Wat zal er gebeuren met de huidige benzine- en dieselauto's? Kunnen we er na 2035 nog mee rijden? Ja, u kunt met uw huidige auto blijven rijden. De nieuwe regels betekenen niet dat alle auto's op de weg in 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Het einde van de diesel is nabij
Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden. Auto's gaan immers lang mee en een groot deel van het wagenpark in Nederland bestaat uit tweedehands auto's.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
Bij lichtere auto's ligt het omslagpunt rond de 13.500 km.Bij zwaardere auto's ligt het omslagpunt rond de 14.500 km.
Als zodanig is de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand voor een dieselauto normaal gesproken rond de 9.000 tot 10.000 mijl . Een auto met een hogere kilometerstand zou gemiddeld 15.000 mijl per jaar hebben afgelegd, waarbij velen ruim 20.000 mijl per jaar afleggen.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
Aan de hand van hoe streng deze regels zijn, worden dieselauto's die voor het jaar 2000 of 2005 gebouwd zijn geweerd. Vanaf 2025 kunnen deze regels verder aangescherpt worden. Dit kan betekenen dat personenauto's die voor 2009 en bestelwagens die voor 2010 gebouwd zijn de milieuzones niet meer in mogen rijden.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Benzineauto's : de feiten
Beter voor korte ritten: Benzinemotoren zijn efficiënter in stop-startverkeer en korte ritten. Stillere en soepelere rit: Benzineauto's bieden vaak een verfijndere rijervaring. Lagere emissies: Benzineauto's produceren minder schadelijke stikstofoxide (NOx)-emissies dan dieselauto's.
Verstrenging lage-emissiezones
Vanaf 1 januari mogen enkel nog dieselwagens met euronorm 6, 6dt, 6d en hoger de zones inrijden, bij benzinewagens is dat euronorm 3 en hoger. Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten.
Personenauto met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer: sinds 1 januari 2025 betaalt u driekwart van het gewone tarief motorrijtuigenbelasting in plaats van het halftarief.
De gemiddelde autoleeftijd in Nederland is ongeveer 11 jaar en een steeds groter deel van het Nederlandse wagenpark is zelfs 15 jaar of ouder. Ook als je in een wat oudere auto rijdt, moet je een autoverzekering afsluiten. Je let dan echter wel op andere dingen dan wanneer je een gloednieuwe auto verzekerd.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen. Vooralsnog blijft het benzinetarief hierbij het uitgangspunt vormen. Pas vanaf 2030 verdwijnt de korting op wegenbelasting helemaal en betaal je het volledige tarief.
Eigenaren van een personenauto of bestelauto met een dieselmotor zónder af-fabriek roetfilter en een fijnstofuitstoot van meer dan 5 milligram per kilometer krijgen volgend jaar te maken met een verhoogde motorrijtuigenbelasting.