Wanneer u meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig bent op uw hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van uw tijdelijke afwezigheid, kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover uw huidige woonplaats niet gekend is.
Het is mogelijk dat u in België verblijft, maar geen officieel adres hebt. Dit is zo als u bijvoorbeeld dakloos bent, op een schip verblijft of in een woonwagen woont. Toch hebt u een officieel adres nodig om administratief bereikbaar te zijn voor officiële instanties. Dan kunt u een referentieadres aanvragen.
Het is mogelijk dat je in België verblijft, maar geen officieel adres hebt. Dit is zo als je bijvoorbeeld dakloos bent, op een schip verblijft of in een woonwagen woont. Toch heb je een officieel adres nodig om administratief bereikbaar te zijn voor officiële instanties.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Je mag 5 jaar in het buitenland verblijven; Je recht op terugkeer is 5 jaar.
Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden. Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren.
U moet zich laten uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een periode van een jaar meer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich laten uitschrijven uit de BRP.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
De algemene reglementering inzake bevolking voorziet dat elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op het adres waar hij effectief verblijft gedurende het grootste deel van het jaar.
Wat moet je doen? Als je minder dan 3 maanden je domicilie verlaat, dan hoef je in principe niets te doen.
U mag alleen toestaan dat een persoon op duurzame wijze in de sociale huurwoning komt bijwonen als dat in overeenstemming is met de toelatingsvereisten en u moet deze duurzame bijwoonst melden aan de sociale verhuurder. Doet u dat niet, dan is er sprake van domiciliefraude.
Maar wat als je dak- en thuisloos bent en geen vast adres hebt? Sinds 1997 kan je dan een referentieadres aanvragen bij het OCMW. Dat is enkel een administratief adres, de persoon mag er niet verblijven.
Indien je geen domicilie hebt, kan je een referentieadres aanvragen. Een referentieadres is een adres waarop iemand zich tijdelijk kan inschrijven bij het OCMW of de gemeente waar die wenst te verblijven.
Ga naar het OCMW of CAW in uw buurt.Zij zullen u verder helpen en doorverwijzen naar een daklozenopvang. Voor een slaapplaats in Brussel kan u terecht bij SamuSocial. Bel gratis naar 0800/99 340 (vanaf 17u30) om een slaapplaats te reserveren.
Als de gemeente denkt dat u verkeerd staat ingeschreven, kunnen zij uw adres controleren. Dit heet een 'adresonderzoek'. Woont u niet op het adres waarop u staat ingeschreven? Dan zet de gemeente uw echte adres alsnog in de BRP.
Wat moet ik doen als ik geen fysiek adres heb? U kunt een postbus huren voor een stabiel postadres of een werk-, zaken- of co-working space-adres gebruiken voor meer flexibiliteit .
Hoe lang kun je een briefadres gebruiken? Een briefadres is altijd tijdelijk. Hoe lang een briefadres geldig is, hangt af van je gemeente. Iedere gemeente heeft eigen regels voor het afgeven van een briefadres.
Als een burger zelf geen briefadres(gever) heeft, moet de gemeente waar hij zich meldt voor het briefadres zorgen. Een gemeente mag niet naar een andere gemeente verwijzen.
Als je je uitschrijft, blijf je in principe gewoon Nederlander.Je behoudt je paspoort en BSN-nummer.Na uitschrijving zul je in de Registratie Niet ingezetenen (RNI) worden opgenomen. Op die manier blijf je toch bekend in de registratie van de Rijksoverheid.
Iemand die dakloos is heeft geen vaste woon- of verblijfplaats en ook geen adres om te wonen of te logeren. Diegene staat dan ook niet met een adres ingeschreven in de BRP (Basisregistratie Personen). Iemand die thuisloos is wisselt steeds van onderdak of woonplaats. Hij of zij staat soms wel ingeschreven in de BRP.
In Nederland is het wettelijk verplicht om je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont. Dit zorgt ervoor dat overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst en de gemeente, weten waar je woont en jou kunnen bereiken. Maar wat zijn de regels rondom inschrijving op een adres waar je niet woont?
Ze kunnen zonder visum voor maximaal 90 dagen binnen een periode van 180 dagen naar Spanje reizen. Als ze langer willen blijven, moeten ze een geschikt visum aanvragen.
Dan moet u zich altijd uitschrijven bij uw gemeente in Nederland. Wanneer u dit niet doet, kunt u een boete krijgen. De 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Het geldt bijvoorbeeld ook als u binnen een periode van een jaar 2 keer 5 maanden buiten Nederland gaat wonen.
Als EU-burger heeft u het recht om maximaal drie maanden in een ander EU-land te verblijven, zolang u een geldige identiteitskaart of een geldig paspoort hebt.