Hoe lang moet een vereniging de administratie bewaren?

Bewaarplicht van een stichting of vereniging
Alle documenten dienen, in het kader van de administratieplicht, zeven jaar bewaard te worden, tenzij in de belastingwetgeving anders is bepaald. Let hierbij op het feit dat er veel zaken tot de administratie gerekend moeten worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op acconavm.nl

Welk jaar administratie kan weg?

Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat moet je 10 jaar bewaren?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe lang moet je de administratie van een overledene bewaren?

Houdt er rekening mee dat u de administratie van de overledene minimaal vijf jaar dient te bewaren. Indien u daar behoefte aan heeft, vraag dan rouwbegeleiding aan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ntrs.nl

Welke documenten moet je bewaren?

aankoopfacturen en/of garantiebewijzen van elektrische toestellen, meubels. De wettelijke garantietermijn bedraagt namelijk minimaal 2 jaar. facturen en bewijs van betaling voor nutsvoorzieningen. Het gaat vooral over de facturen van gas, water, elektriciteit, telefoon en gsm, internet, teledistributie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

HOA Targeting You? Here's What You Can Do.

30 gerelateerde vragen gevonden

Welk boekjaar mag weg in 2021?

Als uw boekjaren de kalenderjaren volgen, betekent dit dat u na 31 december 2019 uw administratie over 2012 en eerdere jaren mag weggooien. Als u bepaalde documenten nog nodig hebt, bijvoorbeeld contracten, pensioen- en lijfrentepolissen, moet u deze echter nog wel bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op melkvee100plus.nl

Hoe lang boekhouding vzw bewaren?

Hoe lang moet ik de boekhoudkundige documenten bewaren? De boekhoudkundige documenten – en alle stukken aan de hand waarvan het bedrag van de belastbare inkomsten kan vastgesteld worden – moeten bewaard worden gedurende de 7 jaren (of de 7 boekjaren) die volgen op de belastbare periode waarop ze betrekking hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Welk boekjaar mag weg in 2022?

Wat kunt u nu opruimen? U kunt dus na het verlopen van de bewaartermijn uw oude administratie weggooien. Als het boekjaar van uw BV gelijk is aan het kalenderjaar, betekent dit dat u na 31 december 2020 uw administratie over 2013 en eerdere jaren mag weggooien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op shamrockadvies.nl

Hoe lang moet je afschriften van de bank bewaren?

Als particulier heb je geen wettelijke bewaartermijn voor bankafschriften. Je bent niet verplicht om ze te bewaren. Toch is het wel verstandig om je bankafschriften minimaal 5 jaar te bewaren. De Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nn.nl

Hoelang papieren overledene bewaren?

Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is 2 jaar voldoende. Nabestaanden zijn verplicht de administratie van de overledene af te wikkelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxvandaag.nl

Waarom 7 jaar bewaarplicht?

Wettelijke bewaarplicht

Omdat jouw boekhouding de basis is voor de belastingaangiften die je als ondernemer moet doen, wil de Belastingdienst die snel en goed kunnen controleren. Daarom ben je wettelijk verplicht om de boekhouding, bescheiden en andere gegevensdragers zeven jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op heinkoning.nl

Welke documenten moeten bewaard worden volgens de Archiefwet?

De algemene regels staan in de Archiefwet. Sommige regels zijn verder uitgewerkt in het Archiefbesluit en de Archiefregeling.
...
Bewaartermijnen archieven
  • adviezen en rapporten waarop ministeries hun beleid baseren;
  • bouwvergunningen;
  • documentatie rond bijzondere gebeurtenissen of rampen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat valt er onder de fiscale bewaarplicht?

Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Hoe lang moet je documenten bewaren?

