reken dan uit hoeveel dagen je denkt nodig te hebben om alles te leren voor de toets. Stel je moet 3 blokken leren reken dan uit dat je 4 dagen voor de toets begint.
Schrijf per dag op hoeveel uur je beschikbaar hebt om te leren. Zorg er wel voor dat je niet teveel uren op een dag inplant en zorg er ook voor dat je vrije tijd inplant. Niemand kan uren achter elkaar leren. Voor de meeste mensen is het zo dat ze zich ongeveer 30 tot 45 minuten goed kunnen focussen.
Als dat nog niet genoeg motivatie om je leerlingen in beweging te krijgen! Uit het onderzoek blijkt zelfs dat sporten kort voor een proefwerk of examen leerlingen helpt om een beter resultaat te halen.
Een schoolweek duurt in het voltijds secundair onderwijs minstens 28 lesuren van 50 minuten. In de meeste scholen is er tussen de 32 en 36 uur les per week. Je school kan dat zelf bepalen. De lesuren moeten gelijkmatig over 5 lesdagen gespreid zijn.
Leer maximaal 25 minuten en neem daarna 5 minuten pauze.
Wel is het zo dat we vaak maar maximaal 25 minuten geconcentreerd ergens aan kunnen werken. Je hersenen hebben namelijk tijd nodig om alles te kunnen verwerken en kunnen maar beperkte hoeveelheid nieuwe informatie aan (zie cognitive load theory).
Maak het zoveel mogelijk leeg, en zorg dat er alleen die dingen op staan die je echt nodig hebt. ♥ Zet ook op je planning: EVEN NIETS DOEN! Pauzes tussen het leren zijn essentieel! Even je gedachten ergens anders, kletsen met je moeder, hard meezingen met je favo nummer, wat eten en drinken.
Ter voorbereiding van de toets leer je dus de theorie en oefen je met sommen om de theorie toe te passen. Zorg er voor dat je op het niveau van de toets oefent. Bij de meest gebruikte wiskunde methode Getal en Ruimte maak je bijvoorbeeld niet alleen de D-toets en de Herhaling.
Iedereen kan wiskunde leren! Methodiek is ook enorm belangrijk en iets dat we allemaal kunnen verbeteren om zo onze relatie met wiskunde een beetje meer liefdevol te maken. De lesmethode is de manier van lesgeven, die moet aansluiten op de leerstijl van een leerling, wat de manier is waarop iemand iets leert.
Wiskunde is eigenlijk veel meer een vaardigheid dan een leervak. Je moet het vooral veel doen! Je kunt het wel een beetje vergelijken met het spelen van een instrument. Je moet er eerst wel wat voor leren (snappen hoe het instrument en de muziek in elkaar zit), maar je moet er vooral heel veel voor oefenen.
Het vak wiskunde B is voor veel middelbare scholieren erg lastig. Om het toch goed te kunnen beheersen vóór het eindexamen, is het belangrijk om veel te oefenen met de lesstof. Naast het maken van je huiswerk van school kun je dit ook doen door te oefenen met oude wiskunde B examens.