De tijd die nodig is voor “voorgloeien” is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Zo hadden dieselmotoren in de jaren 80 nog 15 seconden nodig om voor te verwarmen, terwijl dit tegenwoordig nog maar enkele seconden duurt.
Bij een temperatuur van minder dan 20 graden laat ik 5 seconden bij minder dan 10, 10 seconden voorgloeien bij temperaturen onder de 5 graden nog iets langer. Dat lijkt goed te werken, motor start snel.
Functie van een gloeibougie
Het opwarmproces duurt 5 – 30 seconden. Zodra de motor draait, warmt het hele motorblok al snel op. De motor gaat dan tot zelfontsteking over en heeft de extra ontstekingshulp niet langer nodig. De gloeibougie dooft en wordt voor de rest van de rit niet meer gebruikt.
Het is bij moderne dieselmotoren niet meer nodig om ze heel voorzichtig te behandelen. Ook het beruchte voorgloeien uit het verleden is bij de nieuwe generatie niet meer nodig. Het is echter wel verstandig om het kort na de start altijd even rustig aan te doen.
Moderne motor binnen enkele minuten warm
Duurde het opwarmen van een dieselmotor vroeger wel een half uur of meer; de moderne diesel is al binnen enkele minuten op bedrijfstemperatuur.
Een indirect ingespoten dieselmotor heeft altijd gloeibougies nodig om een koude start te kunnen maken. Een direct ingespoten dieselmotor kan bij buitentemperaturen boven de 10 °C ook zonder gloeibougies starten, maar stoot dan veel meer schadelijke stoffen uit, waaronder roet.
Voorgloeien is eigenlijk het voorverwarmen van de dieselmotor. Bij nieuwere dieselauto's is dit vaak niet meer nodig. 6. De auto is toe aan een servicebeurt.
Als de motor gelopen heeft en nog warm is , is voorgloeien tijdens starten meestal niet nodig. Voorgloeien is dus niet altijd nodig. Direct ingespoten diesels hebben een hogere compressiedruk zodat de gecomprimeerde lucht heet genoeg wordt om de ingespoten brandstof te laten ontbranden.
Zet het contact aan en kijk of het controlelampje van de gloeibougie gaat branden. Wacht totdat het lampje uitgaat voordat u de auto start. Voor auto's met een handgeschakelde transmissie, trapt u het koppelingspedaal volledig in.
De minder lange diesel houdbaarheid herkent u niet meteen. In een gevorderd stadium merkt of ziet u dat de dieselolie donkerder wordt of anders gaat ruiken. Vermogensverlies of verstoppingen van filters zijn meestal ook te wijten aan de diesel houdbaarheid.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee.
Een diesel bougie bestaat niet. Een dieselmotor werkt namelijk compleet anders. De bougie voor een auto met diesel als brandstof is een gloeibougie. De brandstof diesel wordt ingespoten in de motor en is zelf ontbrandend.
Lagere CO2, minder verbruik
Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt. 'Voor wie minimaal 30.000 km per jaar rijdt en vaak ritten doet van langer dan een halfuur, blijft diesel een slimme én milieusparende keuze.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
Bij lichtere auto's ligt het omslagpunt rond de 13.500 km.Bij zwaardere auto's ligt het omslagpunt rond de 14.500 km.
Diesel Vlokken
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.
Een diesel bougie bestaat niet.
Gloei fasen
De voorgloeitijd wordt bepaald door het type motor, de gebruikte gloeibougies en de omgevingstemperatuur gemeten met behulp van een sensor. Afhankelijk van het type relais/ regeleenheid, kunnen de temperatuursensoren zich in het relais zelf of extern bevinden (bijvoorbeeld in het koelcircuit).
De gloeistiften zorgen er voor dat de diesel makkelijker kan verbranden. Zeker met een koude start en koud weer zoals in de winter. Is voor gloeien een goed idee . De motor kan dus makkelijker aan slaan.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
VOORKOMT NAGELEN BIJ KOUDE START Het nagelen van een dieselmotor tijdens de koude start wordt veroorzaakt door een grotere vertraging van de ontsteking als de motor koud is. De brandstof ontbrandt abrupt en de motor 'nagelt'.
Voorgloeilampje
Als de buitentemperatuur lager is dan acht graden, moeten dieselmotoren voorgloeien voordat je ze start. Het lampje gaat weer uit als de motor genoeg is verwarmd. Mocht het lampje tijdens het rijden aangaan dan kan de auto in noodloop gaan. Het kiest dan een stand die het meest veilig is.