Euro 98 mengen met de gewenste hoeveelheid olie. Een te hoge compressie kan leiden tot een verhoogde vastloopkans van je cilinder.