96% van de Nederlanders is actief op social media. Gemiddeld besteden we dagelijks 98 minuten op social media. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar brengen de meeste tijd door op social media; gemiddeld 143 minuten per dag. Met evengoed 82 minuten per dag, besteedt de 65+ leeftijdscategorie de minste tijd op social media.
Gemiddeld gebruiken Nederlanders social media 107 minuten per dag, 10 minuten meer dan een jaar eerder.
In Nederland zitten we dagelijks 1,5 uur op verschillende social media platformen. Dit doen we met name om op de hoogte te blijven van nieuws en gebeurtenissen. Daarnaast zijn we op zoek naar een vorm van vermaak, of we vullen er onze vrije tijd mee wanneer we even niets om handen hebben.
Met name onder jongeren is het gebruik van social media het afgelopen jaar toegenomen, zo zien we in Nationale Social Media Onderzoek 2021. Jongeren geven aan dat ze per dag ruim een kwartier langer op social media zitten dan een jaar geleden. Totaal spenderen zij nu 160 minuten per dag aan social media.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Het populairst zijn WhatsApp, YouTube en Facebook. Onderzoeksbureau Newcom trekt die conclusie op basis van 7000 respondenten. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar zitten dagelijks het langst op sociale media: gemiddeld twee uur en ruim twintig minuten. Over de hele linie wordt meer tijd aan sociale media besteed.
Nederlanders besteden 5,5 uur per dag achter een scherm. Drie uur en 9 minuten worden aan een computer- of tabletscherm gespendeerd. De mobiele telefoon krijgt gemiddeld 2 uur en 21 minuten aandacht per dag. Daarmee blijft Nederland ver achter bij het wereldwijde gemiddelde van 7 uur schermtijd.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Tik op of op je profielfoto rechtsonder om naar je profiel te gaan. Tap in the top right, then tap Your activity. Tik op Bestede tijd. Je ziet de gemiddelde op Instagram doorgebrachte tijd van de afgelopen week.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Uit het onderzoek blijkt dat gebruikers van Instagram met een leeftijd onder de 25 jaar gemiddeld iets meer dan 32 minuten op de app zitten. Mensen met een leeftijd boven de 25 jaar gebruiken Instagram 24 minuten per dag.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
Over het algemeen worden de sociale media het meest gebruikt in de Scandinavische landen. In Nederland zijn beide netwerken net iets populairder dan gemiddeld. Hieronder zie je de verschillen in gebruik van Instagram en Facebook per land.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
In Nederland spenderen we gemiddeld 5,5 uur per dag achter een scherm. Drie uur en negen minuten op een computer of tablet, twee uur en 21 minuten op een mobiele telefoon. Dat lijkt misschien veel, maar uit het onderzoek van TEAM LEWIS en GMI blijkt dat Nederlanders ver onder het gemiddelde zitten.
Een algemene regel is: niet meer dan twee tot drie uur beeldschermtijd per dag. Drie uur is al veel. Vooral als je wilt dat er nog tijd over is voor beweging en andere dingen. Het is belangrijk om regels te hebben voor hoe je kind media gebruikt.
Hoeveel tijd besteden we aan het kijken naar onze schermen? Volgens onderzoek van VisionDirect brengen Nederlanders gemiddeld 3,5 uur per dag aan schermtijd door. In maart 2020 was het totaal aantal uren dat naar schermen werd gekeken opgelopen tot meer dan 10 uur.
Wat is nu de juiste frequentie? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat je het beste iets kunt posten als het bereik van de vorige post substantieel is afgenomen. Op LinkedIn en Instagram is dat gemiddeld na een dag of 3, op Facebook na twee dagen en op Twitter kan je rustig iedere dag iets posten.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
En natuurlijk vooral: welk doel wil je bereiken met Instagram? De Instagram stories die jij gaat posten, moeten jou namelijk helpen om dat doel te halen. Zorg in ieder geval dat je twee keer per dag een story post met zo'n 10-11 uur tussen die stories.
Fidget Slak
Na de Fidget Spinner en Pop It gaat dit de rage worden van het jaar 2022.
Als je echt zelf plezier hebt in dat wat je maakt, beleven jongeren er ook plezier aan. Alleen met creatieve, bijzondere en spannende dingen spreek je jongeren aan en krijg je hun echte aandacht. Omdat ze zoveel delen op Snapchat, Whatsapp en Instagram krijgt een leuke en goede campagne al snel een sneeuwbaleffect.
Zoals nu momenteel de rage is met Squid Game, waar veel bedrijven op inspelen. Voorlopig zal de Squid Game ook nog niet afnemen in populariteit. Het is wachten tot de eerste (bord)spellen hiervan op de markt komen. Steeds meer films en series draaien om speelgoed en games.