Op een grootboekrekening boek je gelijksoortige uitgaven of inkomsten. Vergelijk het met een kaartenbak met daarin verschillende kaarten. Op iedere kaart houd je de gelijksoortige inkomsten of uitgaven bij. Voorbeeld: op grootboekrekening "personeelskosten" kun je bijvoorbeeld salaris en vakantiegeld boeken.
Een grootboekrekening is een verzameling van alle inkomsten en uitgaven binnen een bepaalde categorie. Het is dus een lijst met uitgaven en inkomsten die logisch bij elkaar horen. Met grootboekrekeningen deelt u de boekhouding als het ware op in stukjes. Zo heeft u een beter overzicht over uw financiën.
Je vindt grootboekrekeningen terug op je balans, maar ook op je winst- & verliesrekening. Zo heb je bijvoorbeeld 'liquide middelen' op je balans, en 'verkoopkosten' op je winst- & verliesrekening. Grootboekrekeningen categorieëren als het ware je inkomsten en uitgaven, maar ook je bezittingen en schulden.
Het openen betekent in boekhoudtermen dat je voor een bepaalde grootboekrekening aan het begin van een boekingsperiode het bedrag van de balans overneemt dat overeenstemt met die rekening. Ga je dus de grootboekrekening “voorraad goederen” openen, dan neem je het bedrag over van de balanspost “voorraad goederen”.
Een grootboekrekening is de basis van uw financiële administratie. Zonder grootboekrekeningen kunt u geen financiële feiten registreren. De boekingen op een grootboekrekening worden geregistreerd op een grootboekkaart. De grootboekkaarten bieden een gedetailleerd inzicht in het saldo van een grootboekrekening.
Afhankelijk of het een verlies is kies debet of credit voor de regel waarop grootboekrekening 9999 staat. In dit geval staat het resultaat credit, dus staat de regel met grootboekrekening 9999 debet. Als tegenrekening kan een eigen grootboekrekening worden geselecteerd.
Het totaal aan debiteringen moet daarbij gelijk zijn aan het totaal van crediteringen. Het grootboek is dus altijd in evenwicht, d.w.z. het totaal aan de debetzijde is noodzakelijkerwijze gelijk aan het totaal aan de creditkant.
Als je bijvoorbeeld verschillende soorten producten verkoopt of diverse diensten aanbiedt, kan het handig zijn om je omzet op te splitsen. Standaard staan er in het rekeningschema 2 grootboekrekeningen voor je omzet, namelijk 8000 Omzet groep 1 en 8010 Omzet groep 2.
Kruisposten worden in een boekhouding gebruikt wanneer er tussen twee balansposten wordt geboekt. Zo blijft het geld tijdens de transactie zichtbaar in de administratie. De twee op kruisposten geboekte boekingen worden tegen elkaar 'weggekruist', vandaar de naam kruisposten.
In het zogenoemde 'memoriaal' worden incidentele boekingen gemaakt die niet kunnen worden gemaakt in een ander dagboek zoals het verkoopboek of het kasboek. Dit worden memoriaalboekingen genoemd. Het gaat dus om een journaalpost die niets te maken heeft met uitgaven, ontvangsten, inkoop of verkoop.
Als je een kosten (= debet) wilt vermeerderen, boek je het bedrag debet in de journaalpost. Als je een kosten (= debet) wilt verminderen, boek je het bedrag credit in de journaalpost. Als je een opbrengst (= credit) wilt vermeerderen, boek je het bedrag credit in de journaalpost.
Via een rekening-courant worden kleine bedragen over en weer geboekt. Bedragen die op een RC-rekening worden geboekt, worden doorlopend met elkaar verrekend. Bijvoorbeeld als een bestuurder een eigen rekening door de bv laat betalen. Met de bedoeling dat bedrag korte tijd later weer aan de bv terug te betalen.
Tegenwoordig is er geen onderneming die werkt zonder computer en/of elektronische apparatuur. Computers, laptops , telefoons of kassasystemen, maar ook mobile apparaten zoals tablets, foto/film camera's of bepaalde meetapparatuur.
Algemene kosten deels aftrekbaar: kantinekosten, relatiegeschenken, representatie, reis- en verblijfskosten; Privé-uitgaven: eventuele privébestedingen die via uw zaak zijn gegaan, privéopnames uit kas van de zaak.
De inkopen die worden gedaan om door te verkopen of te produceren worden geboekt in de 7-rubriek. Binnen deze rubriek kan onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende inkopen. Dit is heel erg bedrijfsafhankelijk hoe je dit onderscheid wilt maken. Dit is eigenlijk de tegen hanger van de inkoop rekeningen.
Wat is boekhouding? Boekhouding is een onderdeel van de administratie en betreft alleen de financiële administratie. Alles wat onder het verwerken van financiële zaken valt, is dus boekhouding. Denk hierbij aan facturen of de kasadministratie.
Btw-betaling verwerken in je boekhouding
Heb je geld moeten betalen bij de btw-aangifte, dan kies je voor Geld uitgegeven. Heb je btw ontvangen, kies dan voor Geld ontvangen. Kies als tegenrekening voor 1650 BTW R/C. Het openstaande bedrag is nu verwerkt op die grootboekrekening, zodat het saldo daar nu weer € 0,00 is.
Wat is de betekenis van kruisposten? De grootboekrekening kruisposten wordt als tussenrekening gebruikt om interne overboekingen te doen. Overboekingen van je ene bankrekening naar je andere bankrekening worden via kruisposten geboekt. Ook overboekingen tussen kas en bank worden via de kruisposten gedaan.
Op de grootboekrekening 'kruisposten' worden alle verrichtingen geregistreerd tussen de kas en de bankrekening van het bedrijf of tussen de ene bankrekening en een andere bankrekening van hetzelfde bedrijf.
De formule voor omzet is bij producten: afzet x verkoopprijs exclusief btw. De omzetformule voor diensten is min of meer hetzelfde: daar tel je de factuurbedragen bij elkaar op, zonder btw.
Omzet is het bedrag dat je in een periode verdient. De winst is alles wat je overhoudt als alle gemaakte kosten voor je onderneming aftrekt van de omzet.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Met boekingsregels kunt u terugkerende inkoopfacturen sneller verwerken in uw WeFact administratie. Boekingsregels kunt u opslaan bij een crediteur. Een boekingsregel kan bestaan uit een kostencategorie, een omschrijving en/of BTW tarief. U kunt ook meerdere boekingsregels opslaan bij een crediteur.
De omzet (credit) wordt dan alvast geboekt met als tegenrekening de balansrekening "nog te factureren" (debet). In het nieuwe boekjaar wordt bovenstaande boeking dan direct weer teruggeboekt. De later ontvangen factuur kan dan gewoon op de betreffende omzetrekening (credit) geboekt worden.