Stilstaan en parkeren zijn gedefinieerd in de regelgeving: Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 uur duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen.
Onder 'stilstaan' verstaan we in het verkeer: stilstaan voor het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers, en, stilstaan voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen.
Stilstaan is zowel toegestaan aan de rechterzijde als aan de linkerzijde van de rijbaan. In verband met de veiligheid geniet het de voorkeur om aan de rechterzijde stil te staan. Stilstaan en parkeren mag je in principe overal waar het niet verboden is.
8 uur binnen de bebouwde kom:
Binnen de bebouwde kom is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren. Dit verbod geldt niet op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.
Als uw auto te lang stilstaan, kunnen problemen kunnen ontstaan met de accu, banden, de remmen en de brandstof in de tank. Het is daarom zinvol om dit te voorkomen en ons advies op te volgen.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Boete foutief parkeren
Als de bestuurder in of rondom het voertuig aanwezig is, mag de verbalisant de boete niet op kenteken opleggen. De verbalisant zal dan het rijbewijs van de bestuurder moeten vorderen en de bestuurder moeten bekeuren. Dit gaat vaak fout waardoor de boete moet worden vernietigd.
De persoon voor wiens eigendom je geparkeerd staat, kan aan de politie vragen om je voertuig weg te takelen. De politie is hiertoe niet verplicht. Normaal zal ze eerst proberen uit te zoeken wie de eigenaar is van het voertuig, zodat deze zijn of haar voertuig vrijwillig kan verplaatsen.
2. De algemene regels. Stilstaan en parkeren doe je in principe op een parkeerstrook of als er een berm is, op die berm. Binnen de bebouwde kom mag je niet parkeren op de verhoogde berm, mag het enkel op de gelijkgrondse berm.
Stilstaan is je voertuig tot stilstand brengen om onmiddellijk te laden of te lossen, of het laten in- en uitstappen van passagiers. Het stoppen om aan een voorbijganger de weg te vragen valt niet onder stoppen en stilstaan, dus valt dat onder parkeren.
In veel gemeentes geldt een pardontijd van vijf of tien minuten waarin u parkeergeld kunt betalen. Deze tijd is bedoeld om naar de automaat te lopen of en uw bagage uit de auto te halen. U kunt bewijzen dat u binnen de pardontijd alsnog parkeergeld heeft betaald en dat is een geldige reden om bezwaar te maken.
Doe de richtingaanwijzer dan aan circa 50 tot 100 meter voordat u afslaat. Rijdt u buiten de bebouwde kom (50 tot 80 km/u)? Doe het dan circa 200 meter voordat u af moet slaan. Op autowegen of autosnelwegen (80 tot 130 km/u) hanteert u een afstand van circa 300 meter voor het uitvoegen.
In principe mag je overal stilstaan en parkeren tenzij het nadrukkelijk verboden is. Parkeer vooral op de plaatsen die daarvoor zijn ingericht zoals parkeervakken en parkeerstroken.
Als je bij een stopbord komt, moet je altijd helemaal tot stilstand komen. ✋ Zelfs als je geen ander verkeer kunt zien. Stopborden staan altijd op plekken die erg gevaarlijk omdat je het verkeer op de andere weg niet goed kunt zien.
In ieder geval is contact opnemen met de politie een verregaande maatregel. Het is beter om zelf even de buren aan te spreken en te vragen om de auto te verzetten. Geef ook aan dat de in- en uitrit vaak wordt gebruikt en altijd vrij moet zijn.
Je mag op de openbare weg voor geen enkele inrit, uitrit of garagepoort parkeren, tenzij de nummerplaat van het geparkeerde voertuig daar duidelijk op vermeld staat. Ook al is de garage in kwestie jouw eigendom. Wanneer een voertuig je oprit of poort toch blokkeert, kan je naar de politie bellen.
Wanneer een bestuurder toch meent zijn voertuig voor uw inrit of uitrit te parkeren, kunt u de politie verzoeken tot handhaving. Voorts kunt u uw gemeente verzoeken paaltjes te plaatsen, opdat er niet langer deels voor uw in- of uitrit geparkeerd kan worden.
De scanauto komt dagelijks meerdere keren langs, terwijl boa's veel minder vaak te zien zijn, en bovendien in moeten schatten of het een 'verkeersonveilige situatie' is voordat ze een bekeuring uitdelen.
Er wordt bijvoorbeeld vaak op de stoep geparkeerd. Dit soort parkeergedrag valt onder 'hinderlijk parkeren'. Weggebruikers horen te weten dat je niet op een stoep of voor een uitrit mag parkeren. Hiervoor zijn dus geen extra maatregelen, zoals gele strepen, extra borden, paaltjes of witte kruizen nodig.
U heeft nog 10 minuten de tijd om te betalen nadat de scanauto een foto heeft gemaakt. Is er geen geldige parkeervergunning, of er is niet betaald voor het parkeren, dan krijgt de kentekenhouder een parkeerboete.
De modernere accu's zullen je waarschijnlijk geen problemen geven als je auto een maand of drie stilstaat. Toch is voorkomen beter dan genezen. Om je accu in leven te houden, kun je het aan een druppellader zetten.
De auto heeft misschien veel korte stukjes gereden. Er kan dan eerder vervuiling in de motor optreden en motorolie veroudert sneller. Er zijn ook onderdelen die niet slijten van kilometers maar verouderen, zoals aandrijfriemen, rubbers en vloeistoffen.
Stap je toch in een auto die lang heeft stilgestaan, start dan direct bij het inschakelen van het contact. Zet niet eerst de lampen, airco of andere elektrisch aangedreven onderdelen aan. Daarmee kun je de laatste stroom uit de accu halen, waardoor starten niet meer gaat.