Bij het controleren van de spanning moeten uw banden koud zijn. Rij daarom niet meer dan 5 kilometer voordat u de banden controleert of laat na het rijden de banden van 15 minuten afkoelen. Bandenfabrikanten bevelen aan de bandenspanning minimaal één keer per maand te controleren.
Alle autobanden lopen langzaam leeg, ook als de auto stilstaat of je weinig kilometers maakt. De adviesspanning vind je in het instructieboekje. Belangrijk om te weten: heb je al 15 minuten of 5 kilometer gereden, dan moet je daar 0,3 bar bij optellen.
Banden. Steeds meer auto's hebben een controlesysteem voor de bandenspanning en vanaf 2014 is dit op nieuwe auto's zelfs verplicht. Als dit lampje geel/oranje brandt, heeft een van de banden te weinig spanning en is mogelijk zelfs lek. Parkeer de auto op een veilige plaats en controleer de banden.
Temperatuur van banden en wegprestaties
Banden warmen geleidelijk op tijdens het rijden. Het schoudergedeelte wordt het warmst, vooral in bochten. De temperatuur van de banden tijdens het rijden moet ongeveer 60⁰C zijn. Om dit te bereiken moet de auto ongeveer 30 minuten rijden.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
De meest voorkomende redenen van spanningsverlies in de band. natuurlijke binnendringen van lucht onder druk door bandcomponenten,beschadiging van de velg (krassen, scheuren, verdikking, roest enz.)
Bij een te lage bandenspanning is er juist ongelijkmatige verdeling van de druk. Hierdoor neemt slijtage aan de randen van de autoband toe. De band kan hierdoor vervormen, heeft een langere remweg, een instabiele wegligging en verbruikt meer brandstof.
Je moet koste wat het kost voorkomen dat je hem te hard of te zacht oppompt. Om te controleren of de band de juiste druk krijgt, lees je gewoon de cijfers op het display. In het geval van te veel oppompen, moet de lucht weglopen om vervolgens opnieuw op te pompen totdat de druk goed is.
Een te hoge bandenspanning zorgt voor een versnelde slijtage in het midden van de autoband. Dat betekent dus sneller nieuwe banden kopen, en dat is zonde van het geld. Bij te hoge spanning heb je ook minder grip op de weg, trilt de band meer en gaat het algehele rijcomfort achteruit.
Bij mijn achterwielaangedreven auto zijn de achterbanden harder dan voor. Daarnaast speelt de gewichtsverdeling een rol. Bij veel auto's is de voorkant zwaarder dan achter en heb je voor dus een hogere bandenspanning nodig.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Banden oppompen: een handig stappenplan
Probeer één keer per maand je bandenspanning te controleren. Doe dit bij voorkeur als je banden 'koud' zijn. Je banden zijn koud als je minder dan vijf kilometer hebt gereden.
Let erop dat de maximale bandenspanning kan afwijken van de standaard aangegeven lastindex. Bijvoorbeeld, een standaard band heeft vaak een lastindex van 2.4 bar, maar veel standaard banden kunnen een spanning van wel 3 bar aan.
Over het algemeen is de minimale bandenspanning 2.0 bar en de maximale bandenspanning 3.0 bar. Vaak zit er een klein verschil in de bandenspanning van de voor- en de achterbanden. De meeste auto's zijn achter namelijk zwaarder.
Waarom loopt een autoband langzaam leeg? Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar.
De af-fabriek geadviseerde bandenspanning is inderdaad 2.2.voor en 2.0 bar achter. In een beladen toestand is dat respectievelijk 2,4 en 2,8 bar. U kunt gerust de gebruikelijke bandenspanning aanhouden en de verhoogde bandenspanning wanneer u met een beladen auto op pad gaat.
Herkennen van een lekke band
Het rolgeluid van de autoband zal veranderen. Vlak na het lek gaat het rubber harder 'zoemen'. Als er nog minder lucht in de band zit, dan hoor je al snel een klapperend of kloppend geluid.
Het rubber van een uitgedroogde band is minder soepel en raakt sneller beschadigd. Hierdoor kunnen zelfs stukjes rubber losraken, waardoor het karkas of canvas zichtbaar wordt. De kans op een klapband is groot bij een band met scheuren in het rubber. Op de plekken met scheuren is het rubber minder sterk.
Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'. Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt.
De auto heeft misschien veel korte stukjes gereden. Er kan dan eerder vervuiling in de motor optreden en motorolie veroudert sneller. Er zijn ook onderdelen die niet slijten van kilometers maar verouderen, zoals aandrijfriemen, rubbers en vloeistoffen.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.