Bekwame strategische denkers leiden mensen door het proces van het identificeren van problemen, het vormen van een gemeenschappelijk begrip en het formuleren van strategische keuzes. Dit kun je op de volgende manieren oefenen: Voeg meer structuur toe aan je schriftelijke en mondelinge communicatie.
Een strategisch manager heeft oog voor de grote lijn, zet de visie, strategie en doelstellingen uit en is gericht op de lange of middellange termijn. Ontwikkelen van beleid, visie en strategie zit in zijn/haar genen.
Algemeen vindt men dat 'Strategisch' gaat over de 'Lange Termijn', 'Operationeel' over de 'Korte Termijn' en 'Tactisch' er tussenin. Tactisch verbindt de lange termijn en de korte termijn.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken. Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel. Een strategie is moeilijk te wijzigen eenmaal het in gang is gezet. Een tactiek kan gemakkelijk bijgestuurd worden naargelang de veranderende omstandigheden.
Bij het strategisch beleid gaat het om de koers van de organisatie voor de komende jaren. Onderdelen van de strategie zijn de missie en visie van de organisatie, concrete doelstellingen en plannen voor het bereiken van deze doelen.
Het Strategisch Niveau gaat over de lange termijn en is het meest abstract van de drie niveaus (Strategisch, Tactisch, Operationeel). De lange termijn zit dicht aan tegen organisatiebeleid. Vaak wordt communicatie echter op de middellange termijn (Tactisch) op korte termijn (Operationeel) bekeken.
Een strategisch advies geeft via verschillende scenario's de route weer om bij de beoogde oplossing of resultaten te komen. Dat kan een advies zijn voor de aanpak van een project, bijvoorbeeld een omgevingsplan of intern verandertraject, maar ook een advies gericht op nieuw beleid.
Strategische leiders stellen mensen op alle niveaus in de organisatie in staat beslissingen te nemen. Deze verdeling van verantwoordelijkheid geeft potentiële strategische leiders de mogelijkheid om te zien wat er gebeurt als mensen risico's nemen.
Een strategie is een plan waarmee doelstellingen kunnen worden gerealiseerd. Een strategie is meestal bedoeld voor de lange termijn. Om doelstellingen te bereiken zal er een keuze moeten worden gemaakt uit mogelijke wegen en middelen.
Het toewerken naar een gunstige positie om kansen te benutten.
Een belangrijk onderscheid in het geheel van managementtaken is die naar besturingsniveau. Hierbij worden drie niveaus onderscheiden: operationeel, tactisch en strategisch management. Het managen (besturen) van die aspecten die voor het voortbestaan (continuïteit) van de organisatie cruciaal zijn.
Strategische inkoop ligt als het ware over het gehele inkoopproces heen en betreft de vertaling van het algemene beleid naar inkoopuitgangspunten en (veelal) procedures, inkoopbeleid, inkoopdoelstellingen en inrichting van de organisatie.
Het tactisch niveau omvat de criteria en randvoorwaarden waaraan mogelijke oplossingen moeten voldoen. Deze criteria zijn meer concreet dan de mogelijkheden op strategisch niveau, maar algemener dan de vragen op operationeel niveau. Op het operationeel niveau staan vragen als 'hoe', 'wie', 'wanneer' en 'waar' centraal.
De begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden van de organisatie. De visie geeft aan waar de organisatie in de toekomst wil staan. De strategie geeft aan hoe de organisatie de visie verwezenlijkt.
Voorbeelden van strategische doelen over financiën
12. Reduceer de kosten met 12% om tegen 2024 een winstgevende onderneming te worden. 13. Laat de inkomsten van een specifiek product binnen de komende vijf jaar groeien tot 30% van de totale bedrijfsinkomsten.
Strategie in enge zin omvat alleen de doelstellingen, de scenario's en de maatregelen. Het fundament van een strategie wordt gevormd door een missie en een visie. Deze onderdelen beschrijven de identiteit van een organisatie en zijn relatief stabiel.
In algemene zin kun je strategie zien als de manier waarop je de lange termijndoelen van de organisatie wilt gaan realiseren.
Het SFA-model of de SFA-matrix van Johnson en Scholes wordt toegepast in de marketing als hulpmiddel om strategische opties te meten en tegen elkaar af te wegen. Het SFA-model staat voor drie verschillende invalshoeken die gebruikt worden om deze strategische opties te meten; Suitability, Feasibility en Acceptability.