Je hoeft helemaal geen dure middeltjes aan te schaffen om eenvoudig al het vuil en de vettigheid van je motor te krijgen. Een eenvoudig wondermiddel is wasbenzine. Zelfs het achterwiel, dat wordt aangetast door het kettingvet, maak je hiermee makkelijk schoon. Spoel daarna alles goed af met koud water.
Tussen de huis- tuin- en keukenmiddeltjes worden als beste motor schoonmaakmiddel autoshampoo en badschuim met lauw water vaak genoemd. Daarmee kun je resten van vliegen goed verwijderen. Gewoon afwasmiddel is minder geschikt als motor schoonmaakmiddel, omdat daarmee de lak zou worden aangetast.
Motorblok reinigen
Het motorblok reinig je eenvoudig met een wat sterker middel. Het probleem is wel dat sterkere middelen dus wat corrosiever zijn. Als je een motorblok hebt dat watergekoeld is kun je dit gewoon met een washandschoen goed poetsen. Voor lastig te benaderen stukjes kun je een kwast gebruiken.
Je motor afspuiten
Schade ontstaat namelijk vaak wanneer men de motor poetst terwijl er nog zand op zit. Hierdoor ontstaan er kleine krassen, iets wat je absoluut niet op je motor wil hebben. Doe dit afspuiten ook nooit met een hogedrukreiniger omdat je zo schade kunt veroorzaken aan je motor.
We raden je aan je motorfiets te wassen met koud of lauw water. Gebruik geen warm of heet water. Warm water is al zeker afgeraden als je pekel of strooizout wil wegwassen. Pekel valt je motor agressiever aan onder invloed van warmte.
Kosten: 40,00 EURO PER UUR EXCLUSIEF BTW, UITERAARD KUNNEN INDIVIDUELE WENSEN OF EEN MAXIMAAL BEDRAG AFGESPROKEN WORDEN.
De motor heeft warm of koud altijd smering nodig om de onderdelen aan het werk te zetten. Bij een koude motor heeft deze meer smering en bij een warme minder, meer belasting en minder belasting. Natuurlijk zitten aan de beide situaties voor- en nadelen.
Het motorblok schoonmaken
Je begint met het verwijderen van het grovere vuil. Je doet dit met een microvezeldoek en wat water met zeep. Verwijder alle olie restanten en gebruik vervolgens een kwast om in alle hoekjes en richeltjes schoon te maken. Hele kleine delen kun je met een tandenborstel schoonmaken.
Een goedkoop middel is de motorkap en motorruimte door een plantenspuit met 1/3 Dreft en 2/3 met water in te spuiten. Daarna met een spons en een schone schilder kwast te ontdoen van alle vuiligheid. De vuiligheid spoel je met schoon water weg en je maakt het droog met een oude handdoek.
Waarom de motor reinigen vooraleer de olie te verversen? De opgehoopte roetaanslag in de luchtinlaat of in het hoge motorgedeelte als gevolg van slechte verbranding, komt onvermijdelijk in de motor terecht. En wanneer de zuiger 'schraapt', verontreinigt die roetaanslag de olie.
Wat je het beste kunt doen is naar een autowerkplaats bij jou in de buurt gaan. Vaak hebben deze werkplaatsen een eigen wasplaats die je met een beetje mazzel tegen een lichte vergoeding mag gebruiken om je motorblok te reinigen. Zo heb je ook meteen een antwoord op de vraag welke reiniger je moet gebruiken.
Als de uitlaat van je motor helemaal schoon is kun je hem laten glimmen door gebruik te maken van een metaalpolijst. Natuurlijk wil je ook mooi schoon ogende remklauwen, remvloeistof reservoirs en motorblok. Ook hier is Vulcanet de meest simpele optie maar vochtige doek met een milde ontvetter of reiniger.
De Lindemann Service Cleaner Benzine behoort bij een van de beste injector cleaners op de additieven markt. Dit brandstofadditief heeft ten opzichte van alle andere merken additieven een hogere concentratie werkzame stoffen. Dit biedt een langere en duurzamere werking.
Zeer goede kettingsprays in een spuitbus zijn Castrol Chain Spray en de S100 kettingsprays, uiteraard op voorraad in de winkel.
De Oil System Cleaner van Lindemann is de beste oplossing voor het reinigen van het gehele oliesysteem. Na een half uur stationeer draaien reinigt de Oil System Cleaner het gehele oliesysteem waaronder alle zuigerveren, zuigerveergroeven, oliekeerringen en hydraulische kleppen.
Totale motorrevisie: tussen de 1800 en 7500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Er zijn verschillende oorzaken die er voor zorgen dat machines en motoren vastlopen. Een voorbeeld hiervan is te weinig smering. Door te weinig smering kunnen bewegende machinedelen niet meer soepel draaien. De wrijving in de machine neemt toe waardoor er verhitting optreed.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
Je hebt Dasty Superontvetter, Dasty Vlekkenverwijderaar, Dasty Ruitenreiniger, Dasty Afwasmiddel, Dasty RVS reiniger, Dasty Kalkreiniger, Dasty Badkamerreiniger, Dasty Wc gel en Dasty Colorblock doekjes.
Heel simpel : WD 40 op het blok spuiten en vervolgens met een groen schuursponsje [de groene kant dus] het blok bewerken. Je weet niet wat je ziet. Werkt goed, en beschermt ook nog tegen pekel en andere negatieve invloeden. Regelmatig herhalen dat inspuiten, dan hoef je daarna nooit meer veel schoon te maken.
Overbodige uitlaatgassen
Het stationair laten draaien van je motor is ook slecht voor het milieu en voor de gezondheid van mensen in je buurt. Een koude motor heeft een minder goede verbranding, wat voor de slechtste uitlaatgassen zorgt. Als de auto opwarmt, verbetert dat.
Als je de auto stationair laat draaien, verbruik je onnodig benzine en dat is slecht voor het milieu. Als de auto bijvoorbeeld voorverwarmt voordat je gaat rijden, verbruik je al snel zo'n drie liter benzine per uur. Als je de auto stationair laat draaien terwijl de airco uitstaat, kost het gemiddeld een liter per uur.
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.