Wanneer je iemand beter wil leren kennen is het niet genoeg om alleen maar vragen te stellen. Het stellen van goede vragen is één ding. Je moet daarnaast ook actief luisteren naar wat de ander te vertellen heeft. Neem af en toe een pauze om de antwoorden van de ander op jezelf in te laten werken.
'Wat als' er brand is in je huis: welke drie dingen neem je mee naar buiten? 'Wat als' je in een ander land mag wonen, welke zou het zijn? 'Wat als' je 1 miljoen euro aan iemand anders zou mogen geven, wie zou het zijn? 'Wat als' je nu seks zou mogen hebben met iemand, wie zou het zijn?
Hoe begin je? Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Stel jezelf voor aan iedereen die je ontmoet, zorg dat je als korte 'pitch' in een paar zinnen kunt vertellen wie je bent en wat je komt doen. Vraag ook belangstellend naar de functie van degene tegenover je en probeer sowieso haar of zijn naam en afdeling te onthouden, maar blijf niet te lang kletsen.
Hoe stel je jezelf voor met een pakkende introductie
Jij bent niet alleen je baan. Vraag jezelf af wie je bent volgens je vrienden en familie en waar jij zelf voor staat. Zo zeg je niet “Ik ben [functie] bij [bedrijf]” maar bijvoorbeeld “mijn naam is [naam] en ik help mensen/heb een passie voor/sta voor].
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Jezelf voorstellen
Stel jezelf voor door je naam, je functietitel en waar je werkt te benoemen. Volg dit met een korte biografie. Vergeet niet wat over je ervaring te vertellen. Als je een presentatie houdt voor een groep mensen die jou al kennen, is het niet nodig om jezelf voor te stellen.
Jezelf online voorstellen door middel van een leuk mailtje waarin je jezelf kort voorstelt. Hierdoor weten ze alvast wie je bent voordat niemand weet dat jij nieuw bent. In dit mailtje vertel je heel kort iets over jezelf en zet er een leuke spontane foto bij. Het belangrijkste is, houdt het kort maar krachtig.
Voorbeeld 'vertel over jezelf'
Ik ben begonnen als (eerste functie) en sinds … jaar werk ik als (huidige functietitel) bij (bedrijf). In de loop der jaren heb ik mezelf goed weten te ontwikkelen op/gemerkt dat het mijn kwaliteit is om (noem hier 1 of 2 zaken waar je goed in bent op je werk, inhoudelijk en persoonlijk).
Jezelf voorstellen of introduceren is veel meer dan alleen het noemen van je naam; het is een manier om contact met nieuwe mensen te leggen door een paar woorden te wisselen, en het gaat ook vaak gepaard met fysiek contact.
Wat is een pitch? Een pitch is de presentatie van een idee of voorstel in extreem korte tijd. We noemen het ook wel een elevator pitch, omdat zo'n verhaal niet langer mag duren dan een ritje in de lift: 30 seconden tot een minuut. Het is de tijd die mensen doorgaans krijgen om een idee te verkopen aan een drukke baas.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
De afsluiting van je pitch is dé kans om een onuitwisbare indruk achter te laten bij je publiek. Probeer in de afsluiting nog een keer echt goed aandacht te vragen voor jouw doel. Herhaal dus nogmaals je kernboodschap en stel een vraag aan je publiek zodat zij echt gaan nadenken over jouw dienst of product.
In je persoonlijke profiel beschrijf je wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Dit doe je door stil te staan bij je karaktereigenschappen, drijfveren en waarden (wie ben ik?), je talenten, competenties en vaardigheden (wat kan ik?) en je interesses, passies en loopbaanwensen (wat wil ik?).
Een bio representeert wie je bent en wat jou onderscheidt van anderen. Maar juist door die ontelbare hoeveelheid profielteksten is het lastig om eruit te springen. Om over creativiteit en tijdgebrek nog maar te zwijgen.