Begin bij het begin
De 'standaard' manier van schrijven is heel simpel. Je begint bij de eerste zin en schrijft door tot de laatste. Handig voor als je het verhaal al goed in je hoofd hebt zitten of als jouw tekst ook chronologisch opgebouwd is.
Met een wervende tekst wil je de lezer bewegen tot iets, bijvoorbeeld een aankoop of een aanmelding. De call to action vat de wervende tekst samen in één korte zin die de lezer aanzet tot het nemen van actie. Eigenlijk net als een reclameslogan.
Helder. De eerste eis is dat een tekst duidelijk moet zijn. De lezer begrijpt direct wat de schrijver bedoelt. Deze helderheid bereik je door een goede structuur, maar zeker ook door een duidelijke zinsopbouw, en door je taalgebruik aan te passen aan je lezer.
Veel ondernemers hebben het idee dat het stukje over jezelf vooral bestaat uit een opsomming van opleidingen, trainingen en werkervaring. Natuurlijk is het goed om te beschrijven welke ervaring jou heeft gebracht waar je nu staat, maar hou het beperkt tot wat noodzakelijk is voor de ander om te weten.
Maak de "teaser" niet te kort of iets in de trant van "kijk snel verder", geef zoveel mogelijk informatie, maak optimaal gebruik van die eerste 200 tekens, "verleid" met een intrigerend citaat uit de hoofdtekst, een woordspeling, of een andere tekst die nieuwsgierig maakt naar meer. De kern is: wie, wat, waar, wanneer.
Een goede tekst schrijven is best moeilijk. Een goed geschreven tekst bestaat altijd uit drie delen: een inleiding, middenstuk en een slot. De inhoud van een tekst wordt mede bepaald door het doel van de tekst. Er zijn nog meer dingen waar je op moet letten, in dit artikel meer informatie daar over.
Talent valt niet aan te leren, daar moet je mee geboren worden. En dus is een opleiding tot schrijver onzinnig. Schrijfopleidingen zouden enkel leren hoe je marktvriendelijk proza schrijft en in dat proces talent en authenticiteit indammen.
'Iedereen kan leren schrijven' bevat een schat aan handreikingen, praktijkvoorbeelden en ideeën voor leerkrachten die beter willen worden in het geven van schrijflessen. Van Norden, S. (2018). Iedereen kan leren schrijven: Schrijfplezier en schrijfvaardigheid in het basisonderwijs (2e herziene druk).
Een zakelijke tekst (artikel, brief, beschouwing, enzovoort) heeft vaak een vaste indeling: inleiding, middenstuk en slot. Elk deel heeft een specifieke functie en kan uit meer dan één alinea bestaan. Het middenstuk bestaat meestal uit verschillende alinea's, inleiding en slot vaak uit één.
Een tekst is vaak uit drie delen opgebouwd: een inleiding, een middenstuk en een slot.
In het slot kom je terug op de in de inleiding gestelde vraag of gegeven probleemstelling. Je kan een korte samenvatting geven, je conclusie geven, een afweging maken, een oproep of aanbeveling doen of je verwachtingen uitspreken. Kies de afronding die bij je tekst past.