Dat wil zeggen: houd alle mogelijke officiële documenten bij en doe dat voor tien jaar. Voor elk type document onthouden hoelang je het moet bijhouden, is overbodige moeite. Er is maar één uitzondering waarbij het langer moet en dat zijn documenten in verband met onroerende goederen. Die houd je 15 jaar bij.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kbc.be

Hoe lang moet je documenten bijhouden?

10 JAAR. Wettelijk gezien moet je jouw jaarlijkse loonfiches 10 jaar bewaren maar de overheid raad aan om deze tot aan je pensioen te bewaren. Bij bouw- en verbouwingsdocumenten geldt ook een termijn van 10 jaar; namelijk de facturen en contracten voor onroerende goederen, aannemers en architecten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op doccle.be

Hoe lang moet je facturen bewaren voor de belasting?

U bewaart de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen. Digitale facturen drukt u dus niet af, maar slaat u digitaal op. U bewaart de facturen 7 jaar. Facturen over onroerende zaken bewaart u 10 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe lang moet je oude polissen bewaren?

1 jaar. Van elke verzekering ontvangt u jaarlijks een nieuwe polis. Ook van uw energiekosten en de lokale belastingen krijgt u eens per jaar een overzicht. U bewaart de oude polissen en afrekeningen tot u de nieuwe heeft ontvangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikwoonleefzorg.nl

Wat moet je bewaren pensioen?

We raden u wel aan het pensioenoverzicht te bewaren. U behoudt dan alle gegevens die voor de opbouw van uw pensioen belangrijk zijn. Mocht u ooit vermoeden dat er iets niet klopt aan uw pensioen, dan kunt u dat nagaan aan de hand van de pensioenoverzichten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op pfdhl.nl

Welke administratie moet je bewaren?

Bewaarplicht administratie

het grootboek. de debiteuren- en crediteurenadministratie. de voorraadadministratie. de in- en verkoopadministratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Welke informatie mag de Belastingdienst opvragen?

U bent verplicht informatie te geven als wij daarom vragen. Daarbij gaat het alleen om informatie die van belang kan zijn voor uw eigen belastingheffing. Hebt u bijvoorbeeld nog bankafschriften en bonnetjes? Dan moet u het mogelijk maken dat wij deze inzien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Hoe lang rittenregistratie bewaren Belastingdienst?

De bewaartermijn rittenregistratie voor ZZP'ers en werkgevers bedraagt 7 jaar. Dit betekent dat u 7 jaar na een rit, deze aan moet kunnen tonen in uw rittenadministratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op routevision.nl

Hoe boek Ik kosten voor december met factuurdatum in januari?

Voor de BTW is in de basis de factuurdatum van belang. Aangezien je factuurdatum in januari staat betaal je dus pas in het eerste kwartaal van het volgende jaar de BTW over je omzet van december. Dit heeft uiteraard geen invloed op je resultaat en balans van het betreffende jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op myfinance.nl

Welke boekhoudkundige verplichtingen hebben vzw's?

Als vzw moet je een boekhouding bijhouden en jaarlijks de jaarrekening neerleggen. De wijze waarop je de boekhouding voert en waarop je de jaarrekening opmaakt en neerlegt, is afhankelijk van de grootte van de vzw. De vzw-wetgeving is gewijzigd sedert 1 mei 2019.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op scwitch.be

Hoe lang moet je rekeninguittreksels bewaren?

Bankdocumenten zoals je rekeninguittreksels hou je vijf jaar bij. Hebben de documenten iets te maken met een lening? Dan moet je ze tien jaar bijhouden. Ook alle documenten in verband met bouw- en renovatiewerken moet je tien jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wikifin.be

Wie mag de vereenvoudigde boekhouding voeren?

Een vereenvoudigde (ook 'enkelvoudige' of 'eenvoudige') boekhouding mag door kleine ondernemingen (eenmanszaken, vennootschappen onder firma en gewone commanditaire vennootschappen met een jaaromzet, exclusief btw, die kleiner is dan 500.000 euro) worden gevoerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Populaire vragen