Een originele presentatievorm is het gebruik van een infographic. Je gebruikt deze vorm om data op een duidelijke manier te presenteren naar het publiek. Infographics zijn enorm populair en komen steeds vaker terug tijdens presentatie vooral als er cijfers gepresenteerd worden.
In plaats van het vertellen van jouw verhaal kun je het publiek hun verhalen laten delen. Kom met een paar grappige en persoonlijke vragen: “Naar welk tijdperk zou je willen terugreizen als je een tijdmachine zou hebben?”, “Wat zou je de eerste dag van je pensioen doen?” of “Wat vond je als kind moeilijk om te delen?”.
Gebruik nooit meer dan zes opsommingtekens en per regel niet meer dan zes woorden (liever nog minder) en deel uitgebreide cijferinformatie als een apart document uit.
Als u de diavoorstelling wilt starten, selecteert u op het tabblad Diavoorstelling de optie Vanaf begin afspelen. (Als u het Vereenvoudigde Lint hebt uitgeschakeld, hebt u geen tabblad Diavoorstelling. Gebruik in plaats daarvan het tabblad Weergave om diavoorstelling te starten.)
De aanvang van je presentatie is misschien wel het belangrijkste onderdeel. Het is immers is je kans om je publiek nieuwsgierig te maken, om ze in de goede stemming te brengen. ... Zet je publiek op scherp: 4 tips voor de inleiding van je...
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Ik ben begonnen als (eerste functie) en sinds … jaar werk ik als (huidige functietitel) bij (bedrijf). In de loop der jaren heb ik mezelf goed weten te ontwikkelen op/gemerkt dat het mijn kwaliteit is om (noem hier 1 of 2 zaken waar je goed in bent op je werk, inhoudelijk en persoonlijk).
Bij elke presentatie gebruiken professionals een aantal technieken om de aandacht van het publiek van het publiek. Denk aan: Keep it short and simple: vertel niet teveel tijdens een presentatie en verzandt niet in details waar je publiek niks van afweet.
Nieuws is een prima binnenkomer voor je presentatie. Zeker als het onderwerp raakt aan de mensen die naar je gaan luisteren. Je kunt een actueel bericht gebruiken als kapstok, en zorg dat het wel iets te maken heeft met het onderwerp. Tip: positief nieuws werkt prettiger dan slecht nieuws.
De interesse opwekken bij je publiek. Je onderwerp en/of hoofdgedachte introduceren. Duidelijk maken wat je wil bereiken (je doel). Kort vertellen hoe je je presentatie hebt opgebouwd.