Regels voor kopen op afstand In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Koop je iets via het internet of per telefoon? Dan heb je recht op een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Binnen die termijn mag je: Het product bekijken, net als in een gewone winkel.
Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Als je niet op tijd retourneert, dan betekent dat niet meteen dat je geen ontbindingsrecht meer hebt. Je kunt het product dan nog steeds terugsturen en na ontvangst door de verkoper het aankoopbedrag terugeisen, maar je bent dan wel in verzuim met jouw terugzendverplichting.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Alleen wettelijk bepaalde uitzonderingen mag je weigeren
De wet is helder: bij een verkoop op afstand geldt het herroepingsrecht. Bij wettelijk bepaalde uitzonderingen geldt dit recht niet. Je mag niet zelf bepalen welke zaken wel en welke niet retour mogen!
Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid ('ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon'), maar dit is in feite een gunst van de winkelier. Een winkel is dus in het algemeen niet verplicht om een product van u terug te nemen als het product u niet bevalt.
Als consument heb je bij de aankoop van een product recht op een bedenktijd of herroepingstermijn. Het moet dan gaan om een consumentenkoop. Binnen die tijd mag je als koper zonder opgaaf van reden de aankoop terugdraaien en moet je het product in principe binnen 14 dagen terugsturen.
Als je een artikel weigert omdat deze niet voldoet aan de retourvoorwaarden, dan dien je eerst contact op te nemen met de klant.Geef aan waarom je de retour weigert.Vervolgens stuur je de retour op eigen kosten terug naar de klant.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Binnen de zichttermijn van 30 dagen na de levering kun je je artikel kosteloos retourneren. Je doet dit in je bol.com klantaccount. Ga naar de betreffende bestelling, klik hier op de optie 'retour aanmelden' en volg de instructies. Je kunt een retourlabel uitprinten en op je pakket plakken.
In een retourbeleid staan de regels die je als winkelier hebt opgesteld rondom het ruilen en retourneren van je producten. In je retourbeleid kunnen klanten precies lezen welke producten ze wel en niet kunnen retourneren, onder welke voorwaarden en binnen hoeveel dagen.
Bij ruilen maakt een consument gebruik van een recht of afspraak buiten de wet om. Aan die regeling kunnen dus andere voorwaarden worden gesteld dan aan het ontbindingsrecht. Daarom zou je kunnen zeggen dat iemand een product wel mag ruilen, en dan geen kosten voor de retourzending hoeft te dragen.
Wanneer je online, telefonisch of aan de deur een aankoop doet, heb je als consument wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. In die periode mag je dus van afzien van de afname van een product of dienst of een artikel retourneren.
Heeft u iets in een winkel gekocht? Dan kunt u de koop niet ongedaan maken als u spijt heeft van uw aankoop. Er geldt geen bedenktijd.
Als producten of verpakkingen beschadigd, gebruikt, vies, geïnstalleerd[2], gemonteerd of onvolledig terugkomen (en waarbij de consument wel gebruik heeft gemaakt van zijn herroepingsrecht[3]) mag je deze retouren niet weigeren en terugsturen.
Zolang de klant maar kan kiezen. -Afgeprijsde artikelen: Ook deze moeten gewoon retour genomen worden door de webwinkel. Vaak zie je bij fysieke winkels wel eens bij kortingsartikelen dat dat niet mag, maar retourneren is in een “stenen winkel” dan ook geen wettelijk vastgelegd recht, maar een service.
De 14 dagen termijn werkt als volgt. Als je bijvoorbeeld op 1 maart een product binnen hebt gekregen, dan heb je tot 15 maart om 12 uur 's nachts de tijd om de overeenkomst te ontbinden. Bij de die twee weken tellen dus niet alleen werkdagen mee, maar ook weekenden tellen mee.
Als u iets per telefoon of online bestelt, koopt u op afstand. U heeft dan recht op 14 dagen bedenktijd.
Wanneer de klant een artikel retour meldt in zijn koopaccount, kan hij automatisch een retourlabel downloaden voor een brievenbuspakje of pakket. Daarna plakt hij deze op de zending en stuurt hij de bestelling retour. Pas wanneer de retourlabel daadwerkelijk gebruikt is, worden er bij jou kosten voor gerekend.