Met behulp van de kettingspanners spant u de ketting aan naar de gewenste spanning van 1 centimeter speling. Dit doet u met steeksleutel 10. Draai de moer van de linker kettingspanner rechtsom en vice versa om de ketting aan te spannen.
Een kettingspanner is een onderdeel bij tweewielers, met name fietsen. Er zijn twee kettingspanners, een aan de linker- en een aan de rechterkant van de achteras. De kettingspanners hebben de volgende functies: De ketting instellen op de juiste spanning, niet te strak en niet te los.
Spanning van je ketting controleren
Zorg dat het achterwiel los van de grond staat en draai het achterwiel rond. Zo kun je het strakste deel van de ketting opzoeken. Zet de motor terug op twee wielen en bepaal de speling van het strakste gedeelte. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm hebben.
Het zou kunnen dat na verloop van tijd je ketting te ver is uitgerekt. Je wiel staat helemaal achterin de achtervork maar hij hangt nog steeds slap. In dat geval moet je je ketting inkorten. Wanneer je dit gaat doen begin je met je kettingspanners helemaal los draaien en je wiel zover mogelijk naar voren te zetten.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
De ketting verspringt door de kracht naar een hogere of lagere versnelling afhankelijk van een te strakke of losse afstelling van je derailleurkabels. Je ketting trapt ook door wanneer je kabelspanning niet op orde is. Dit is een simpel klusje om zelf af te stellen.
"Het feit dat de ketting rechts op de fiets zit heeft een puur technische oorzaak: Het gaat om de richting van de schroefdraad", zo stelt Kees van Wijk van Nationaal Fietsmuseum Velorama in Nijmegen. Stel je een fiets voor, zonder kettingkast. De ketting loopt over twee tandwielen: eentje voor en eentje achter.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
Automatische kettingspanner
Dit wil zeggen dat je nooit meer je ketting hoeft te spannen en nooit meer last hebt van een klapperende ketting in de kettingkast.
Als er echter 5 mm of meer speling in zit, is het noodzakelijk om de ketting in te korten. Dit kun je het beste doen door met behulp van een kettingpons een of mee schakels er tussenuit te halen. Denk eraan dat je voor het inkorten de ketting wel van de fiets afhaalt.
Je gaat te werk door de ketting eerst om het kleinste tandwiel (het achterste) te leggen. Hierna haak je je ketting aan de kant van het zadel een beetje om het grote tandwiel waarna je rustig de trappers draait. Hierdoor zal de ketting mooi rond het grote tandwiel vallen. Heb je je fiets niet op zijn kop staan?
Pak je kettingpons of kettingpons tang en draai het pennetje uit de dikke kant van de schakel. Zorg ervoor dat het pennetje nog een beetje vast blijft zitten in de schakel. Je draait hem er dus niet helemaal uit. De dunne kant kun je er gewoon helemaal uit draaien.
Re: ketting spannen, hoe vaak? spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Het programma 'Doortrappen'
Doortrappen wil dat ouderen zo veilig en zo lang mogelijk blijven fietsen en geeft ouderen handige tips. Zoals hoe zij bijvoorbeeld veilig op de fiets kunnen stappen. Doortrappen heeft ook informatie voor de mensen die werken met ouderen.