Kinderen en volwassenen met sociaal-emotionele ontwikkelingsachterstanden hebben moeite met het herkennen, uiten en reguleren van emoties en ondervinden problemen met sociale vaardigheden. Het sociaal-emotionele ontwikkelingsniveau is sterk van invloed op het alledaags functioneren.
De oorzaken van een afwijkende of vertraagde sociaal- emotionele ontwikkeling kunnen zeer divers en complex zijn, waardoor een volledige opsomming dan ook onmogelijk is, maar problemen op sociaal- emotioneel gebied kunnen mogelijk veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van een lichamelijke- of verstandelijke handicap ...
Kinderen en jongeren krijgen soms te maken met ingrijpende veranderingen, trauma's of moeilijke (thuis)situaties. Als ze daar problemen van ondervinden, of als dit invloed heeft op hun gedrag, spreken we van sociaal- emotionele problemen of gedragsproblemen.
Emotionele problemen omvatten een hele reeks klachten. Het kan gaan om bijvoorbeeld onzekerheid, een gevoel perfect te moeten zijn, angsten, verdriet, depressie, eenzaamheid, boosheid, somberheid, suïcidegedachten, pijnklachten, oververmoeidheid, piekeren, verwarring over de eigen identiteit enz.
Sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling
Om bijvoorbeeld bepaalde sociale belangen te kunnen behartigen, maken kinderen gebruik van het uiten van emoties. Een kind kan bijvoorbeeld lachen en handkusjes geven om in de gratie te komen bij de ouder.
Bij emotioneel volwassenheid sta je meer open voor aanwezig zijn bij de ervaring van dit moment, hoe die ook is en laat je je minder leiden door verlangen en afkeer. Het wordt dan niet nodig om hard van minder fijne gevoelens af te komen. Je ontwikkelt gelijkmoedigheid.
Kenmerken emotioneel onvolwassen gedrag
Je toont je niet graag kwetsbaar en schaamte wil je vermijden. Je ergert je continu aan anderen. Weigeren te bekennen dat je zelf ook iets fout hebt gedaan. Niet openstaan voor het leren van nieuwe dingen.
Als mensen te maken krijgen met ingrijpende ervaringen of veranderingen zoals angsten, trauma's, vervelende thuissituatie, dan kan dat een negatief effect hebben op iemand en de omgeving. Deze problematiek uit zich in gedrag zoals boosheid, angst of frustratie.
Adem bewust en goed in en uit. Je erkent je emoties, staat er even bij stil en geeft ze 'meer lucht'. Ze worden dan minder heftig en zijn beter 'in de hand' te houden. 'Even diep zuchten' is dus nog niet zo gek om je emoties te reguleren.
Algemeen. De wereld van kinderen van 4 tot 12 jaar wordt steeds groter. Doordat ze buitenshuis in contact komen met andere volwassenen, kinderen en leeftijdsgenoten, leren ze zichzelf steeds beter kennen. Ze gaan zichzelf vergelijken met anderen waardoor ze inzicht krijgen in waar ze goed in zijn.
Ontdekken cognitieve problemen
Denk hierbij aan achterstanden in de taalontwikkeling, maar ook bijvoorbeeld problemen in de motorische ontwikkeling en het sociaal functioneren. Niet voor alle kinderen is het vanzelfsprekend dat de cognitieve ontwikkeling op dezelfde wijze verloopt als het gemiddelde kind.
Het sociaal-affectieve aspect bestaat uit twee verschillende aspecten. Het sociale aspect en het affectieve aspect. Bij het sociale aspect gaat het erom hoe het kind omgaat met de mensen om hem heen. Het affectieve aspect betekent hoe het kind tijdens het omgaan met mensen, omgaat met de gevoelens die hij heeft.
Kinderen met een ontwikkelingsachterstand ontwikkelen zich (veel) langzamer dan hun leeftijdsgenoten. Ze gaan bijvoorbeeld later rollen, zitten, staan, lopen of praten. Vaak zijn er vanaf de geboorte al (lichamelijke) klachten. Soms wordt een ontwikkelingsachterstand pas later duidelijk.
Emotioneel gezonde volwassenen zorgen voor zichzelf en zorgen voor jou. Dit betekent dat ze voor hun fysieke gezondheid zorgen, geen alcohol of marihuana gebruiken om te vluchten, maken ze gezonde voedingskeuzes, nemen ze genoeg rust en zijn ze ook afgestemd op hun eigen emotionele behoeften.
Een ontwikkelingsachterstand (of stoornis) kan ontstaan door genetische afwijkingen of kunnen ontstaan voor, tijdens of na de zwangerschap. Enkele oorzaken kunnen zijn: Alcohol gebruik tijdens de zwangerschap. Medicatie gebruik tijdens de zwangerschap.
Niet lekker in je vel zitten, hooggevoeligheid, zwaarmoedige gevoelens, opspelende emoties en moeilijk om kunnen gaan met emoties als boosheid en verdriet; zijn klachten waar je meestal voor naar de huisarts, coach of psycholoog gaat.
Alexithymie (uitgesproken als: /ˌalɛksiti'mi/, uit het Griekse ἀ-, λέξις en θυμός, letterlijk zonder woorden voor emoties) is een persoonlijkheidstrek gekenmerkt door moeilijkheden in het beschrijven en onderscheiden van gevoelens, een beperkt fantasieleven en een denken dat voornamelijk gericht is op de buitenwereld ...
Slachtoffers van emotionele verwaarlozing en mishandeling hebben meer moeite om veilige, gezonde en liefhebbende relaties met anderen aan te gaan en kampen met een negatiever zelfbeeld. Ze zijn extra gevoelig voor sociale dreiging, uitsluiting en afwijzing.
Het lijkt alsof de medewerkers er helemaal niet toe doen. Ze kunnen hun goddelijke gang gaan zonder dat iemand er ook maar echt iets aan doet. Alsof ze uitproberen hoever ze daarin kunnen gaan voordat iemand 'stop' zegt. Iemand die paaltjes slaat, hun gedrag begrenst.
Als je emotioneel gezond bent, betekent het niet dat je niet te maken krijgt met tegenslagen of moeilijkheden. Het gaat meer om de houding, gedrag en het gevoel waarmee je handelt. Net zoals je goed voor je lichaam zorgt, is het ook belangrijk dat je je emotionele gesteldheid de nodige aandacht geeft en onderhoudt.
Doe iets creatiefs, daarmee kom je in verbinding met het innerlijke kind in jezelf. Doe de dingen waar je gelukkig van wordt! Creëer positieve ervaringen in je leven, kom uit je comfortzone. Zorg dat je aan je zelfvertrouwen gaat werken, elke dag, in plaats van dat je deze afbrokkelt, wees hier bewust van.
Hou je vast: volgens een nieuwe studie is een man pas emotioneel volwassen op een leeftijd van 43 jaar. Vrouwen daarentegen zouden op 32 al volledig volwassen zijn op dit gebied.
Mensen met het schema Verstrengeling/ Kluwen/ Onderontwikkeld zelf, hebben een weinig ontwikkeld identiteitsgevoel. Ze zijn sterk verstrengeld in relaties met anderen (meestal de ouders).
Praat met de persoon.
Benoem het gedrag dat onvolwassen is en welke effecten het op jou heeft. Bijvoorbeeld: 'Het wordt me te veel als je niet meer meehelpt in huis. Zou je me alsjeblieft elke week willen helpen?' Geef de persoon dan elke dag specifieke dingen die hij/zij kan doen om te helpen.