Hoe lang moet je de administratie bewaren voor de Belastingdienst?

U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren. Kijk hier wat u moet bewaren en hoe u uw administratie bewaart.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe lang moet je papieren bewaren voor de belasting?

Geen bewaarplicht voor particulieren

Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Welke administratie mag weg in 2023?

Pas vanaf boekjaar 2022 (aj. 2023) moet u alles tien jaar bijhouden. Begin 2023 mag u dus in principe alles van 2015 (of eerder) wegdoen. Op dit principe zijn er wel uitzonderingen, zoals voor uw investeringsfacturen en de boekhouding voor jaren met een fiscaal verlies.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemingsdatabank.indicator.be

Wat valt er onder de fiscale bewaarplicht?

Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Welke administratie moet je bewaren?

Welke documenten moet je 7 jaar bewaren?
  • Grootboek.
  • Debiteuren- en crediteurenadministratie.
  • In- en verkoopadministratie.
  • Loonadministratie.
  • Voorraadadministratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gewoonopgeruimd.nl

Hoe lang bewaar ik mijn administratie?

24 gerelateerde vragen gevonden

Welke administratie moet je 7 jaar bewaren?

De basisgegevens uit uw administratie, zoals bijvoorbeeld de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie en het grootboek, moet u altijd 7 jaar bewaren. Voor de overige gegevens kunt u afspraken maken over kortere bewaartermijnen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe lang bankafschriften bewaren na overlijden?

Dat komt omdat bedrijven een eventuele schuld tot vijf jaar na het overlijden kunnen claimen bij de erfgenamen. Ook andere relevante documenten, zoals bankdocumenten, arbeidscontracten en loonstrookjes, houd je best minstens vijf jaar bij.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op izimi.be

Welke gegevens moet je 10 jaar bewaren?

Bewaartermijn administratie

Gegevens over onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u 10 jaar bewaren. Als u u goederen of diensten verkoopt in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen én u heeft gekozen voor het éénloketsysteem (One Stop Shop) is de bewaartermijn ook 10 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Welk jaar administratie kan weg?

Als uw boekjaren de kalenderjaren volgen, betekent dit dat u na 31 december 2019 uw administratie over 2012 en eerdere jaren mag weggooien. Als u bepaalde documenten nog nodig hebt, bijvoorbeeld contracten, pensioen- en lijfrentepolissen, moet u deze echter nog wel bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op melkvee100plus.nl

Welke documenten moeten bewaard worden?

De volgende documenten moet u levenslang bewaren:
  • globaal medisch dossier. ...
  • diploma's en professionele titels.
  • geboorte-, adoptie- of erkenningsakten.
  • documenten met betrekking tot wettelijk of ongehuwd samenwonen, samenlevingscontract, huwelijkscontract, trouwboekje of echtscheidingsvonnis.
  • notariële akten.
  • schenkingsakten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Wat kan er gebeuren als je je administratie niet lang genoeg bewaard?

Het niet correct bijhouden van de administratie of het niet lang genoeg bewaren ervan kan voor vervelende consequenties voor het bestuur van de vennootschap zorgen. Er moet hier voornamelijk worden gedacht aan een omgekeerde bewijslast voor bestuurdersaansprakelijkheid in geval van faillissement.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wetrecht.nl

Hoe lang moet ik mijn facturen bewaren?

Hoe lang moet ik de boekhoudkundige documenten bewaren? De boekhoudkundige documenten – en alle stukken aan de hand waarvan het bedrag van de belastbare inkomsten kan vastgesteld worden – moeten bewaard worden gedurende de 10 jaren (of de 10 boekjaren) die volgen op de belastbare periode waarop ze betrekking hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Hoe lang bewaart ING afschriften?

De bij- of afschrijvingen kun je eenvoudig downloaden als afschrift. Betaalrekening tot 10 jaar terug (9 jaar en de afgelopen maanden in het huidige jaar).Spaar- en/of Beleggingsrekening tot 8 jaar terug (7 jaar en de afgelopen maanden in het huidige jaar).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ing.nl

Hoe lang kan de Belastingdienst terug gaan?

U kunt een navorderingsaanslag krijgen binnen 5 jaar na het einde van het belastingtijdvak (meestal het kalenderjaar) of binnen 5 jaar na afloop van het tijdstip waarop uw belastingschuld is ontstaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe lang moet je een pensioenoverzicht bewaren?

Dan ben je wettelijk verplicht om je administratie minimaal 7 jaar te bewaren. Het is slim om je oude pensioenoverzichten te bewaren. Zo weet je hoeveel pensioen je opbouwt. Ook zijn oude pensioenoverzichten handig als je vermoedt dat er een fout is gemaakt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nn.nl

Wat moet je bewaren van je pensioen?

Bewaar ieder jaar die loonstrook en voeg die toe aan je pensioendossier. Wanneer jouw pensioenregeling een andere peildatum heeft, is het verstandig om de loonstrook te bewaren die bij die peildatum hoort.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bijnametpensioen.nl

Hoe lang facturen bijhouden als particulier?

Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende tien jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Hoeveel tijd kost administratie?

Volgens Basware Benelux is een gemiddelde ondernemer 16 uur en 53 minuten per maand kwijt aan de administratie. Dat zijn ongeveer twee werkdagen per maand. Vooral het opstellen en verzenden van facturen (1 uur en 55 minuten) en het opvolgen van openstaande facturen (1 uur en 45 minuten) kost de ondernemer veel tijd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vergelijk-boekhoudprogramma.nl

Hoe lang moet je gegevens van het UWV bewaren?

U moet de papieren van uw uitkering altijd minimaal 2 jaar bewaren. Als wij ernaar vragen, moet u deze papieren namelijk laten zien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op uwv.nl

Hoe lang wordt je data bewaard?

In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat geen concrete bewaartermijn voor persoonsgegevens. Organisaties bepalen zelf hoe lang zij persoonsgegevens bewaren. Wel zijn er concrete bewaartermijnen in andere wetten waar organisaties zich aan moeten houden. Bijvoorbeeld in belastingwetgeving.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autoriteitpersoonsgegevens.nl

Wie is een Administratieplichtige?

Wie moeten een administratie houden? Iedereen die (zelfstandig) een beroep of bedrijf uitoefent, is administratieplichtige. Denk daarbij aan een eenmanszaak, maar ook aan een VOF of een maatschap. Daarnaast rust op het bestuur van een rechtspersoon zoals een B.V. of een vereniging de plicht een administratie te voeren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op flinckadvocaten.nl

Wat gebeurt er met geld op rekening bij overlijden?

De bank blokkeert de toegang tot alle bankzaken van degene die is overleden. Denk aan rekeningen, betaalpassen en creditcards. Ook de toegang tot online bankieren wordt geblokkeerd. Open blijven alleen gezamenlijke rekeningen, zoals en/of-betaalrekeningen en gezamenlijke spaarrekeningen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nvb.nl

Hoe lang kan je een lijk bewaren?

U mag een overledene niet eerder dan 36 uur na overlijden laten begraven of cremeren.En niet later dan 6 werkdagen na overlijden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe snel overlijden melden bij bank?

Regelen in de eerste week na het overlijden

Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op notaris.nl

Waarom 7 jaar bewaarplicht?

Waarom hanteert de Belastingdienst de bewaarplicht? De bewaarplicht is er om de Belastingdienst de kans te bieden om administratie tot 7 jaar terug te kunnen controleren. Voor een controle kunnen verschillende aanleidingen zijn. Bijvoorbeeld als er sprake is van een verdachte aangifte.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op informer.nl

Populaire vragen