Bedenk iets interessants en teken het op een vel papier. Kleur het niet in en breng geen schaduw aan–je zult het uitsnijden en de rest ervan als sjabloon gaan gebruiken. Houd het eerst simpel. Een onregelmatig patroon met geometrische vormen en cirkels is het gemakkelijkst en is nooit afgezaagd.
Voor de productie van zo' n sjabloon heb je een zeefdrukraam, foto-emulsie, een UV-lichtbron en een grafisch sjabloon nodig, dat helemaal zwart op folie is gedrukt voor de belichting. Het raam wordt dan belicht met behulp van het aangemaakte ontwerpsjabloon.
In de textiel zeefdruk worden voornamelijk met inkten op waterbasis en kunstofbasis (Plastisol) gewerkt. Plastisol inkt wordt alleen dan gebruikt wanneer een hoge dekking wenselijk is. Vooral zwarte textiel moet worden afgedrukt met inkten die een hoge dekking kunnen bereiken.
Hoewel de productie van je eigen sjablonen op het eerste gezicht ingewikkeld en moeilijk lijkt, is het eigenlijk heel eenvoudig, tenzij je meteen hoge resolutie foto's in kleur wilt afdrukken. We hebben je al de basisprincipes van het maken van je eigen sjabloon geleerd op de pagina 'Zelf zeefdrukken maken'.
Stel dat u een bedrijf hebt waar uw personeel dag in dag uit t-shirts dragen met het logo van uw bedrijf, dan kiest u best voor zeefdruk. Bij deze techniek absorberen de textielvezels namelijk een groot gedeelte van de inkt, waardoor de kleur vast blijft zitten in de vezels en bijgevolg krasbestendig is.
Het fixeren van de verf of inkt
Fixeren doe je meestal door te strijken, maar hoe lang en hoe heet je moet strijken hangt af van de verf of de inkt die je gebruikt. Leg een stuk bakpapier over de print die je gemaakt hebt (eerst even laten drogen!) Je stof is nu veilig om te wassen!
Decoreer het textiel met een spons of zachte penseel en fixeer het na droogtijd van 30 minuten door het te strijken (op katoenstand) met een vel vetvrij papier tussen werk en strijkbout.
Echter een ets, litho of zeefdruk noemen we grafiek en dit is kunst gemaakt in een bepaalde oplage. Bij grafiek hebben we het over meerdere gelijke kunstwerken. Bij grafiek is de prijs doorgaans lager, omdat er bijvoorbeeld 300 van zijn gedrukt.
Vaak kan je de drukinkt op het papier voelen. Op deze manier kan je altijd heel makkelijk het verschil zien tussen een ets en een zeefdruk: de ets heeft een 'moet' / een indruk in het papier, een zeefdruk is glad van oppervlakte. Zie voor meer informatie over de zeefdruk het artikeltje hieronder!
Zeefdruk is een van de meest gebruikte druktechnieken in de textielindustrie. Bij de deze druktechniek wordt er gebruik gemaakt van een raam waarin heel fijn gaas is gespannen. Dit raamwerk met gaas noemen we het zeefdrukraam. Voor elke kleur die moet worden gedrukt maakt men een apart zeefdrukraam.
Het zout zorgt ervoor dat de poriën van de stof open gaan staan en de kleur beter wordt geabsorbeerd. Zout fixeert de kleur, zo was je hem er niet meer uit. Nu doe je het zout en de inhoud van de verpakking textielverf in een pan of kom (groot genoeg dat het kledingstuk er straks helemaal in onder water kan staan).
Azijn zorgt dat kleuren minder uitlopen. Perfect dus voor de bonte was! Leg je felgekleurde kleding een nachtje in koud water gemengd met een kopje azijn om die mooie kleuren te behouden. Een spijkerbroek wassen met azijn zorgt dat de blauwe kleur minder snel vervaagt.
Dompel de stof onder in het verfbad en roer gedurende 15 minuten om een gelijkmatige dekking te verzekeren. Draag rubberen handschoenen, laat de verf goed absorberen en let vooral op de naden. Laat de stof nog eens 45 minuten in het water liggen, regelmatig roeren.
De zeefdruk is een druktechniek waarbij er gebruik wordt gemaakt van een raam waarin fijn gaas is gespannen. Dit is het zogeheten aluminium zeefdrukraam. Voor elke kleur moet een apart raam gemaakt worden.
Geschiedenis. De zeefdruk techniek komt uit Japan, waar de sjabloondruktechniek werd verfijnd door, in plaats van brede verbindingen van het sjabloonmateriaal te laten bestaan, haar of zijde te gebruiken. Hierdoor konden veel fijnere ontwerpen worden gedrukt zonder plekken die opgevuld moesten worden.
Bij een digitale transfer wordt er een opdruk via een kleurenprinter aangebracht op speciaal transferpapier. Daarna wordt de afbeelding geplot (gesneden) op een speciale plotter. De transfer wordt dan op een drager onder een bepaalde druk en hitte van een (hitte) pers op het product geperst.
Wat heb je hiervoor nodig:
Transferpers. Sublimatie printer. Sublimatie inkt. Sublimatie papier.
– Verwarm het strijkijzer op de aangegeven stand. – Leg het transferpapier met de afbeelding naar beneden op de aangegeven plaats. – Leg een stuk bakpapier op het transferpapier. – Strijk met een grote hoeveelheid gelijkmatige druk over het papier, ook goed over de randen en in de hoeken.
De industriële toepassing van zeefdruk werd in 1928 door drukkerij Levisson in Den Haag, onder de naam Flattone, geïntroduceerd. Bij Levisson werkte men met een speciaal-procedé, het gepatenteerde Selectasine-systeem.
Diepdruk is een zeer oude techniek, die afkomstig is uit de kunst van het goudsmeden. Met een burijn werden diverse voorwerpen, wapens en harnassen verfraaid, door een patroon te graveren in koper, zilver of goud. De ontstane groeven werden met een zwarte kleurstof gevuld, zodat ze beter naar voren kwamen.