Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die betrekking hebben op de omgang en communicatie met anderen. Het gaat hierbij om het hebben van inzicht in andere mensen en de gevoelens van anderen en het beïnvloeden daarvan.
Sociale ontwikkeling
Als kinderen merken dat anderen hen niet goed begrijpen of negatief op hen reageren, leren ze dat er iets moet veranderen. Ze weten alleen niet wat ze zelf kunnen doen om onbegrip of ruzie te voorkomen.
Ben je sociaal? Dan heb je oog voor jouw medemens, je bent begaan met de ander en medemenselijkheid is iets wat bij je past. Wie sociaal is begrijpt en voelt aan hoe mensen met elkaar zouden moeten omgaan. Een sociaal mens houdt rekening met anderen, heeft respect voor de medemens en kan zich inleven in anderen.
Sociale vaardigheden belangrijk? Kinderen met goede sociale vaardigheden kunnen beter samenwerken en zijn in staat om conflicten op een goede manier op te lossen. Met goede sociale vaardigheden kunnen kinderen inschatten wat gewenst gedrag is en zich daarop aanpassen.
Een misantroop kan humaan en sociaal gedrag vertonen en is dus niet per definitie antisociaal of het tegengestelde van een humanist. Het woord misantropie komt van het Griekse misos ("haat") en anthropos ("mens"). Een synoniem voor misantropie is mensenhaat en een antoniem is filantropie.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Om je kind te helpen, kun je je als ouder richten op oplossingen van problemen. Doe dit in plaats van steeds stil te staan bij tegenslagen of waarom iets niet goed gaat of niet kan. Door jouw positieve kijk op het leven, zullen ook je kinderen positief gaan denken en positief in het leven gaan staan.
Neem contact op met het wijkteam, je huisarts of de jeugdgezondheidszorg in jouw buurt als je je zorgen maakt. Samen kunnen jullie bekijken wat er wel en niet goed gaat in het gedrag van je kind. Ook kunnen jullie er met elkaar achter komen waar het lastige gedrag vandaan komt en waardoor het blijft bestaan.
Als je van nature niet zoveel sociale vaardigheden hebt kan je leren van anderen. Ook jij hebt in je directe omgeving van die types die spelenderwijs met iedereen contact maken en die precies weten hoe ze op situaties moeten reageren. Kijk en luister hoe ze dat doen. Observeer.
Je hebt het gevoel dat iedereen kritiek op je heeft of je voelt jezelf belachelijk als je in een groep iets zegt. Daarom trek je je in jezelf terug en vermijd je sociale contacten. Je voelt je daardoor eenzaam en onbegrepen.
Als je een antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP) hebt, vertoon je antisociaal gedrag. Je kunt roekeloos, agressief, prikkelbaar, impulsief en onverschillig overkomen. Rekening houden met (de gevoelens van) anderen is lastig en regels worden vaak niet nageleefd.
Een goede teamplayer moet zichzelf goed kennen, maar verplaatst zich ook in de andere leden van het team. Hij of zij voelt zich verantwoordelijk voor het werkproces en kijkt voortdurend naar de eigen bijdrage daaraan. Hij of zij springt in waar nodig is, past zich aan en draagt bij aan een goede sfeer.
Dit bereik je door ze zo laagdrempelig mogelijk te stimuleren om met elkaar de verbinding aan te gaan. Hierdoor leren ze elkaar leren kennen en weten wat ze aan elkaar hebben. Als mensen weten wat ze voor elkaar kunnen betekenen zullen ze elkaar eerder opzoeken om samen te werken.
Wat is het doel van een SOVA training? Het doel van een SOVA training is om kinderen en jongeren sociale vaardigheden aan te leren die hen in staat stellen op een betere manier contacten aan te gaan met leeftijdgenoten en/of volwassenen. Ook zijn sociale vaardigheden onmisbaar als het gaat om samenwerken.
Sociaal-emotionele vaardigheden helpen ons omgaan met de sociale wereld om ons heen. 2 Voorbeelden van sociaal-emotionele vaardigheden zijn: weerbaar zijn, vriendschappen aangaan en onderhouden, en omgaan met lastige sociale situaties, zoals pesten.
Er is maar een kleine hoeveelheid mensen die vanaf jongs af aan uitblinkende sociale vaardigheden hebben. De meeste mensen hebben het toch echt geleerd. Sociale vaardigheden kun je snel leren door elke keer weer in nieuwe gesprekken te belanden. Zo ga je na een tijd patronen herkennen.
Sociaal zwakkere personen worden makkelijk verleid tot onverstandige handelingen. Ze komen minder dan anderen op voor hun rechten en zijn makkelijker te overtuigen dan sociaal sterkere personen.