Wanneer een platte, brede zeilboot door de wind schuin getrokken wordt, verdwijnt een deel van de massa onder het wateroppervlak en wordt het drukpunt verplaatst – naar de zijde die onder water ligt: het koppel van zwaartekracht en opwaartse kracht trekt het geheel weer recht.
Kapseizen is het omslaan van een boot. Meestal is dit het gevolg van het verschuiven van zware lading in het schip, waardoor het schip slagzij maakt en uiteindelijk kan omdraaien. Ook golven opgewekt door andere schepen of de wind kunnen leiden tot kapseizen van het schip.
Wanneer het waait gaat de boot wel een beetje schuin, maar dat hoort zo. Wanneer het hard waait gaat de boot wat verder schuin maar kan nog steeds niet omslaan. Onder water zit namelijk een hele zware kiel aan de boot.
Tijdens de winterperiode kan het slecht weer worden. Denk bijvoorbeeld aan de harde wind die komt opzetten. De boot kan in theorie omvallen door de wind. Daarom moet je hier flink rekening mee houden wanneer je de boot stalt op de wal.
De Polyvalk kan men huren voor een hele dag of dagdeel. De zeilboot staat bekend om de eenvoud waarmee gezeild kan worden en omslaan is eigenlijk niet mogelijk.
Een zware, diepe kiel maakt dat het zwaartepunt van de boot onder het drukpunt ligt. Zodra de boot schuin komt te liggen, wordt het oprichtend koppel groter door de invloed op de zwaartekracht en de opwaartse kracht en wordt het geheel in balans gehouden. Deze krachten samen zorgen ervoor dat de boot niet omslaat.
De zelflozer zorgt ervoor dat spatwater vanzelf uit uw boot gehoosd wordt. Dit gebeurt zodra het niveau van het spatwater in uw boot hoger is dan de waterlijn aan de buitenkant van uw boot. Deze zelflozer beschikt over een stevige terugslag klep. Met de twee montage gaten is deze zelflozer gemakkelijk te installeren.
Wat is het Roer? Een roer is een beweegbaar stuurvlak en bevindt zich onder- of achterop een schip/boot.
Een zeil vertraagt en buigt de vrije stroming van wind af. Daardoor ontstaat er een drukverschil tussen de aan-de-windse kant van het zeil en de van de wind afgekeerde zijde.
Volledig onderhoud boot inclusief motor: Tussen €750 en €1500 (per jaar). Binnenboordmotor kleine beurt: Tussen €150 en €300. Binnenboordmotor grote beurt: Tussen €250 en €400. Buitenboordmotor kleine beurt: Tussen €75 en €275.
De kans dat een schip zinkt is klein.
Klein die achter de site Cruise Junkie zit, zijn er tussen 1979 en 2013 tientallen passagiersschepen gezonken. The New York Times stelt echter dat er maar 16 cruiseschepen zijn gezonken tussen 1980 en 2012.
Een boot zinkt natuurlijk niet zomaar. In Nederland zijn er steeds meer oude pleziervaartuigen. Deze worden niet meer gebruikt en blijven dagen, maanden of zelfs jaren liggen aan de waterkant. Natuurlijk hartstikke zonde, want deze bootjes kunnen in de meeste gevallen een tweede leven krijgen.
Bij zeilschepen steekt de kiel vaak onder de scheepsbodem uit. Een kiel die onder de scheepsbodem uitsteekt vergroot het lateraal oppervlak van het zeilschip, zodat het schip meer weerstand biedt tegen verlijeren. Naarmate een zeilschip minder neiging heeft om te verlijeren kan het scherper aan de wind varen.
Sturen bij hoge golven: De stuurman zorgt ervoor dat de boot zo goed mogelijk dwars op de golven komt te liggen. (Dit betekent dat de golven dwars op de boot afkomen; de boot ligt dus evenwijdig aan de golfkammen.) De stuurman moet op tijd beslissen hoe hij de golven gaat opvangen.
Om te kunnen blijven drijven, dient de opwaartse kracht op het lichaam gelijk te zijn aan het eigen gewicht. Om in dezelfde toestand te blijven liggen, dienen de opwaartse kracht en het gewicht boven elkaar te liggen. Het gewicht of deplacement Δ van het schip grijpt aan in G, het scheepszwaartepunt.
Voor de wind zeilen
Als de wind van achter komt dan vouw je het zeil zoveel mogelijk uit, zodat je een zo groot mogelijk oppervlakte hebt. Op die manier vang je zoveel mogelijk luchtmoleculen op die tegen het zeil aanwaaien. Omdat deze luchtmoleculen snelheid en massa hebben beweegt het zeil en de boot naar voren.
Kon ik maar varen...
Iedereen kan leren varen. Soms mag je zelfs al varen zonder vaarbewijs. Maar de regels kennen is in ieder geval een must. Doe je kennis van het varen op bij een HISWA Vaarschool middels een theoretische cursus of praktijkles.
Leren zeilen is voor niemand moeilijk. Kinderen stappen net zo gemakkelijk in de boot als volwassenen; het is een sport voor jong en oud. Wie ermee wil beginnen, kan het beste een watersportvereniging in de buurt zoeken; daar krijg je les van ervaren instructeurs.
Doorgaans is één roer voldoende om op koers te blijven. Voor een ontwerper bestaan meerdere redenen om twee roeren te tekenen. Soms vanwege het vaargebied, om een derde, stabiliserende poot te bieden bij het droogvallen. Vaker om een boot met een breed achterschip op koers te kunnen houden.
Een zwaard is over het algemeen niet verzwaard en heeft niet de functie van tegenwicht wat bij een zeiljacht wel het geval is. Er zijn drie soorten zwaarden; midzwaard, steekzwaard en zijzwaard.
Lekkende elementen op het dek (schroefgaten, platen, verstaging). Overal waar door de huid van het schip is geboord, of zaken bevestigd zijn, (handvatten, wandputtingen) kunnen - zeker mits onvoldoende gekit - lekkages ontstaan waarvan het water zich uiteindelijk in de bilge verzameld.
Verwarm de lucht binnenin de boot
Warme lucht neemt vocht op, maar zorg er wel voor dat die lucht vervolgens naar buiten kan. Verwarm ook met droge lucht, bijvoorbeeld met een elektrisch kachel. Alchohol, gas en dieselolie geven allemaal vocht af wanneer ze verbrand worden.
Ruil je wrakke bootje in voor een polyester of aluminium exemplaar met een zelflozende kuip. Door de loosgaten stroomt regenwater direct weer het water in zodat de boot niet zinkt. Een alternatief is om een jaren 80-kajuitzeilboot aan te schaffen. Ze kosten tegenwoordig bijna niks, je haalt de mast eraf en tuffen maar.