Dat zijn er 8000 miljard per jaar ofwel, bij een gemiddelde vlucht van 2000 km betreft het 4 miljard vluchten. Per gemiddelde vlucht van 2000 km moeten we dus 15 miljoen/4 miljard = 0,00375 ha bos aanplanten en dat doen we met ca 38 boompjes.
Als samenvatting uit de diverse studies kan besloten worden dat de jaarlijkse CO2-compensatie varieert tussen 21,77 kg CO2/boom tot 31,5 kg CO2/boom. Om 1 ton CO2 te compenseren zijn er vervolgens 31 tot 46 bomen nodig. In Europa staan er per hectare 300 tot 500 bomen.
Deze lucht bestaat voor 23 procent uit zuurstof en hiervan halen we per ademteug één derde zuurstof uit, zodat je uiteindelijk jaarlijks op een verbruik zit van dik 700 kilo zuurstof. Een volwassen boom produceert in die tijd 100 kilo zuurstof dus heb je per persoon zeven à acht volwassen bomen nodig.
Bij steeds meer vliegmaatschappijen en reisorganisaties kun je bij het boeken meteen aangeven dat je CO2-uitstoot van je vliegreis wilt compenseren. Je betaalt dan een bedrag boven op de reissom. De vliegmaatschappij of reisorganisatie maakt dit over aan een bedrijf dat voor klimaatcompensatie zorgt.
Van alle planten vangt de boom verreweg het meeste CO2 op. Met meer bomen komt er dus minder CO2 in de lucht. Dat helpt tegen klimaatverandering. Daarnaast zijn bomen ook goed voor je woonklimaat.
De verbrandingswaarde van een kg hout bedraagt 5 kWh (Bovenwaarde). Per saldo legt een bos dus per hectare vast 5 x 6.510 = 32.550 kWh. Op jaarbasis is de instraling per hectare door de zon 10 miljoen kWh. Daarmee wordt door een bos 0,325 % van het zonlicht vastgelegd in de vorm van hout.
Een volwassen boom van 50 jaar oud zou zo'n ton aan CO2 uit de lucht hebben gefilterd. Die komt pas vrij als de boom sterft en ontbindt. Een volwassen boom heeft na 50 jaar tijd zo'n ton CO2 uit de lucht gefilterd. Of, op kleinere tijdschaal: laat 50 bomen een jaar groeien en ze nemen samen één ton CO2 op.
Een boom neemt ongeveer 25 kg CO2 op per jaar
Dit is gebaseerd op de schatting dat één kubieke meter hout net iets minder dan een ton CO2 absorbeert. Maar eigenlijk neemt een boom gemiddeld tussen de 10 en 40 kg CO2 op per jaar, afhankelijk van een heleboel factoren.
Omgerekend stoot je per persoon tijdens een retourvlucht 4,8 ton CO2 uit. Volgens de Climate Neutral Group moet je 240 bomen planten om dit te compenseren. Per persoon! Als je nagaat dat er gemiddeld 500 passagiers in een vliegtuig zitten, betekent dit 120.000 bomen per retourvlucht.
Gemiddelde consumentenprijs – € 195. Dit is inclusief gemiddeld 19 euro aan extra's zoals extra bagage en services aan boord van het vliegtuig.
"Een beetje boom is al gauw 8.000 euro waard." Dat een boom grote ecologische waarde heeft is bij de meeste mensen wel bekend. Maar boomtaxateur Joost Verhagen legt uit dat het voortijdig kappen van bomen ook nog eens flink wat geld kost. De kennis over de baten van een boom kan beter, vindt Verhagen.
Het massaal planten van bomen op landbouwgrond kan er daarbovenop voor zorgen dat de wereldwijde voedselprijzen tegen 2050 met 80% stijgen. Vooral de armste en kwetsbaarste mensen, zoals boeren, boerinnen en inheemse volken, worden getroffen. Zij lopen het risico dat hun kostbare land wordt afgepakt.
Eén hectare bosgrond levert jaarlijks gemiddeld 7.3 m3 hout op, terwijl één huishouden met een open haard of houtkachel per jaar ongeveer 4 m3 hout verstookt. Dat betekent dus dat je aan een halve hectare bos al genoeg hebt om je huishouden het hele jaar van hout te voorzien.
Staan in de top 10: vlinderstruik (Buddleja davidii), gelderse roos (Viburnum opulus), haagbeuk (Carpinus betulus), steeneik (Quercus ilex), wollige sneeuwbal (Viburnum lantana), Japanse bottelroos (Rosa rugosa), meelbes (Sorbus aria), witte paardenkastanje (Aesculus hippocastanum), douglasspar (Pseudotsuga menziesii) ...
Als vuistregel geldt bij aanplant: 1 boom per 4 vierkante meter, ofwel 2.500 bomen per hectare.
Momenteel schommelt de prijs rond de 87 euro per ton CO2 (mei 2022). Kijk voor de actuele prijs van een emissierecht bij het Duitse handelsplatform EEX dat door de Europese Commissie is aangewezen als het gezamenlijke veilingplatform. Carbonkiller verkoopt emissierechten door tegen kostprijs.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip. De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Naast dat het meestal goedkoper is om met de auto te reizen dan met het vliegtuig, geeft het ook heel veel vrijheid. Als je de bestemming hebt bereikt, wil je misschien ook wel de omgeving verkennen. Hoe ideaal is het dan dat je altijd de auto achter de hand hebt?
Om de CO2-uitstoot van deze 4.000 kWh. (grijze elktriciteit) te compenseren zijn ruim 105 bomen nodig. Bomen zijn zeer geschikt om CO2-uitstoot te compenseren. Een gemiddelde boom kan in een jaar ongeveer 20 kg CO2-uitstoot op nemen (compenseren) in zijn biomassa.
Grote gevolgen. Bossen houden onze aarde gezond; ze leveren voedsel, schoon water, medicijnen en ze beschermen ons als een groen schild tegen klimaatverandering. Ontbossing heeft dus grote gevolgen voor ons en de natuur. Hoe meer bomen we kappen, hoe meer CO2 er vrijkomt en hoe sneller de aarde opwarmt.
Door die extra CO2 stijgt de temperatuur op aarde: klimaatverandering. De maat voor CO2 is kilogram of ton (1.000 kilogram). Wat moet je doen om 1 ton CO2 uit te stoten: 6.000 km rijden met een dieselauto.
Om de uitstoot van broeikasgassen kosteneffectief terug te dringen is de Europese Unie in 2005 gestart met een emissiehandelsysteem. De CO2-prijs was hoog, 30 euro per ton in 2008, maar schommelt sinds 2012 tussen de 3 en 9 euro per ton.
De voorraad zuurstofatomen op aarde raakt dus nooit op. De atomen wisselen alleen steeds van plek. Soms zijn ze bijvoorbeeld onderdeel van gasmoleculen als CO2 of van een geoxideerd gesteente, op andere momenten zitten ze als O2 (het zuurstofgas dat we inademen) in de lucht.
Per dag ademt een mens ongeveer 1 kg aan CO₂ uit. Met een bevolking van 7 miljard mensen komt dat neer op ongeveer 2,6 gigaton per jaar. Dat is zo'n 7 procent van de jaarlijkse CO₂-uitstoot door het gebruik van fossiele brandstoffen.