Een briefadres wordt voor een periode van maximaal één jaar afgegeven. 2. Op gemotiveerd schriftelijk verzoek, ingediend voor het verstrijken van een termijn, kan de termijn van één jaar twee keer met een periode van zes maanden worden verlengd.
Kan je op een briefadres worden geregistreerd als je langer dan 8 maanden uit Nederland vertrekt? Nee. Als je langer dan 8 maanden binnen een jaar buiten Nederland verblijft, kan je niet ingeschreven blijven staan in de Basisregistratie Personen. Ook niet met een briefadres.
De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u krijgt als uw aanvraag is goedgekeurd. Wilt u het briefadres ook na deze datum blijven gebruiken, dan moet u zelf een nieuwe aanvraag doen voordat de termijn verloopt. U krijgt hier geen bericht van.
Een geregistreerd briefadres is een adres dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat. Met dit adres kan je een zorgverzekering afsluiten. Het briefadres kan het woonadres zijn van familie, een vriend of een kennis. Uitkeringen en toeslagen blijven hetzelfde voor de bewoner die jou het briefadres geeft.
Hoe lang kun je een briefadres gebruiken? Een briefadres is altijd tijdelijk. Hoe lang een briefadres geldig is, hangt af van je gemeente. Iedere gemeente heeft eigen regels voor het afgeven van een briefadres.
Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Voor het verschaffen van een briefadres en voor het doorsturen van de post wordt een bedrag gerekend van € 50,00 per maand om de kantoorkosten te dekken. Voor het bijhouden van een agenda wordt een aanvullend bedrag gerekend van € 25,00 per maand.
Een woonadres is het adres waar u woont.Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid.
De Wet BRP bepaalt dat iedereen die vier maanden in een periode van een half jaar rechtmatig in Nederland verblijft, moet beschikken over een adres om bereikbaar te zijn voor de overheid.
De gemeente mag vragen naar bewijsstukken waaruit de feitelijke verblijfplaats blijkt. Als iemand rechtmatig in Nederland verblijft, dan mag een gemeente niet weigeren om hem of haar in te schrijven op een woon- of briefadres.
Een briefadres wordt voor een periode van maximaal één jaar afgegeven. 2. Op gemotiveerd schriftelijk verzoek, ingediend voor het verstrijken van een termijn, kan de termijn van één jaar twee keer met een periode van zes maanden worden verlengd.
Uit informatie van de belastingdienst blijkt overigens dat het gebruik van een briefadres geen gevolgen heeft voor de toeslagen van de daadwerkelijke bewoners. De belastingdienst ziet het een briefadres dus alleen als een adres waar de correspondentie heen wordt gestuurd.
De hoofdbewoner moet hiervoor wel toestemming geven. Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen.
Ja, dat kan. Het adres mag ook een briefadres zijn.
Bent u dakloos en wilt u bijstand aanvragen?Dan moet u ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) en heeft u een briefadres nodig.
Maar wat als je dak- en thuisloos bent en geen vast adres hebt? Sinds 1997 kan je dan een referentieadres aanvragen bij het OCMW. Dat is enkel een administratief adres, de persoon mag er niet verblijven.
De algemene reglementering inzake bevolking voorziet dat elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op het adres waar hij effectief verblijft gedurende het grootste deel van het jaar.
Situaties waarin u een briefadres kunt krijgen
Bijvoorbeeld: U bent dakloos of thuisloos. U kunt tijdelijk niet in uw eigen huis wonen, bijvoorbeeld vanwege een echtscheiding of een breuk in een lange relatie. U moet een korte periode overbruggen tussen 2 woningen in.
Antwoorden (2) ja, dat kan. maar een woonadres moet ook altijd kenbaar zijn voor jouw baas of uitbetalende instantie.
Een postadres is niet voldoende. Je moet het postadres registreren als jouw briefadres bij de gemeente. Als je niet geregistreerd staat in de BRP (Basisregistratie Personen) bij de gemeente, zal de zorgverzekeraar je uitschrijven.
Inschrijving bij de gemeente
De persoon die bij jou komt wonen dient zich daarnaast in te schrijven op jouw adres. Dit kan bij de gemeente (Basisregistratie Personen, BRP). De overheid controleert namelijk aan de hand van het BRP de samenstelling van het huishouden.
Als de gemeente denkt dat u verkeerd staat ingeschreven, kunnen zij uw adres controleren. Dit heet een 'adresonderzoek'. Woont u niet op het adres waarop u staat ingeschreven? Dan zet de gemeente uw echte adres alsnog in de BRP.
Volgens de wet moet een gemeente u inschrijven op het adres waar u verblijft. U kunt zich wel inschrijven op het adres van een recreatieverblijf, maar dit betekent niet dat u er (permanent) mag wonen.