Probeer je kernboodschap kort en bondig te formuleren. We adviseren een boodschap van maximaal 30 seconden of maximaal 15 woorden. Pas als je je kernboodschap duidelijk hebt, kun je aan de slag met de verdere inhoud van je presentatie.
Terwijl je een presentatie geeft, moet je dus goed op je lichaamstaal letten. Probeer niet te veel te bewegen, klik niet met je pen, schuif niet met je voeten en friemel ook niet aan je kleren. Gaap niet, tenzij je dat echt niet kunt voorkomen. En o ja, probeer niet voor je scherm te staan als je presenteert.
Stel een vraag
Zo start je de presentatie op een interactieve wijze. Denk goed na over wat voor vraag je zal stellen. De kern van jouw verhaal moet in de vraag terugkomen. Gebruik vragen die beginnen met wat als …”, “heb je ooit gehoord dat …” of “stel je voor …”.
Een pitch is een korte presentatie waarin je in een paar minuten vertelt over jezelf, je dienst of product. Een pitch duurt maximaal 3 minuten.
Elke presentatie kent drie vaste elementen: een begin, een einde en een deel daartussen – oftewel een inleiding, een kern en een slot. Deze opbouw is ook wel bekend als de basisstructuur.
Denk aan een goed colbertje en een mooi overhemd, in combinatie met een goede spijkerbroek en eventueel kekke sokken (je stropdas laat je thuis). Een voordeel van een smart casual kledingstijl is trouwens dat je je look heel gemakkelijk kunt upgraden of downgraden wanneer de situatie dat verlangt.
Een kernboodschap is de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen in je speech of presentatie. Wat moet je publiek in ieder geval onthouden? De kernboodschap is de rode draad die door je verhaal loopt. Die ervoor zorgt dat je publiek begrijpt waar het over gaat.
Kies liever meerdere momenten per dag waar tijd tussen zit. En leer ook niet door als je moe wordt: meestal houd je het 50 min tot een uur vol. Zorg ook dat je op verschillende dagen oefent.
Een pitch presentatie moet kort en krachtig zijn. Je wilt je publiek in weinig tijd veel vertellen en overtuigen. Je hebt maar één kans en dus is het erg belangrijk om een memorabele indruk achter te laten met je pitch presentatie.
Daarom zijn deskundigen het er over eens dat zo'n 20 minuten een goede lengte voor een presentatie of lezing is. Langere presentaties kunnen uiteraard wel, maar als je ze niet goed inricht, leveren ze niet meer op.
Je moet in jouw presentatie de aandacht van je publiek vasthouden. Maak het spannend, maak het smeuïg, maar zorg dat jij je publiek mee gaat slepen in jouw betoog. Een droge opsomming van feiten en cijfers helpen niet om je publiek te overtuigen. Hoe goed ze ook onderbouwd zijn.
In het algemeen is het best om voor vrij neutrale tinten te kiezen: bv. blauw, groen, grijs, roze, … zodat de aandacht naar je gezicht gaat en je niet wordt afgeleid door schreeuwerige kleuren.
Tijdens de kern van je presentatie geef je de belangrijkste informatie. Het is van belang om dat zo helder mogelijk te doen en niet te vervallen in onnodige uitweidingen of irrelevante details. Anderzijds is het ook van belang om geen essentiële informatie achterwege te laten.
Goede vaardigheden uiten zich in het maken van oogcontact, een breed vocabulaire, het vermogen om te luisteren, helder te formuleren en het uiten van gepaste lichaamstaal. Al deze vaardigheden heb je nodig om te converseren met verschillende mensen en om te kunnen samenwerken.
Presentatieangst kan verschillende oorzaken hebben. Onzeker zijn over zichzelf, verlegen zijn, nare ervaringen tijdens eerdere presentaties of er moeite mee hebben zich te uiten, zijn de meest voorkomende redenen van spreekangst. Vaak ben je bang dat er van alles mis gaat.
Als je spreekangst hebt, uit zich dat onder meer in een trillende, onvaste stem en bijvoorbeeld ademtekort. TIP: Spreek harder dan je gewend bent. Eindig je zinnen laag of zacht.