Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen.
Let er hierbij op dat je goede, stevige startkabels gebruikt die de startstroom aankunnen. Laat beide auto's vijf minuten stationair draaien zodat de accu een minimum aan stroom krijgt en rijd daarna in ieder geval een half uur met de auto zodat de accu goed geladen wordt.
De autoaccu is leeg. Opladen, hoe lang duurt het in zijn totaliteit? In totaal zal dit ongeveer drie kwartier in beslag nemen. Dit zijn 5-10 minuten voor het aansluiten en loskoppelen van de startkabels.
Oplossingen voor een lege accu
Thuis opladen van je motoraccu: je kunt een motor accu die te leeg is opladen met behulp van een goede acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer goed zijn, anders is vervangen de enige optie.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Stap je toch in een auto die lang heeft stilgestaan, start dan direct bij het inschakelen van het contact. Zet niet eerst de lampen, airco of andere elektrisch aangedreven onderdelen aan. Daarmee kun je de laatste stroom uit de accu halen, waardoor starten niet meer gaat.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Zonder een werkende accu werkt er eigenlijk niets in de auto. Het dashboard zal onverlicht blijven. De radio zal u niets anders dan saaie stilte bieden en het allerbelangrijkste: de motor zal niet eens kunnen starten.
Je steekt een druppellader in een stopcontact en sluit hem vervolgens aan op de batterijen. De oplader zet vervolgens de elektriciteit om in stroom die in de batterijen kan worden opgeslagen. De batterijen halen langzaam energie uit de opladers, waardoor de kans op schade wordt beperkt.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem.
De accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank: een auto heeft tal van onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Daarom is het verstandig minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Door één keer per week een ritje met je auto te maken, zorg je ervoor dat de dynamo van de auto weer stroom aan de accu kan geven. Zo laat je de accu weer op en voorkom je een telefoontje naar de Wegenwacht.