Hoelang duurt het voordat een parkeerverwarming de motor en het interieur opwarmt? Dat is erg afhankelijk van de temperatuur van de omgevingslucht en de grootte van het voertuig. Meestal is een verwarmingsperiode van 20 tot 30 minuten echter voldoende om oncomfortabele vrieskou te veranderen in een comfortabele warmte.
Standkachel – Verbruik
De wateromloop pomp (standkachel) wordt in werking gesteld en betrekt zijn stroom direct van de accu. De consumptie is ongeveer 100 watts, welke gelijk is aan de consumptie van een verwarmbaar achtervenster. Ook vraagt de (buiten het contact om bediende) aanjager enige stroom.
Het verbruik van de meeste standkachels ligt ongeveer rond de 0,24 liter per uur op maximum vermogen en 0,1 liter per uur op minimum vermogen.
Een standkachel is feitelijk een soort van CV-ketel. Hij maakt gebruik van de benzine- dan wel diesel uit de tank van de auto om te functioneren. Wanneer de standkachel inschakelt wordt in de verbrandingskamer een vlam ontstoken. Het koelwater van de auto stroomt door de standkachel om zodoende op temperatuur te komen.
Eigenlijk is een standkachel een soort kleine cv-ketel in je auto, die je op een door jou te bepalen tijdstip kunt laten inschakelen. Hij zuigt lucht en een beetje brandstof aan, wat vervolgens tot ontbranding wordt gebracht. De koele interieurlucht gaat dan langs een warmtewisselaar en wordt weer de cabine ingeleid.
Standkachels zijn wel wat prijzig. Je moet toch al gauw denken aan bedragen rond de 1500 euro. Dit geldt zowel voor vooraf ingebouwde kachels als wanneer je het nadien laat doen. De inbouwkosten drukken een hoge prijs op dit product.
Ook in de zomer biedt een standkachel voordelen. De eerste hete lucht in de voertuig binnenruimte kan door een extra schakeling, samen met de standaard bediening worden weggeblazen wat het koelen van de voertuigbinnenruimte tot effect heeft.
Een standkachel is een met brandstof gestookte lucht- of waterverhitter. Deze kachel wordt vaak ingebouwd in auto's, vrachtwagens en schepen. De kachel kan los functioneren van de aanwezige motor in het voertuig of vaartuig.
De standverwarming is een van twee deelfuncties van de verwarming van de auto. De verwarming is op de wielkast rechtsvoor gemonteerd. Bij een actieve standverwarming brandt dit symbool op het bestuurdersdisplay.
De prijs voor het inbouwen van een standkachel is afhankelijk van het type auto dat u heeft en voor welke bediening er gekozen wordt. Het inbouwen van een standkachel kan al vanaf € 1500. - inclusief btw.
Hoeveel brandstof verbruikt een parkeerverwarming? Natuurlijk zijn de moderne parkeerverwarmingssystemen van Webasto geoptimaliseerd, zodat ze weinig brandstof verbruiken. Ze vereisen op vol vermogen gemiddeld maar 0,6 l/uur – dus 0,3 l gedurende 30 minuten.
Qua verwarmingssysteem zijn er twee typen: verwarming via circulerende lucht (gedwongen) en verwarming via circulerende vloeistof. Het systeem van circulerende lucht is veruit het populairst. Zo is 95% van de campers uitgerust met Truma luchtverwarming en 5% met Alde vloeistofverwarming.
Een standkachel is een luchtverwarmer die zorgt voor een aangename warmte bij een uitgeschakelde motor. Ideaal voor zowel campers, bestelwagens als trucks. Een standkachel werkt als volgt: een brandstofpompje haalt diesel uit de tank van uw voertuig. In de verwarming ontsteekt een gloeistift de brandstof.
een standkachel verbruikt ongeveer 4 liter diesel per dag.
Een standkachel zorgt ervoor dat u op ieder moment van de dag in een verwarmde Audi met ontdooide ruiten kunt wegrijden. Naast comfort, verwarmt de standkachel ook uw motor op zodat u altijd met een warme motor rijdt. Dit is goed voor het milieu en de levensduur van uw Audi.
De kachelradiateur van de auto zorgt ervoor dat lucht het verwarmingssysteem ingetrokken wordt. Vervolgens warmt de motor van de auto deze lucht op. De blower blaast de warme lucht de auto in.
De ingebouwde ventilator zuigt lucht aan van buiten die verwarmd wordt als het de warmtewisselaar passeert. Deze lucht wordt in het interieur geblazen. Alle uitlaatgassen worden naar buiten geblazen. Er is geen kwaliteitsverlies van hete lucht doordat het verbrandingscircuit gescheiden is van het verwarmen.
Veel mensen vragen zich af waar de standkachel in het voertuig kan worden geplaatst. Dit zijn de plaatsen waar we bij standaard montage de standkachel kunnen inbouwen. Let op, dit is altijd binnen, niet onder het voertuig of in de motorruimte. Het verschilt per voertuig wat de beste inbouw locatie is.
In geval van originele standkachel van vw zit er een klep in die gesloten wordt als de standkachel aangezet wordt en zodoende het motorblok circuit afsluit. op deze manier wordt de hoeveelheid op te warmen vloeistof dus beperkt en is het interieur snel warm.
Bij 5-series (E39), 7-series (E38) en de X5 (E53) kan de standkachel softwarematig geactiveerd worden. U kunt dan via het aanwezige scherm in de auto timers instellen om de auto automatisch te laten opwarmen tijdens de koude winter ochtenden.
Een standkachel zorgt ervoor dat u op ieder moment van de dag in een verwarmde Mercedes met ontdooide ruiten kunt wegrijden. Naast comfort, verwarmt de standkachel ook uw motor op zodat u altijd met een warme motor rijdt. Dit is goed voor het milieu en de levensduur van uw Mercedes.
Webasto zorgt voor een warme cabine en warm water als u tijdens uw vakantie op avontuur gaat. We bieden de ideale oplossingen om u onderweg meer onafhankelijkheid te bieden – welk soort recreatievoertuig u ook gebruikt; van campers tot volledig geïntegreerde kampeerauto's.
Een diesel heteluchtkachel is de ideale kachel voor aan boord. Door de hete lucht is het schip snel op temperatuur en de meeste kachels zijn voorzien van een thermostaat voorziening zodat de temperatuur goed te regelen is en de kachel alleen aan slaat als dat nodig is.
In de winter is alleen een kachel niet voldoende om u warm te houden. De hele caravan moet worden verwarmd om condens te voorkomen. De meest geschikte verwarmingssystemen in een camper of caravan zijn centrale vloeistofverwarming of centrale luchtverwarming.
Let wel op dat het opwarmen van het water enige tijd in gebruik zal nemen. Aan te bevelen is om de temperatuurkeuze altijd op 60°C te zetten en niet op 40°C. Dit om bacterievorming tegen te gaan. Wanneer de caravan of camper langere tijd niet gebruikt wordt, dan altijd al het water af laten lopen.