Leren van je misstappen voor zover je kunt en de ander oprecht excuses aanbieden. Soms kun je iets doen om iets recht te zetten of te compenseren. Kritiek krijgen kan emotioneel lastig zijn, je kunt je er nog een tijdje rot door voelen. Dit gevoel gaat vanzelf over en in tussentijd kun je jezelf wat compassie geven.
Benoem concreet de situatie of het werk waar je op reageert: val nooit de hele persoon aan als je kritiek hebt. Wees zo specifiek mogelijk en geef voorbeelden. Zeg direct en ronduit wat je bedoelt. Vermijd woorden als 'zoiets', 'misschien' en 'mogelijk' en zeg niet "Ik weet het niet, maar…".
Narcistische personen zijn daardoor erg gevoelig voor kritiek, waardoor ze geïrriteerd en kwaad kunnen reageren. Wanneer je last hebt van een narcistische persoonlijkheidsstoornis voelt kritiek namelijk alsof je onderuit gehaald wordt.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand gevoelig is voor kritiek. Het kan te maken hebben met persoonlijkheidskenmerken, zoals een neiging tot perfectionisme of een laag zelfvertrouwen. Het kan ook voortkomen uit eerdere negatieve ervaringen met kritiek, waardoor iemand zich kwetsbaar voelt.
Je hebt maling aan hiërarchie en gezag. Je bent balorig. Je voelt je onzeker en je hebt gebrek aan zelfvertrouwen maar door jouw kritische houding maskeer je dat. Je ligt dwars omdat je vol afgunst en jaloezie zit en omdat je het gevoel heb dat anderen bevoordeeld worden.
In tegenstelling tot constructieve kritiek is destructieve kritiek feedback die niet bedoeld is om u te helpen u te verbeteren en uit te groeien tot een beter mens, werknemer of vriend. In plaats daarvan is destructieve kritiek: Bedoeld als persoonlijke aanval. Zo vormgegeven dat het iemands eigenwaarde beschadigt.
Niet op een agressieve manier – houd het assertief. Wees open en oprecht over het gedrag van de ander. Laat hem inzien dat hij of zij aan het klagen is zonder einde en zonder oplossing. Kans bestaat dat diegene niet eens doorhad dat hij of zij zo negatief overkwam.
Kritiek is dus heel wat anders dan feedback. Feedback is er niet op gericht om iemand of iets te veranderen. Vaak wordt gesproken over het brengen van positieve kritiek. De praktijk leert echter dat kritiek uiten vaak op een negatieve manier gaat zelfs al zijn de bedoelingen erachter positief.
Feedback versus kritiek
Feedback is een terugkoppeling die je geeft aan een vriend of collega gebaseerd op zijn gedrag of prestatie. Met als doel om een ander inzicht te geven in zijn gedrag en dit mogelijk te veranderen. Met kritiek (of commentaar) geef je aan dat je iets niet goed vindt, je keurt iets af.
positieve kritiek = Bij positieve kritiek krijg je een positieve beoordeling van iemand anders. Maatschappelijke baten = Zie positieve externe effecten. Positieve wetenschap = positieve wetenschap is `op feiten gebaseerde` (positieve) wetenschap in verschillende betekenissen.
Geef opbouwende feedback!
Een handvat om opbouwende feedback te geven, is door de 4G feedback methode te gebruiken: Gedrag, Gevoel, Gevolg en Gewenst. Je geeft alleen feedback op gedrag dat veranderbaar is. Focus je daarom op punten die de ontvanger daadwerkelijk kan veranderen of beïnvloeden.
Kritiek is het commentaar dat je krijgt als iemand vindt dat jij naar zijn of haar mening iets niet naar behoren hebt gedaan, gezegd of gemaakt. Om tot kritiek over te gaan worden jouw acties naast de normen en maatstaven van diegene gelegd.
Pessimisten hebben negatieve verwachtingen van de toekomst.
Stuur alle negatieve energie die je van een persoon hebt overgenomen terug naar deze persoon. Geef gewoon de intentie, en hierna visualiseer je dat de energie van de ander door de koorden terugstroomt naar die ander. *De ander heeft hier geen last van en het is ook niet gemeen om dit te doen.
Wie aan kritiek doet in de ruimste zin des woords, is een criticus (eventueel vrouwelijk: critica).
Zelfdestructief gedrag kan verschillende oorzaken hebben. Het draait vaak om het hebben van negatieve gedachten en hoe je daarmee omgaat. Gedachten bepalen gevoel, dus deze negatieve gedachten veroorzaken negatieve emoties die op haar beurt weer een specifieke negatieve gewoonte tot gevolg kunnen hebben.
Valkuil. Jouw valkuil is dat je over-kritisch wordt of veroordelend. Dat je met jouw scherpe pen of tong de vloer aanveegt met jouw mening en zienswijze. Jouw valkuil kan zijn dat je pietluttig wordt, op alle slakken zout legt, spijkers op laag water zoekt, gaat muggenziften of dat je negatief kritisch wordt.
Neem voldoende rust en tijd voor jezelf. Probeer tot rust te komen en te ontspannen op momenten wanneer je er nood aan hebt. Relaxatie, meditatie, yoga, sport, een boek lezen, wandelen, slapen… zijn voorbeelden van 'alleen-tijd' om alle prikkels van de dag te verwerken en terug tot jezelf te komen.
Je neemt zeer gedetailleerd waar en soms zie je dingen die anderen ontgaan (zien). Prikkels in de omgeving merk je snel op en ervaar je als intens. Wanneer je iemand aanraakt vallen jou soms andere dingen op dan andere mensen (tasten). Je hebt een scherpe smaak (proeven).
Wanneer je gevoelig bent: kun je snel ontroerd raken bijvoorbeeld bij emotionele gebeurtenissen of wanneer er iets is wat jou aanspreekt. ben je subtiel in jouw waarneming van kleuren, licht, geur of geluid maar soms ook in het waarnemen van energie van andere mensen. voel je anderen snel aan.