Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Het recht op retour binnen de zichttermijn staat los van het recht op garantie. Gaat er iets kapot, dan ligt de bewijslast dat je daar schuld aan hebt de eerste zes maanden bij de verkoper; daarna moet je bewijzen dat het niet door jouw toedoen is.
Als je iets in een winkel hebt gekocht is het wettelijk gezien zo: koop is koop. Ga in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uit kunt komen als je spijt hebt van een aankoop. Als je je aankoop online, telefonisch of aan de deur hebt gedaan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Iedere webshop moet dit formulier aanbieden. Je kunt het ook op een andere manier melden, bijvoorbeeld door een e-mail te sturen of online een contact- of retourformulier in te vullen. Vaak kun je het product ook terugsturen met een verklaring dat je het product wil herroepen, zonder de herroeping eerst te melden.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.
Recht van Retour is een overeenkomst tussen een leverancier en verkoper omtrent de producten die worden afgenomen. Hierbij zal de winkelier op voorhand de producten inkopen, dit is nog zoals het normaal gesproken werkt. Mocht er voorraad overblijven, dan zal de leverancier deze producten weer retour nemen.
Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid ('ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon'), maar dit is in feite een gunst van de winkelier. Een winkel is dus in het algemeen niet verplicht om een product van u terug te nemen als het product u niet bevalt.
Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.
Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder te vertellen waarom je iets wilt retourneren, afzien van je koop.
Wat houdt de zichttermijn precies in? Tijdens deze 30 dagen mag je het product bekijken en eventueel proberen zoals je dat ook in een fysieke winkel zou kunnen doen. Een luchtbevochtiger mag bekeken worden, maar mag niet in gebruik worden genomen.
Laat de verkoper weten dat u de koop ongedaan maakt binnen de wettelijke bedenktijd. Deze is 14 dagen. Gebruik daarvoor het herroepingsformulier of onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst bedenktijd.
Heb je iets gekocht in een winkel? Dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt alleen van de aankoop af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Ruilen en retourneren is dus geen recht, maar een service.
Webwinkel mag geen kosten in rekening brengen voor een retour. De consument heeft juist het recht om producten binnen 14 dagen retour te zenden. Dit moet kosteloos kunnen. Behalve dus potentieel de kosten voor het terugsturen zelf.
Koopovereenkomst schriftelijk ontbinden
Schrijf de verkoper dan een brief. Zeg dat de verkoper het product niet heeft kunnen repareren. Of dat hij geen nieuw product wil geven. En dat u daarom de koopovereenkomst wilt ontbinden.
Tijdens bedenktijd kosteloos afzien van koop
Na het tekenen van het koopcontract heeft u nog 3 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop. U hoeft daarvoor geen reden op te geven.
Als u een product of een dienst koopt in een winkel, kunt u er in principe helemaal niet meer onderuit. Wettelijk gezien hebt u geen herroepingsrecht. Ook al zijn ze niet wettelijk verplicht, voorzien sommige verkopers toch de mogelijkheid om een artikel te ruilen of om de terugbetaling ervan te vragen.
Als u iets per telefoon of online bestelt, koopt u op afstand. U heeft dan recht op 14 dagen bedenktijd.
Hoe is dit wettelijk geregeld? Volgens de wet moet u het aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terugbetalen binnen veertien dagen na het ontbinden van de overeenkomst. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/bedenktijd .
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Wat kost retourneren? Of je betaalt om je pakket terug te sturen, hangt af van de verzender. Bij sommige verkopers kun je je bestellingen kosteloos retourneren. Is dat niet het geval, dan regel je de retourzending eenvoudig via DHL.
Termijn waarbinnen je artikelen naar de leverancier kunt terugsturen.