Hoe maak je een SOM in Excel?

AutoSom gebruiken+= (Mac) in een cel typen, waarna Excel automatisch de functie SOM invoegt. Hier volgt een voorbeeld. Als u de getallen voor januari in dit entertainmentbudget wilt optellen, selecteert u cel B7 (de cel direct onder de kolom met getallen).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe maak ik een SOM in Excel?

Als u een rij met getallen wilt optellen, selecteert u de cel direct rechts van de rij met getallen.AutoSom bevindt zich op twee locaties: Start > AutoSom en Formules > AutoSom. Nadat u een formule hebt gemaakt, kunt u deze naar andere cellen kopiëren in plaats van dat u de formule steeds opnieuw typt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe werkt SOM als in Excel?

Met de formule =SOM.ALS(B2:B5; "John"; C2:C5) telt u alleen de waarden in het bereik C2:C5 op wanneer de overeenkomende cellen in het bereik B2:B5 gelijk zijn aan "John". Zie SOMMEN. ALS, functie als u cellen wilt optellen op basis van meerdere criteria.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe doe je min SOM in Excel?

Gebruik de functie SOM om negatieve getallen in een bereik op te tellen. Opmerking: Er is geen functie AFTREKKEN in Excel. Gebruik de functie SOM en converteer eventuele getallen die u wilt aftrekken naar hun negatieve waarde. Met bijvoorbeeld SOM(100,-32,15,-6) wordt 77 opgehaald.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe kan ik 2 kolommen optellen in Excel?

Klik op de tabelcel waarin u het resultaat wilt weergeven. Selecteer op het tabblad Indeling naast het tabblad Tabelontwerp de optie Formule. Controleer of tussen de haakjes de cellen staan die u wilt optellen. Met =SOM(BOVEN) worden de getallen opgeteld in de kolom boven de geselecteerde cel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Berekeningen maken in Excel

36 gerelateerde vragen gevonden

Welke formule in Excel voor optellen?

Wanneer u AutoSom selecteert, voert Excel automatisch een formule in (die gebruikmaakt van de functie SOM) om de getallen op te tellen. += (Mac) in een cel typen, waarna Excel automatisch de functie SOM invoegt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe bereken ik een som in Excel?

Typ =SUM in een cel, gevolgd door een openingshaakje (. Om het eerste formulebereik in te voeren, wat een argument wordt genoemd (een stukje data dat de formule moet uitvoeren), typt u A2:A4 (of selecteert u cel A2 en sleept u door cel A6). Typ een komma (,) om het eerste argument van het volgende te scheiden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op translate.google.com

Hoe kan ik in Excel in één cel optellen en aftrekken?

Gebruik in plaats daarvan de min (-) operator in een formule ; bijvoorbeeld =8-3+2-4+12. U kunt ook een minteken gebruiken om een ​​getal om te zetten naar een negatieve waarde in de SOM-functie; bijvoorbeeld de formule =SOM(12,5,-3,8,-4) gebruikt de SOM-functie om 12, 5, 3, 8 en 4 op te tellen, in die volgorde.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op translate.google.com

Waarom werkt SOM niet in Excel?

Als uw invoer niet begint met een gelijkteken, is het geen formule en wordt het niet berekend. Dit is een veelvoorkomende fout. Als u iets typt als SOM(A1:A10), wordt de tekenreeks SOM(A1:A10) weergegeven in plaats van het resultaat van een formule.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe moet je een formule doen in Excel?

Klik op het werkblad in de cel waarin u de formule wilt invoeren. Typ een gelijkteken ( = ) gevolgd door de constanten en operatoren die u in de berekening wilt gebruiken. U kunt zo veel constanten en operatoren in een formule invoeren als u nodig hebt, tot 8192 tekens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe waarden tussen twee datums in Excel optellen?

Druk op Ctrl+1 om het dialoogvenster Celeigenschappen te starten en selecteer het tabblad Getal . Selecteer onder Categoriede optie Datum, selecteer de gewenste datumnotatie en selecteer vervolgens OK. De waarde in de cellen moet nu als een datum worden weergegeven in plaats van een serieel getal.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe maak je een als formule in Excel?

De operatoren kun je bijvoorbeeld als volgt toepassen =ALS(A1<>0;”Goed”;”Fout”). Deze formule retourneert 'Goed' als de waarde in cel A1 niet gelijk is aan 0. Op het moment dat de waarde wel gelijk is aan 0, dan retourneert de formule 'Fout'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op computrain.nl

Hoe pas ik de sumif-formule toe in Excel?

