Shampoos met wax én of glansversterkers ruïneren direct de mooie matte uitstraling van de lak en die raden we dan ook absoluut af. Het wassen kan men het beste doen in rechte banen en niet met cirkelende bewegingen, zodat er geen in het oog springende imperfecties op de lak ontstaan.
Echter moeten we bij een matte lak toch adviseren om de automatische carwash links te laten liggen. Een matte laklaag is van nature uit gevoeliger aan krassen en daarom is een hand wasbeurt aanbevolen omdat hier de druk op de washandschoen aangepast kan worden in functie van de gevoeligheid van de lak.
Pak een tuinslang, waterspuit of hogedrukspuit, een schone, gladde en droge doek en een autoshampoo of -wax zoals Spray Shine Polish en Foam Glass Clean (uiteraard kun je ook naar een wasbox om gebruik te maken van hun gereedschap en producten).
Maak een sopje van de zachte groene zeep, gemengd met water en was de scooter met behulp van de zachte spons. Door ronddraaiende bewegingen te maken, voorkom je dat lange halen opdrogen en zichtbaar zijn als de zon erop schijnt.
Was de motor regelmatig en voorzichtig, gebruik veel water en een zachte spons of microvezeldoek. Gebruik geen shampoo met was erin en zeker geen wax producten die een glanzend resultaat beloven. Haal vuil (insectenresten, vogelpoep) zo snel mogelijk weg met Muc-Off Matt Finish Detailer en een schone zachte doek.
JE SCOOTER AFSPUITEN
Je begint met het goed afspuiten van je scooter, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je scooter zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
De eerste onderhoudsbeurt van een scooter dient bij een km stand van 500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan een kleine onderhoudsbeurt. De tweede onderhoudsbeurt dient bij een km stand van 1500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan zijn eerste grote onderhoudsbeurt.
Met beide soorten polijstmachines kun je alle brommer of motor onderdelen professioneel polijsten en creëer je moeiteloos hoogglans. Voor kleine oppervlakten raden we echter een mini polijstmachine aan, waarmee je zelfs de lastigste plekken kunt bereiken.
Schoonmaken windscherm
Spuit eerst je windscherm af en maak daarna met een droge schone doek (bijv. een theedoek) het windscherm voorzichtig droog. Laat vuil eest even weken. Gebruik geen schurende middelen en voorkom krassen.
Staalwol nat maken in een sopje (zeeeeer belangrijk) en zachtjes wrijven (cirkelvormig). Niet te veel druk uitoefenen, want je dan neem je te veel lak ineens weg. Bij eerste gebruik van 2x0 zal je in de zon lichte krasjes zien ontstaan. Deze verdwijnen weer met dan staalwol 3x0 en 0000 voor afwerking.
Ja, natuurlijk mag u Dreft gebruiken om uw auto te wassen, maar wij raden aan een autoshampoo hiervoor aan te schaffen. Waarom? Dreft is een afwasmiddel met citroenzuur. Dit is ideaal om vettige dingen te reinigen, maar daarom haalt het ook belangrijke oliën van uw lak.
Zo een matte auto is heel mooi, maar moeilijker te onderhouden. Je kan er immers niet op gaan polijsten, noch met glansversterkende producten op zitten. Toch is het ontzettend om de matte lak enorm goed te beschermen, zodat vuil geen enkele kans heeft om te gaan hechten, of erger, om in te branden.
Zo kennen we bij beits de glansgraden mat en zijdeglans en bij lak zijdeglans en hoogglans. Glans treedt op wanneer de oppervlakte van het materiaal zo glad is dat het reliëf ervan kleiner is dan de golflengte van zichtbaar licht. Matte lak weerkaatst het licht nauwelijks, hoogglans spiegelt meer.
Maak een sopje aan met wat dreft en warm water, en een sponsje met de zachte kant wassen. Daarna lekker afdrogen en dit nog een paar x doen. Wat je ook doet, niet poetsen of een schurende beweging maken, matte blanke lak kan je niet oppoetsen.
Re: windscherm krasvrij te krijgen? Plastic polijsten is zeker goed te doen, als je het maar voorzichtig doet. Zacht polyester achterruiten van cabrio's (daar was ie weer) worden vaak met simpele brasso gedaan. Maar ook commandant schijnt goede resultaten te geven.
Met een bromfiets mag je binnen de bebouwde kom op het fiets/bromfietspad maximaal 30 km/uur rijden. Buiten de bebouwde kom is dat maximaal 40km/uur. Op de rijbaan mag je met een bromfiets maximaal 45 km/uur. Met een snorfiets mag je nooit harder dan 25 km/uur.
km stand zegt weinig , je kunt tellers terug draaien , tellers vervangen door andere , en verder is het zo dat een scooter met 20.000 km wel veel beter kan zijn dan 1 met 6000 km , daar moet je imo niet naar kijken.
Om je garantie te behouden moet je je scooter regelmatig laten onderhouden. 1e onderhoudsbeurt bij 500km en kost €50 is . Hierbij wordt de inrijd olie vervangen, kleppen afgesteld . 2e onderhoudsbeurt is bij 1500 km beurt; hierbij moet er een kleine beurt uitgevoerd en kost €75.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
De keuze smoke of helder? Zowel een helder als smoke windscherm beschermt u tegen de koude rijwind, insecten en regen. Het is dus niet gek dat u veel scooters met een windscherm ziet rijden. Een Smoke winscherm ziet er niet alleen mooi uit maar heeft ook een zonwerende functie, het is in feite een grote zonnebril.
Water is nooit fijn op staal, en al helemaal niet in combinatie met bewegende delen. Kan je geen schuursponsje van je moeder jatten? Ikzelf heb mn carter redelijk schoon gekregen met WD40 (een vloeibaar smeermiddel) en heel veel keukenpapier. Het vuil liet los door de WD40 en was makkelijk weg te vegen.
Als je glansverf hebt gebruikt en je wilt die mat hebben, ga dan naar de verfwinkel en koop een pakje ST. Marc. Dit is een product dat als je daar je gelakte producten mee afwast ze automatisch mat worden. Dit om een goede hechtlaag te bevorderen voor een nieuw aan te brengen laklaag.