Letters leren groep 1
Ook het werken met bijvoorbeeld een kralenplank is een belangrijke oefening voor het ontwikkelen van de fijne motoriek. Je kind gebruikt dan zijn vingers om kleine kraaltjes op de juiste plek te leggen. In de klas is er vaak een schrijfhoekje gecreëerd waar kinderen kunnen oefenen met letters.
Op de meeste basisscholen leren kinderen letters schrijven vanaf groep 3, terwijl er in groep 1 en 2 al veel voorbereidend schrijfonderwijs plaatsvindt. Leren schrijven is een kwestie van goed oefenen, waarbij de leerkracht let op hoe je kind de pen vasthoudt.
Vanaf groep 4 krijgt je kind 'begrijpend lezen' en gaat het zelf stukjes schrijven. Verder worden de woordenschat, de zinsbouw en de spelling steeds beter. Je kind kan steeds beter vertellen of opschrijven wat het denkt, bedoelt of meemaakt.
De motoriek van een 6 jarig kind gaat steeds beter en de lichamelijke- en taalontwikkeling van je kind zijn zo goed als voltooid. Rond deze leeftijd is je kind klaar om te gaan leren lezen en schrijven.
Zelf mooie letters maken betekent vooral veel oefenen. Je moet de tijd nemen. Hoe sneller je schrijft, hoe slordiger de letters eruit zullen zien. Ook is het aan te raden om de punt van de pen overal even snel te bewegen, dus na een bocht even snel als in een bocht.
Onder het voorbereidend schrijven verstaan zij activiteiten die door kleuters gedaan worden ter voorbereiding op het schrijven. De volgende soorten oefeningen worden genoemd: Grof motorische vaardigheidsoefeningen. Fijn motorische vaardigheidsoefeningen.
Wanneer je kleuter het duidelijk leuk vindt om letters en woordjes te leren, kun je ervoor zorgen dat hij vaak met letters in aanraking komt. Zet zijn naam bijvoorbeeld op de deur van zijn slaapkamer en op de beker waar hij uit drinkt. Of plak etiketjes met het juiste woord op de meubeltjes in zijn kamer.
Welke letters leert je kind in kern 1? In kern 1 van Veilig leren lezen kim-versie leren de kinderen de letters p, aa, r, e en v. Met deze letters en de letters van de vorige kern (i,k, m en s) kunnen ze nu al zinnen en korte tekstjes lezen.
“Motorisch zijn de meeste kleuters nog niet zodanig ver ontwikkeld dat ze al kunnen schrijven. Toch merk ik in de praktijk dat er toch al (aardig wat) schrijfdoelen worden gesteld aan kinderen. Deze doelen komen meestal voort uit het creëren van een soepele overgang tussen groep 2 en 3.
Je kunt veranderingen aanbrengen in de vorm van de letters, de spatiëring, de richting, grootte, kwaliteit van de lijntjes en de schuinte van de woorden. Als je een of meer van deze punten verbetert zal je hele handschrift mooier worden.
Wie klein schrijft, is meestal verlegen of teruggetrokken, leergierig, geconcentreerd en erg nauwkeurig. Als je letters een gemiddelde grootte hebben, kan je je goed aanpassen aan verschillende situaties. Mensen met een groot handschrift zijn meestal erg openhartig, sociaal en houden van aandacht.
Om te starten met kalligrafie heb je niet veel nodig: pen, penpunt, papier en inkt. Bij het kiezen van een pen heb je keuze uit twee soorten: een rechte penhouder en een oblique (schuin). Vrijwel iedereen raad ik aan om met een oblique aan de slag te gaan, zowel linkshandigen als rechtshandigen.
Een beitelpunt is vooral geschikt voor het creëren van een sierlijk en zeer treffend handschrift. De punten hebben de vorm van een wig, wat betekent dat ze een bredere kant en een hele smalle kant hebben. Afhankelijk van hoe u de pen vasthoudt, kunt u een bredere of smallere streek neerzetten.
U neemt uw gelakte plankje en een stukje carbonpapier. Met een pen drukt u de getekende tekst door die nu met dunne lijntjes op uw plankje staat. U schildert de letters met een echte letterzetter namelijk een marterharen penseel. Neem niet te snel drogende / al te dikke lak, want dat geeft ongelijke oppervlakken.
Bekende fonts zonder schreef die vaak gebruikt worden zijn Arial en Calibri (terug te vinden in Microsoft Word). Daarnaast word de voorkeur voor deze fonts gegeven voor het web, ze staan vaak zakelijker en professioneler en zijn gemakkelijker te lezen.
Een kind van 4 jaar kan goed zijn evenwicht bewaren en kan hinkelen. Hij kan een kleine bal vangen en hij begint te oefenen met activiteiten als fietsen (zonder zijwieltjes) en rolschaatsen. Hij vindt het erg leuk om te rennen, te springen en te klimmen.
Je kind van 5 jaar kan:
de cijfers 1 t/m 10 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op en hoeveelheden t/m 12 vergelijken en ordenen (meer, minder, verschil, alles) en schatten. groepjes herkennen van 6 zonder te tellen.
* In Een goede leesstart van Lidy Ahlers 'moeten kinderen ongeveer tien letters kennen voordat zij naar groep 1 gaan' (p. 16).
Je kind van 7 jaar kan:
zinnen van drie tot vier woorden schrijven.
Voor kinderen binnen deze leeftijdscategorie gaat er een wereld open, letterlijk: ze leren lezen. Daardoor gaan ze opeens van alles om zich heen begrijpen: verkeersborden, naamborden, menukaarten, producten in de supermarkt, ga zo maar door.
Sommige kinderen kunnen niet wachten tot ze zelf kunnen lezen. Eén op de tien kleuters leert zichzelf lezen in groep 2 en er zijn zelfs kinderen die er nóg vroeger bij zijn. Peuters en kleuters zijn volop aan het ontdekken hoe al die lettertekens zich verhouden tot de werkelijkheid.