De gemeente verwerkt je uitschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). Naast de gemeente gebruiken ook de belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en zorgverzekeraars de gegevens uit de BRP.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
U moet zich laten uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een periode van een jaar meer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich laten uitschrijven uit de BRP.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
U mag maximaal 8 maanden per van 12 maanden buiten Nederland verblijven. Dit betekent dat we losse periodes ook bij elkaar optellen.
Kan die persoon uitgeschreven worden? Dat kan niet zomaar. Hiervoor moet u eerst een melding onjuiste inschrijving doen. Naar aanleiding van uw melding start de gemeente een adresonderzoek.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
Wanneer je je gaat uitschrijven uit de BRP is het niet verplicht om je elders in te schrijven. Je hoeft je dus niet (in het buitenland) in te schrijven als woonachtige. Indien je je inschrijft op een ander adres in Nederland, dan behoor je op dat adres in principe wel te wonen.
Als je niet bent ingeschreven wordt je gezien als passant (zoals bijvoorbeeld toeristen) en moet je je legitimatie tonen. Als er sprake is van spoed wordt je gewoon geholpen. Is er geen sprake van spoed? Dan kun je geweigerd worden en wordt je aangeraden je in te schrijven bij een huisarts.
Iemand op je eigen adres een postadres geven kan gevolgen hebben voor reinigingsrecht, rioolrecht en kan van invloed zijn op het recht op- of de hoogte van uitkeringen en toeslagen.
Je moet ervoor zorgen dat je door de belastingdienst niet in beide landen waar je woont, wordt aangemerkt als resident. Spanje heeft met veel landen, waaronder Nederland en België een (dubbel)belastingverdrag gesloten, om te voorkomen dat ingezetenen ofwel dubbel ofwel in geen van de landen belasting betalen.
Heeft u zich al uitgeschreven bij uw gemeente? Dan kunt u het bewijs van uitschrijving niet meer opvragen bij de gemeente waar u woonde. U kunt dan een internationaal uittreksel uit de BRP aanvragen bij een van de 19 gemeenten met een RNI-loket. Dat uittreksel geldt ook als een bewijs van uitschrijving.
Een briefadres wordt voor een periode van maximaal één jaar afgegeven. 2. Op gemotiveerd schriftelijk verzoek, ingediend voor het verstrijken van een termijn, kan de termijn van één jaar twee keer met een periode van zes maanden worden verlengd.
Het kan zijn dat je tijdelijk op een adres woont waarop je niet officieel ingeschreven kunt staan: dit is bijvoorbeeld het geval als je in een vakantiewoning zit die niet is goedgekeurd voor permanente bewoning. Ook dan zou je eventueel gebruik kunnen maken van een tijdelijk briefadres bij vrienden of familie.
Een briefadres aanvragen is gratis.
Iemand zonder vast woonadres kan een briefadres van een familielid, vriend of kennis gebruiken. De hoofdbewoner moet hiervoor wel toestemming geven. Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen.
Nee, dat is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om de gemeente te verzoeken om een adresonderzoek te starten. De gemeente kan controleren waar de persoon daadwerkelijk woont of ingeschreven is. Wanneer dat niet het geval is zal de gemeente de gegevens wijzigen of uit uitschrijven uit de Basisregistratie Personen.
Het inschrijfadres is het adres waar je woont. Het postadres is adres waar iemand alleen zijn post ontvangt maar niet woont. Iemand die jouw adres als inschrijfadres gebruikt, woont voor de gemeente dus bij jou.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Als EU-burger hebt u het recht om naar een ander EU-land te gaan om er te wonen, te werken, te studeren, een baan te zoeken of met pensioen te gaan. U kunt tot drie maanden zonder registratie verblijven in een ander EU-land, maar in sommige landen moet u wel uw aanwezigheid melden.
Met een vergunning voor onbepaalde tijd mag u niet meer dan zes maanden aaneengesloten buiten Nederland zijn. Met een EU-verblijfsvergunning voor langdurig ingezetenen mag u maximaal zes jaar in een ander EU-land zijn. Buiten de EU mag u maximaal twaalf maanden verblijven.
Hoe lang mag u overwinteren in Spanje? In principe bepaalt u zelf hoe lang u blijft, echter zijn er wel maatregelen die vanaf een bepaalde termijn gaan gelden. Wanneer u langer dan drie maanden buiten Nederland verblijft, kan de hoogte van uw AOW-pensioen veranderen.