Als je binnen 90 dagen vindt dat het niet de matras is die bij je past, kan je eenmalig de matras terugbrengen en een andere uitkiezen. Dit geldt zowel voor een matras die je in één van onze vestigingen hebt gekocht als online. Wel is het een voorwaarde dat je minimaal 4 weken gaat testen voordat je je conclusie trekt.
Na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in april 2019 blijkt dat matrassen worden uitgesloten van herroeping. Het betekent dat je als consument het matras mag terugsturen ook als deze niet is voorzien van de originele verpakking, iets wat sommige leveranciers als voorwaarde stellen.
Geopende IKEA producten retourneren
Wij vinden dat iedereen elk product moet kunnen testen, dus nemen wij geopende producten binnen 365 dagen terug – zelfs gemonteerde producten. Toon ons je aankoopbewijs om je aankoop volledig terugbetaald te krijgen.
Je hebt altijd 365 dagen om je producten terug te brengen of te ruilen. Als je IKEA Family lid bent, mag je zelfs onbeperkt terugbrengen of ruilen. Ruilen en retourneren kan bij alle IKEA vestigingen en online.
Dus, hoewel we 25 jaar garantie geven op onze matrassen, raden we je toch aan je matras om de 8 à 10 jaar te vervangen.
De beste matras Ikea van 2020 is de HÖVÅG pocketveringmatras. Deze beste koop is het beste door consumenten beoordeeld. Ook is het de matras die het beste verkocht is.
Je kunt dit op een eenvoudige manier checken: ga op je rug liggen en kijk of je rug plus onderrug contact houdt met het matras. Als dit zo is, dan is je matras nog goed.
Neem het product in of met de originele verpakking mee; Neem bij het terugbrengen in de winkel de originele kassabon, getekende vrachtbrief of het betaalbewijs van het product mee; Bezorgkosten worden alleen teruggestort bij online bestellingen en wanneer de artikelen binnen 14 dagen aangemeld worden voor een retour.
Bij IKEA heb je 365 dagen tijd om je producten te retourneren.
Als je een product terugbrengt of je bestelling annuleert, krijg je het aankoopbedrag terug via de betaalwijze waarmee je hebt betaald. Dit kan tot 2 weken duren.
„De artikelen die niet worden verkocht, bijvoorbeeld als het seizoen voorbij is en het weer zich anders heeft gedragen dan de tendens, gaan terug naar de leverancier of door naar opkopers. Onze opkopers verkopen de producten veelal in een outlet. Artikelen die niet meer te verkopen zijn, gaan naar een goed doel.”
De klantenservice in de winkel is weer open. Bij IKEA winkel Delft is het ook mogelijk om vooraf een Klantenservice afspraak te boeken. Als je een Klantenservice afspraak hebt gemaakt, word je eerder geholpen.
Je kan je bestelling zelf annuleren via IKEA.nl/order. Zolang we nog niet zijn begonnen met het verzamelen van de artikelen, kan je zelf je bestelling annuleren. De enige uitzondering hierop is een bestelling van een maatwerkblad. Om je bestelling te annuleren heb je je ordernummer nodig.
Ze worden wel eerst grondig gereinigd. Of nog beter, ze krijgen een geheel nieuwe hoes. Soms worden deze matrassen aan derde partijen verkocht, zij nemen het dan voor zich om deze matrassen kwijt te krijgen. Ze kunnen bijvoorbeeld in het buitenland worden verkocht, of op sites zoals Ebay worden geadverteerd.
Bij een niet al te vochtige ruimte, kun je de matras wel enige tijd bewaren. Lucht de matras eerst zo goed mogelijk zodat deze optimaal droog is. Verpak de matras daarna luchtdicht in een plastic matraszak. Maar dit kan niet voor langere tijd.
Verwijder het beddengoed en andere items zodat u de matras gemakkelijk kunt inpakken. Verpak de matras goed. Gebruik een matraszak, een grotere plastic zak of voldoende bubble wrap om de matras te beschermen. Tape alles vast en zorg ervoor dat elk stukje van de matras bedekt is door het beschermend materiaal.
Klik in het inlogscherm op de optie 'Log in met eenmalige code' of 'Wachtwoord vergeten?' . Je krijgt de code of wachtwoord dan per e-mail toegestuurd. Ook als je IKEA Family profiel geblokkeerd is, kan je op deze manier weer toegang krijgen tot je profiel.
Je kan met onze klantenservice bellen of je kan een bericht sturen via chat of één van onze social media kanalen. Bel ons via de IKEA informatielijn: 050-7111267 (gebruikelijke belkosten).
Hiervoor kun je terecht bij de klantenservice online of bij de balie in de winkel. Voor de klantenservice van IKEA Delft en IKEA Barendrecht moet je een klantenservice afspraak maken, zodat we je snel kunnen helpen. Dat kan je hier doen. Voor de rest van de vestigingen heb je geen afspraak nodig.
Via onze website kan je een afspraak maken voor zowel online planafspraken als afspraken in de winkel. Op de overzichtspagina vind je alle advies en planservices die IKEA op dit moment aanbiedt. Als je je afspraak hebt ingepland, ontvang je een e-mail ter bevestiging.
Wij raden aan om een matras gemaakt van traagschuim te kopen bij rugklachten. Traagschuim matrassen, zeker als ze beschikken over verschillende comfort-zones, vormen zich namelijk naar jouw lichaam en verlichten drukpunten. Traagschuim is dus erg geschikt voor mensen met rugklachten.
We raden je aan om je matras iedere maand om te keren. Bij het omkeren van je matras wissel je de kant van het matras waar je op ligt. Leg het matras eerst dwars op je bed en zet het vervolgens op zijn kant.
Wat is de gemiddelde levensduur van een matras? Een matras gaat vaak korter mee dan veel mensen verwachten. Het is verstandig je matras na 5 tot 10 jaar te vervangen. Zo zorg je er namelijk niet alleen voor dat je lichaam de juiste ondersteuning blijft krijgen, maar je voorkomt ook dat je matras onhygiënisch wordt.