Psychosociale risico's op het werk omvatten professionele risico's die de werknemers psychische en eventueel ook lichamelijke schade kunnen berokkenen. Ze kunnen ook een impact hebben op de veiligheid op de werkvloer en het goed functioneren van de bedrijven.
Een psychosociale risico is de kans dat één of meerdere werknemers psychische schade ondervinden, al dan niet gepaard met lichamelijke schade, ten gevolge van een blootstelling aan de elementen van de: arbeidsorganisatie. arbeidsinhoud. arbeidsvoorwaarden.
Hoe een werknemer zich voelt op de werkvloer, heeft niet alleen invloed op zijn functioneren, maar ook op zijn gezondheid. Als werkomstandigheden, zoals de psychische druk en de omgang met anderen, niet goed zijn, kan er werkstress ontstaan. Ook wel psychosociale arbeidsbelasting (PSA) genoemd.
Met de methode van de 5 A's (Alertheid, Aanvang, Analyse, Aanbod, Afsluiting) leer je gebruik te maken van de juiste gespreksstructuur in klantenservice. Daarnaast vertellen we hoe je ook inhoudelijk goed voorbereid een klantgespreek aangaat aan de hand van de 4 A's (Analyse, Aanleiding, Aanpak, Afspraak).
In de sector Zorg en Welzijn spelen meerdere arbeidsrisico's. Daarvan zijn psychosociale arbeidsbelasting, fysieke belasting en biologische agentia (bacteriën en virussen) de oorzaak van de meeste uitval. Bovendien versterken deze risico's elkaar, waardoor het belangrijk is om ze alledrie aan te pakken.
Psychische problemen hebben te maken met uw gevoelens en gedachten. Sociale problemen hebben te maken met andere mensen of instanties. Psychosociale problemen zijn een combinatie van deze twee. Ook kunt u er lichamelijke klachten bij krijgen (zoals hoofdpijn, hartkloppingen, slecht slapen).
In deze blog verken ik de veranderingen op de arbeidsmarkt vanuit vier A's die de kwaliteit van werk (of arbeid) typeren: arbeidsinhoud, arbeidsomstandigheden, arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen. Deze vier A's vormen ook de kern van de strategische kennisagenda van het CAOP.
De onderdelen zijn arbeidsinhoud, arbeidsomstandigheden, arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen. Deze indeling wordt aangehouden in dit onderzoek om de tevredenheid te meten.
De arbeidsomstandigheden van een onderneming bepalen de arbeidsbelasting op de individuele werknemer. Werkdruk, werktijden, werkhouding en werkplek zijn factoren die van invloed zijn op de arbeidsomstandigheden. Deze factoren kunnen zowel fysieke als psychische invloed hebben op werknemers.
Werkdruk kan leiden tot stress en ziekteverzuim en uiteindelijk tot langdurige uitval en mogelijk zelfs arbeidsongeschiktheid. Werknemers die langdurig te maken hebben met te hoge werkdruk raken niet alleen gestrest, maar ook gedemotiveerd. Als zij uitvallen, is de stap terug naar werk extra moeilijk.
Arbeidsomstandigheden zijn alle tastbare en niet tastbare factoren die betrekking hebben op de arbeid in dienst van een werkgever. Het begrip heeft zowel betrekking op de fysieke werkomgeving als op de psycho- sociale relaties met leidinggevenden, collega's en derden.
Door een analyse van de psychosociale risico's is het mogelijk om een reeks risicofactoren naar voren te brengen en een reeks van preventieve acties voor te stellen om ervoor te zorgen dat ze moeilijker kunnen ontstaan.
Is een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming verplicht? Ieder bedrijf is verplicht goed voor zijn medewerkers te zorgen en aan preventie en bescherming te doen. Dit regel je via een Interne én een Externe DPBW. Een IDPBW moet minstens één preventieadviseur tellen.
De preventieadviseur psychosociale aspecten kan een verzoek tot formele psychosociale interventie wegens psychosociale risico's of voor feiten van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk (voorheen werden ze met redenen omklede klachten genoemd) ontvangen en behandelen.
Arbeidskwaliteit, ook wel kwaliteit van de arbeid of kwaliteit van werk, betreft de eigenschappen van de arbeid zelf - de intrinsieke kwaliteit - en de gevolgen daarvan voor de werknemer. Het laatste wordt bepaald door de mate waarin het werk aan de behoeften van de werknemer kan voldoen, de afstemming of fit.
Arbeidsinhoud: het soort van taken dat medewerkers moeten verrichten, de mogelijkheden die het werk biedt om iets bij te leren, de ruimte die men krijgt om zelf de werkwijze te bepalen of mee essentiele beslissingen over het werk te nemen.
Arbeidsorganisatie is een ruim begrip. Het verwijst naar de wijze waarop het werk is georganiseerd, aangestuurd. Het omvast aspecten zoals het toewijzen van taken, procedures, arbeidstijdschema's, werktempo, leiderschap, hiërarchische en beslissingsstructuren, ...
In de catalogus staan de volgende arbeidsrisico's beschreven: fysieke belasting (ergonomie, beeldschermwerk), psychosociale arbeidsbelasting (werkdruk, ongewenst gedrag), gevaarlijke stoffen en biologische agentia, zwangerschap en arbeid en algemeen arbobeleid (BHV).
Iedere werknemer heeft te maken met lichamelijke belasting. Bijvoorbeeld bij het verplaatsen van producten (tillen, dragen, duwen, trekken). Dan worden de spieren en gewrichten in rug, schouders en armen zo intensief, lang of vaak gebruikt dat lichamelijke overbelasting kan ontstaan.
Een voorbeeld van een psychosociaal probleem: iemand voelt zich angstig of somber omdat zijn partner zich nooit aan afspraken houdt. Omdat het niet lukt het probleem zelf op te lossen, gaan die gevoelens zijn leven beheersen. Hij voelt zich gespannen en machteloos. Daardoor gaat het op zijn werk ook slechter.
Hieronder vallen de antisociale, borderline, theatrale en narcistische persoonlijkheidsstoornissen. Mensen die in het dagelijks leven zeer angstig en onzeker zijn. Hieronder vallen de ontwijkende, afhankelijke en dwangmatige persoonlijkheidsstoornissen.
Stressoren zijn omstandigheden of gebeurtenissen die gepercipieerd worden als bedreigend voor het psychosociale evenwicht. Voorbeelden van stressoren zijn: een echtscheiding, ernstige ziekte (ook van partner/kind), rouw, problemen op het werk, het verlies van werk, veeleisende opvoedtaken of intensieve mantelzorg.