Bij de voorbereiding van een discussie of vergadering kun je de belangrijkste argumenten voor en tegen opschrijven. Vervolgens kun je ze analyseren zodat je ze kunt verbeteren of ontkrachten. Argumenten kunnen op veel verschillende manieren worden bekeken en ingedeeld.
Een debater moet zich tot het uiterste inspannen om de argumenten van de tegenpartij op juistheid en geloofwaardigheid te testen. In een debat klopt iets pas als het tegen het meest kritische licht staande blijft. De grondhouding is derhalve: wat gezegd wordt, klopt niet, tenzij het volstrekt onweerlegbaar is.
Proeven met dieren voor onderzoek moet verboden worden. Ouders moeten verplicht één dag in de week voor hun kinderen zorgen. Roddelbladen moeten verboden worden. De regering moet roken verbieden.
Voorbeeld: Het is fijn dat de aarde opwarmt, want dan kunnen we in ons eigen land lekker veel zonnen (argument voor). Maar de kans dat je huidkanker krijgt,, wordt daardoor wel een stuk groter (argument tegen).
De sleutel om een discussie te winnen is niks meer dan in staat zijn om goede argumenten en punten naar voren te brengen. Wat zeker niet helpt is om je gesprekspartner keer op keer duidelijk te maken die hij/zij 'het verkeert ziet'. Je gesprekspartner voelt zich daardoor aangevallen.
doet ter zake en ondersteunt je standpunt op een constructieve manier; weerlegt mogelijke tegenargumenten; is belangrijk en dwingend zodat de tegenpartij het niet zomaar naast zich kan neerleggen.
Een mooie formule voor een goede slotzin is om terug te grijpen op de aandachtstrekker van het begin van je betoog. We noemen dit een cirkelrede: dit stijlmiddel maakt het betoog tot een afgerond geheel. Een ander stijlmiddel is om een boodschap, wens of laatste zin krachtig uit te spreken als drieslag.
Kritisch luisteren
Wie tijdens het debat niet zeer zorgvuldig luistert, kan niet goed reageren op de spreker voor hem. Dit is dodelijk omdat niet-weerlegde argumenten van de voorstander, verliespunten zijn voor de tegenstander.
Houd tijdens de discussie het hoofdonderwerp in de gaten. Als deelnemers afwijken, grijp dan in en stuur de discussie. Als de discussie dreigt te stokken, stel dan nieuwe vragen of geef een samenvatting. Als iemand zijn mening niet duidelijk verwoordt, stel vragen om verduidelijking te krijgen.
De partijen. Er is minimaal één voorstander en minimaal één tegenstander. Het debat hoeft echter niet beperkt te worden tot slechts twee partijen. Zo kent de Brits-parlementaire vorm vier partijen, en zijn er ook debatvormen bekend met drie of zelfs zes partijen.
Een debat is een discussievorm waarbij een stelling verdedigd wordt of juist te bestreden.
In een argumentatiestructuur wordt op een rijtje gezet welke argumenten allemaal gebruikt worden door een schrijver in een betoog. Je maakt dus een overzicht van de argumenten die iemand gebruikt.
Mensen zijn het niet altijd met elkaar eens. Of je nou een meningsverschil hebt met vrienden, familie of collega´s; het is handig als mensen begrijpen waar je standpunt vandaan komt. Door te leren argumenteren kun je jouw mening op de krachtigste manier uiten, en hiermee proberen de mening van een ander te beïnvloeden.
Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen.
Hier leggen we je uit wat een drogreden is! Een drogreden is een foutief argument. Vaak lijken drogredenen aannemelijk, maar dat zijn ze niet. Een drogreden kan een fout argument zijn omdat een argumentatieschema niet goed gebruikt wordt of doordat er een discussieregel wordt overtreden.
Standpunt: Ander woord voor mening. Als je het ergens mee eens bent is het een positief standpunt. Als je het er mee oneens bent een negatief standpunt. Bij standpunt van twijfel weet je niet wat je ergens van moet vinden.
De doodstraf maakt dit iets dragelijker. Het kan ook meteen voorkomen dat mensen het recht in eigen handen gaan nemen en het slachtoffer gaan wreken. · De doodstraf kan werken als een afschrikkend middel. Een crimineel zal nu zich eerder bedenken om een zwaar misdrijf te plegen vanwege de zware straf die erop staat.
Onze debatactiviteiten in het basisonderwijs zijn een eerste introductie tot debatteren. Door te debatteren bouwen kinderen aan hun woordenschat. Ze worden mondiger, leren beter hun verhaal te doen en op een actieve, uitdagende manier om over actuele maatschappelijke vraagstukken na te denken.
Door te debatteren vergroten leerlingen hun spreek- en luistervaardigheden. Het versterkt burgerschapscompetenties als kritisch denken, argumenteren en respect tonen voor de mening van anderen. En het vergroot het zelfvertrouwen.