Remblokken kun je ontvetten door er schijfremmenreiniger op te spuiten en daarna vlak af te schuren met schuurpapier. Werkt praktisch altijd.
Belangrijk! Gebruik een speciaal, tegen hoge temperaturen bestand smeermiddel. De remklauw schoonmaken. Verwijder vuil met behulp van remmenreiniger en een staalborstel.
Hoe werkt een remreiniger? Remmenreinigers hebben een ontvettende werking, lossen vuil, olie, vet, smeer- en remvloeistof op en worden gebruikt voor verschillende toepassingen, zoals het reinigen van remmen en andere auto-onderdelen zoals bijvoorbeeld (kogel)lagers.
Remklauwen vervangen en kosten
Over het algemeen gaan remklauwen erg lang mee. In veel gevallen wordt er zelfs gezegd dat remklauwen levenslang mee gaan, maar vaak is dit niet het geval. Dat komt voor een groot gedeelte door weersomstandigheden.
Voor het schoonmaken van je fiets remschijven raden wij WD-40 Bike Degreaser aan. Dit is op basis van oplosmiddel waardoor het vet, olie, stof en vuil verwijdert zonder residu achter te laten. Deze spray is eigenlijk bedoeld voor de fietsketting, maar het werkt ook goed bij het reinigen van de remschijven.
Vet het deel van het bracket waar de remblokken komen in met kopervet. Ook de remklauw en de wielnaaf vet je hiermee in, zodat straks alles soepel glijdt. Controleer nog één keer of de maten van de oude en de nieuwe remschijf met elkaar overeenkomen. Ontvet je nieuwe remschijf met remmenreiniger.
Zowel de remblokken als de remschijven zijn onmisbaar in elke auto en dienen van hoogwaardige kwaliteit te zijn. Zodra de remschijven versleten zijn wordt de mate van wrijving vermindert en kun je minder krachtig en snel remmen.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
In remmen kun je doen door een tijdje rond te fietsen met de rem een klein stukje ingedrukt. Hierdoor worden de remschijf en blokken heel warm wat er vervolgens voor zorgt dat het piepende geluid verdwijnt. Ook kan het veroorzaakt worden door vettigheid of viezigheid op de remschijf of blokken.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Als je remschijf krom is, dan kun je dat merken doordat je stuur en/of rempedaal trilt tijdens het remmen. Ook kun je daar piepende of knarsende geluiden bij horen. Naast onveilig zijn kromme remschijven ook nog eens erg storend.
Je kunt prima zelfstandig de remschijven van jouw auto vervangen. Desondanks kan de vervanging behoorlijk wat tijd kosten als je remsysteem niet in goede staat is. Het kost gemiddeld 2 uur om de remschijven te vervangen.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
Keramisch vet is dé vervanger voor kopervet
En terecht! Het biedt uitstekende bescherming tegen corrosie en is tevens bestand tegen hoge temperaturen. Het smeervet is verwerkbaar met het bijgeleverde kwastje waardoor je snel en eenvoudig het vet op de goede plaats kunt aanbrengen.
Er zijn meestal 3 oorzaken waarom de remkracht van hydraulische schijfremmen afneemt: De remblokken zijn versleten: in dit geval moet je ze vervangen. De remschijven en/of remblokken zijn vuil: Lees hier hoe je deze schoonmaakt. Er zit lucht in het remsysteem: In dit geval moet je de remmen ontluchten.
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden.
Geluid: Piepen, ratelen. Dat krakende gepiep dat je hoort terwijl je trapt zou kunnen betekenen dat je fiets een droge ketting of lagers heeft. Het schoonmaken en smeren van je ketting is meestal een goed begin. Als het piepen niet verdwijnt, moet je misschien een paar lagers onderhouden of vervangen (zie hieronder).
Bij het voertuig waarvan de remschijf gemeten is, bedraagt de minimale remschijfdikte 22,0 mm. De gemeten waarde, 21,2 mm is dus lager dan de minimale waarde. De remschijven moeten daarom vervangen worden.
Men zegt dat remschijven gemiddeld genomen ongeveer 100.000 kilometer mee zullen gaan. Ook is het zo dat remschijven ongeveer 2 tot 3 setjes remblokken meegaan. Aangezien remblokken gemiddeld ongeveer 60.000 kilometer meegaan zal het vaker 2 setjes dan 3 zijn.
Voor het vervangen van een remklauw (voor) moeten eigenaren uitgaan van ongeveer 300 tot 450 euro voor een compacte auto. In de Golfklasse liggen de prijzen iets hoger., het wisselen van een voorste remklauw kost dan tussen de 300 en 550 euro.
Begint uw auto te trillen wanneer u remt? Dan is de kans groot dat u te maken heeft met een of meerdere kromme remschijven voor of remschijven achter. Remschijven kunnen vervormen door zware slijtage of door oververhitting. In plaats van een vlakke schijf treft u dan een kromgetrokken schijf aan.