In een social media plan beschrijf je de strategie achter het posten op social media. Wat wil je bereiken en met behulp van welke social media platformen ga je dit doen? Vervolgens staat er in het social media plan ook hoe je dit kunt verwezenlijken.
Wat is een social media strategie? (betekenis)
Een social media strategie is een strategische beschrijving van hoe je denkt jouw social media doelstellingen te kunnen behalen en welke inzet hiervoor nodig is. Klinkt simpel, maar er zijn vele bedrijven en merken die hier dagelijks problemen van ondervinden.
De functie van Social Media Strateeg in een notendop:
Je werkt doordachte social media strategieën uit met een specifiek doel voor ogen. Je creëert advertenties die zelfs de meest kritische scroller doen stoppen en doorklikken. Je meet, analyseert en optimaliseert continu de impact van je campagnes.
Social media marketingstrategie
Het gaat er met name om dat je bepaalt: Wat je wilt bereiken met social media (doelstelling) Hoe je gaat meten of je jouw doelstellingen bereikt (KPI's) Wie je wil gaan bereiken op social media (doelgroep)
Een mediastrategie is je routekaart, raamwerk en gids ineen. Het is de enige manier om ervoor te zorgen dat je geen 'silo-marketing' bedrijft, maar via de juiste kanalen bij je specifieke doelgroep zichtbaar bent en interactie vindt.
Als Digitaal strateeg mag je je verwachten aan een gemiddeld salaris van 37.500 €. Het gemiddelde loonbereik als Digitaal strateeg ligt tussen 32.300 € en 47.600 €.
Op sociale media deel je informatie, verhalen, kennis en ervaringen met elkaar: bijvoorbeeld een foto, nieuwtje of filmpje.Anderen kunnen daarop reageren en/of de informatie ook delen. Steeds vaker worden social media ingezet als marketingmiddel.
Voordelen social media marketing uitbesteden
Een herkenbare, professionele stijl in taal en beeld in al jouw posts. Een duidelijke strategie en opbouw in jouw marketing. Regelmatige posts, wat onder meer jouw zichtbaarheid vergroot. Duidelijke analyses, waardoor je beter weet wat in jouw doelgroep speelt.
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
Strategie is een door een organisatie gekozen koers die is gericht op de verwezenlijking van de door haar geformuleerde doelstellingen. Hierbij wordt rekening gehouden met de lange termijn afstemming tussen de eigen organisatie en de externe omgeving.
Het doel van social media is over het algemeen wel hetzelfde, namelijk aandacht vragen voor een bepaald doel. Dit kan in de persoonlijke aard liggen, maar ook met een commercieel tintje worden uitgebracht. Aandacht is waar het steeds vaker om gaat en diezelfde aandacht wil jij vragen voor jouw product of dienst.
Wat maakt sociale media aantrekkelijk? Reageren op reacties, op de hoogte blijven van interacties en volgers transformeren in fans is wat sociale media aantrekkelijk maakt. Je kunt een authentieke poging doen om een relatie met je publiek op te bouwen terwijl je consistent bent in je inspanningen.
Wanneer je social media wil uitbesteden, wordt je al snel geconfronteerd met een uitgebreid aanbod marketingbureaus die diverse prijzen en pakketten hanteren. Daaruit moet jij dan een pakket selecteren dat volgens jou het beste bij je past. De gemiddelde prijs van zo'n pakket ligt rond de €225 per maand.
Hoe word je een Social Media Manager? De Social Media Manager heeft vaak een opleiding op het gebied van communicatie afgerond. Dit kan bijvoorbeeld HBO Communicatie zijn of WO Communicatie- en Informatiewetenschappen. Deze opleidingen duren drie tot vier jaar.
Deze kunnen we onderverdelen in massamedia (krant, tv, radio), populaire media (tv, film, boeken), visuele media (film, fotografie) en digitale media (computergames, internet, virtuele werkelijkheid maar ook onder andere media als pocket-pc en smartphone).
Een mediamix verwijst naar alle mogelijke manieren waarop een product de gekozen doelgroep(en) bereikt - ofwel de mensen - via paden zoals traditioneel adverteren, standaardmarketing, digitaal adverteren, sociale media, e-mail en landingspagina's.