Als u wilt, kunt u de criteria op één bereik toepassen en de corresponderende waarden in een ander bereik optellen. De formule =SUMIF(B2:B5, "John", C2:C5) telt bijvoorbeeld alleen de waarden in het bereik C2:C5 op, waarbij de corresponderende cellen in het bereik B2:B5 gelijk zijn aan "John."

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op translate.google.com

Wat doet de SOM functie in Excel?

Met de functie SOM worden tekstwaarden gewoon genegeerd en krijgt u de som van alleen de numerieke waarden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe kan je de SOM van een kolom rij in de tabel maken?

Met =SOM(LINKS) worden de getallen opgeteld in de rij links van de geselecteerde cel. Met =SOM(ONDER) worden de getallen opgeteld in de kolom onder de geselecteerde cel. Met =SOM(RECHTS) worden de getallen opgeteld in de rij rechts van de geselecteerde cel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe kan ik uren optellen in Excel?

Tijd optellen
  1. Typ 12:45 in cel B2 en typ 15:30 in cel B3.
  2. Typ =B2+B3 in cel B4 en druk op Enter. ...
  3. Selecteer cel B4 om de tijd weer te geven als meer dan 24 uur.
  4. Ga naar Start > Opmaak en kies cellen opmaken.
  5. Kies in het vak Celeigenschappen op het tabblad Getal de optie Aangepast in de lijst Categorie .

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Waarom werkt de Excel-som niet?

Redenen: Er zijn twee hoofdredenen waarom Excel de som of het gemiddelde niet in de statusbalk weergeeft: getallen die zijn opgemaakt als tekst en de opties Som/Gemiddelde die niet zijn geselecteerd in de aangepaste statusbalkinstellingen . Oplossingen: Converteer getallen die zijn opgeslagen als tekst naar getallen en selecteer Som en Gemiddelde in de statusbalkopties.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op translate.google.com

Waarom berekent Excel de som niet bij het markeren van cellen?

Zorg ervoor dat onder "Bewerken" "AutoSom inschakelen" is aangevinkt . Klik op "Statusbalk aanpassen" en controleer of de gewenste berekeningen (bijv. Som, Gemiddelde, Aantal) zijn geselecteerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op translate.google.com

Hoe werkt verticaal zoeken?

De functie Vert. Zoeken (Verticaal Zoeken) zoekt een waarde in de meest linker kolom van een tabel (of database) en geeft de waarde uit een bepaalde kolom in de rij die de zoekwaarde bevat, als resultaat terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op excelacademy.nl

Hoe in Excel tekst onder elkaar in 1 cel?

Dubbelklik op de cel waarin u een regeleinde wilt invoegen.Klik op de plek binnen de geselecteerde cel waar u een regeleinde wilt invoegen.Druk op Alt+Enter om het regeleinde in te voegen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe kan ik tekst aftrekken in Excel?

Hoe trek ik tekstreeksen af ​​in Excel? Om specifieke tekst uit een cel te verwijderen, gebruikt u de functie SUBSTITUTE . Bijvoorbeeld, =SUBSTITUTE(A1, "te_verwijderen_tekst", "") verwijdert de opgegeven tekst uit cel A1.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op translate.google.com

Hoe kan ik in Excel optellen en vermenigvuldigen?

Een snelle en eenvoudige manier om waarden toe te voegen in Excel is door AutoSom te gebruiken . Selecteer gewoon een lege cel direct onder een kolom met gegevens. Klik vervolgens op het tabblad Formule op AutoSom > Som. Excel detecteert automatisch het bereik dat moet worden opgeteld.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op translate.google.com

Hoe bereken je de SOM?

Je kunt er verschillende rekenformules voor gebruiken, die uiteindelijk hetzelfde resultaat opleveren:
  1. som = aantal getallen x gemiddelde van de twee uitersten. Zo kun je ook de som van de getallen 201 t/m 300 uitrekenen: ...
  2. som = de helft van het aantal getallen x de som van de twee uitersten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op beterrekenen.nl

Hoe deel je een SOM in Excel?

Als je de SOM dan wilt wijzigen dan wijzigt Excel automatisch mee. Dus je typt in =SOM(A1*B1). Je kunt het handmatig intypen, maar je kunt dus ook de Autosom knop hiervoor gebruiken. Let op: voor delen gebruik je de / (schuine streep) en niet de : (dubbele punt).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op secretaressenet.nl

Hoe trek je een SOM door in Excel?

Ga als volgende te werk om deze weer te geven:
  1. Klik op Opties voor bestand >
  2. Klik op Geavanceerd.
  3. Schakel onder Bewerkingsopties het selectievakje Vulgreep en cel slepen en neerzetten inschakelen in.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Populaire vragen

Volgende artikel  
Is scherpe mosterd gezond?