Een 100 dagen plan geeft je een raamwerk om een concreet doel te behalen binnen 100 dagen. Dat doe je door de processen te definiëren die leiden tot dat doel. Door elke dag te werken aan deze processen ga je dat doel halen. Ondernemers hebben vaak moeite om dat doel te bedenken.
Ga als startende leidinggevende daarom zo snel mogelijk in gesprek met de personen waarover je leiding moet geven. Vertel niet alleen wat van hen verwacht wordt, maar ook wat zij van jou kunnen verwachten. Geef aan wat je doelen zijn, hoe je die wil bereiken en hoe je de voortgang zal beoordelen.
Het werken met een 100 dagen plan zorgt voor focus en succes bij een bedrijf. Een 100 dagen plan geeft je een raamwerk om een concreet doel te behalen binnen 100 dagen. Dat doe je door de processen te definiëren die leiden tot dat doel. Door elke dag te werken aan deze processen ga je dat doel halen.
Wat zijn de drie belangrijkste taken van een leidinggevende? Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden. In de leidinggevende vacatures lees je meer over het specifieke takenpakket bij een werkgever.
Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Een goede manager bemoeit zich niet met alles. Hij of zij zet de grote lijnen uit, maar leunt op de expertise van anderen. Mensen vrijheid en vertrouwen geven om zelf de juiste keuzes te laten maken, zorgt in de regel voor het halen van betere resultaten en een fijne, creatieve omgeving.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Hoe herken je een negatieve werksfeer? Het herkennen van een negatieve sfeer is deels een gevoelskwestie. Je hebt bijvoorbeeld het idee dat bepaalde teamleden iets voor zich houden of je proeft een sarcastische ondertoon in grapjes.
niet open staan voor feedback, maar anderen beschuldigen; ontbreken van een duidelijke visie, doelstellingen en/of structuur; regelmatig met excuses/smoesjes komen; geen verantwoordelijkheid nemen.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Teamontwikkelplan of teamontwikkelingsplan maken? Dat is een plan waarin je de gewenste ontwikkeling van het team beschrijft en ook hoe je deze ontwikkeling denkt te bereiken. Een teamontwikkelingsplan begint door vast te stellen in welke fase van teamontwikkeling je nu zit (ist) en waar je naar toe wilt (soll).
Het verschil tussen een teamleider en een manager
Waar managers de werkzaamheid van de organisatie garanderen door middel van het houden van de controle, zorgen teamleiders voor verandering en innovatie. Hierbij zorgen ze ervoor dat de doelen binnen een organisatie op de best mogelijke manier gehaald worden.
Veel mensen zien een promotie tot manager als een erkenning voor je prestaties; als je écht goed bent in je werk, dan kan je manager worden! Maar managen is een vak apart en is vaak niet te vergelijken met je vorige functie. Sommigen hebben er natuurlijke aanleg voor, maar de meesten zullen het moeten leren.
De beste managers kunnen goed luisteren. Zo begrijpen zij hun team en kunnen ze empathisch optreden waar nodig. Kennis is bovendien macht. Een goede baas gaat daar transparant mee om en is altijd bereid informatie met het team te delen, zodat medewerkers het 'waarom' begrijpen achter wat zij moeten doen.